Święta na raty

14 proc. respondentów przynajmniej raz kupiło coś na raty w okresie świątecznym. Do tego grona dołączy kolejny niecały procent badanych, którzy tego nigdy nie robili, ale planują taką formę zakupów w tym roku.

Tak wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania". 

Rosnącą liczbę osób korzystających z kredytu na zakup towarów i usług, popularnie nazywanego ratami, potwierdzają dane Biura Informacji Kredytowej. W pierwszym półroczu 2018 r. wzrosła liczba zarówno kredytów finansujących sprzedaż ratalną, jak i kredytów gotówkowych. Co istotne, najbardziej wzrosła liczba kredytów udzielonych na niskie kwoty, czyli do 50 tys. zł.

To co zaskakuje to fakt, że coraz częściej produkty na raty kupują konsumenci zarabiający powyżej 5 tys. zł netto miesięcznie. Nie robią tego z powodu braku środków. Zakupy ratalne są dla nich atrakcyjną formą finansowania wydatków. Na świąteczne zakupy na raty decyduje się już prawie 40 proc. najlepiej zarabiających.

– Potwierdzają to nasze obserwacje i informacje uzyskiwane od klientów. Decydują się oni na kredyt na zakup towarów i usług nie dlatego, że w danym momencie nie mają możliwości sfinansowania zakupu z bieżących dochodów. Wybierają takie rozwiązanie, bo to efektywny sposób zarządzania płynnością domowego budżetu i szansa na skorzystanie z dobrej oferty banku – mówi Agnieszka Kociemska, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Zarządzania Relacjami z Partnerami Biznesowymi Santander Consumer Banku.

Najwięcej osób wybiera finansowanie ratalne w okresie świątecznym w miastach od 250 do 500 tys. mieszkańców (18,2 proc.). Częściej tę formę finansowania zakupów wskazywali mężczyźni (17,1 proc.), niż kobiety (11,1 proc.). Największą grupę konsumentów deklarujących zainteresowanie zakupami na raty znajdziemy w grupie wiekowej 40-49 lat (co piąta osoba). Najmniejszy odsetek korzystających z tej formy finansowania jest wśród osób po 70. roku życia (niecałe 10 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 5–6 listopada 2018 r. W badaniu wzięły udział osoby dorosłe reprezentatywne dla całej Polski. Próba n=1000

Ilona Mrozowska 2847 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }