Coraz bliżej pierwszych danych o płatnych reklamówkach

Do budżetu państwa opłata recyklingowa za foliówki wpłynie do 15 marca 2019 r. przy czym ostateczny wpływ nowej ustawy na zużycie reklamówek w Polsce będzie znany - jak poinformowało nas Ministerstwo Środowiska - po 30 kwietnia br.

Bezpłatne reklamówki* zniknęły na dobre z polskich sklepów na początku ubiegłego roku.

Do budżetu państwa opłata recyklingowa za te, które od roku są w obrocie, wpłynie do 15 marca 2019 r. przy czym dopiero po 30 kwietnia br. - jak poinformował handelextra.pl Aleksander Brzózka, rzecznik prasowy Ministerstwa Środowiska, znane będą dane o wynikach zużycia toreb foliowych.

Sieci handlowe już jednak przyznają, że gdy za każdą reklamówkę trzeba w sklepie płacić, konsumenci z większą rozwagą z nich korzystają. - W okresie od stycznia do września 2018 r. zakup toreb w sklepach sieci Biedronka jest o 39% mniejszy w stosunku do analogicznego okresu w 2017 r. Klienci coraz częściej korzystają z toreb wielokrotnego użytku – informuje Antoni Płuciennik, kupiec odpowiedzialny za ofertę toreb w Jeronimo Martins Polska. Obecnie w ofercie sieci dostępne są torebki foliowe w 100% nadające się do recyklingu. Są ich trzy rodzaje: mocniejsze i grubsze (powyżej 50 mikrometrów), a dodatkowo promujące ochronę środowiska (25 gr/szt.), większe torby z uchem wykonane w 80% z surowców wtórnych, których szata graficzna została odświeżona i zbudowana na bazie grafik Pawła Jońcy (44 gr/szt.) oraz największe torby z polipropylenu, których wytrzymałość sięga 20 kg (2,99 zł/szt.).

Efekty noworocznych zmian w przepisach widoczne są w Lidlu, o czym świadczy ok. 30-procentowy spadek sprzedaży toreb foliowych w 2018 r. w porównaniu z rokiem 2017. Obecnie klienci Lidla mają możliwość wyboru pomiędzy różnymi rodzajami toreb, m.in. torebką foliową o grubości powyżej 50 mikronów (0,25 zł/ 1 szt.), foliową wyprodukowaną w minimum 80% z surowców wtórnych i nadającą się do dalszego przetwarzania (0,44 zł/ 1 szt.), wielokrotnego użytku (4,99 zł/ 1 szt.) czy termiczną (2,99 zł/ 1 szt.). Najczęściej wybieraną torbą jest ta najtańsza w cenie 25 gr za sztukę.

Również w Kauflandzie, co potwierdziliśmy w biurze prasowym, od momentu wprowadzenia przepisów nakładających obowiązek odprowadzania opłaty recyklingowej zauważalny jest znaczny, bo ok. 44-proc. spadek sprzedaży toreb. Klienci coraz częściej korzystają z toreb wielokrotnego użytku, w tym materiałowych.

Carrefour odnotował spadek sprzedaży wszystkich toreb kasowych w super- i hipermarketach o 20% w porównaniu z rokiem 2017.

Od 1 stycznia 2018 r. w Auchan najtańsza reklamówka kosztuje 25 gr. Do tamtego czasu były one w hipermarketach sieci bezpłatne. Sieć przyznaje, że gdy reklamówki były darmowe corocznie wydawano ich „sporo”, choć nie zdradza ile dokładnie. Obecnie Auchan oferuje cztery rodzaje toreb – od najtańszych (już wspomnianych za 25 gr) po droższe - za 2,15 zł.

W 2017 r., a więc przed wprowadzeniem nowych przepisów w życie, Ministerstwo Środowiska podawało, że Polacy zużywają od 200 do 300 toreb foliowych per capita rocznie. Jeszcze kilka lat wcześniej było to nawet 470, ale po wprowadzeniu w latach 2009-2010 przez dużą część sklepów odpłatności za torby, ich zużycie spadło o ponad jedną trzecią. Tym razem korzystanie z jednorazowych toreb ma zmniejszyć się co najmniej do 150 per capita rocznie.

Są bankruci

To co korzystne dla środowiska niekoniecznie jest takie dla producentów lekkich toreb foliowych. A jest ich w Polsce ok. 110.

- Kurczący się nagle rynek lekkich torebek foliowych zwiększył konkurencję w segmencie torebek grubszych. W wyniku tych zmian część firm była zmuszona ogłosić bankructwo, ponieważ nie uzyskała kredytów na zakup nowych maszyn – zdradza w rozmowie z handelextra.pl Robert Szyman, dyrektor Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych (PZPTS). - Znam kilka przypadków bankructw, ale to nie znaczy, że nie było ich więcej. Pozostali, zwłaszcza ci, którzy posiadali zróżnicowany pakiet odbiorców i produktów przetrwali zawirowania na rynku. Jednak część firm zanotowała spadek przychodów o 10-20%, przy rentowności zbliżającej się do zera – podkreśla.

Co sprawiło, że producenci torebek foliowych tak silnie odczuli zmiany przepisów? Przede wszystkim chaos informacyjny. - Jeszcze w drugiej połowie 2017 r. Ministerstwo Środowiska zapewniało, że nowe regulacje wejdą w życie w styczniu 2019 r., a nie w 2018 - mówi Robert Szyman. - To właśnie przyspieszenie terminu o rok zmusiło rynek [sklepy – przyp. red.] do korekty planów zakupowych, a sami producenci stanęli przed pilnym problemem poszukiwania alternatyw [dla cienkich toreb foliowych – przyp. red.] w wielu przypadkach dotyczących zakupu nowych maszyn do produkcji grubszych torebek – wyjaśnia.

Zastrzega on, że PZPTS popiera działania zmierzające do ochrony środowiska, ale poprzez zakaz składowania odpadów tworzyw sztucznych i obowiązkową selekcję odpadów w gospodarstwach domowych. - Nie ma idealnych rozwiązań dla tych, którzy wyrzucają torebki i opakowania bezpośrednio do środowiska. Jedynym skutecznym sposobem ochrony środowiska jest odpowiedzialne postępowanie wyedukowanych konsumentów i zarządzanie odpadami - konkluduje Robert Szyman.

Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych obliczył, że w 2018 r. produkcja w segmencie lekkich torebek foliowych ostatecznie spadła o jedną trzecią. 

*Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wprowadzająca opłatę recyclingową za lekkie torby z tworzywa sztucznego (z folii o grubości między 15 a 50 mikronów) weszła w życie 1 stycznia 2018 r. Opłata wraz z podatkiem VAT wynosi za 2018 r. 25 gr od jednej torebki. Ustawodawca uczynił wyjątek dla najcieńszych foliówek, tzw. zrywek, w które pakowane są produkty świeże.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 2966 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }