Polski rynek reklamowy wart 7,9 mld zł

Pomimo niższego tempa wzrostu telewizja pozostanie największym medium reklamowym w naszym kraju, z udziałem przekraczającym 50 proc. Bardzo dynamicznie rośnie za to kategoria wideo.

Według prognozy agencji mediowej Zenith, wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w 2019 r. o 4,2 proc. i sięgnie kwoty 7,9 mld zł netto. Globalne wydatki na reklamę wzrosną w przyszłym roku o 4 proc., a ich suma zamknie się w kwocie 604 mld dol.

– Pomimo przewidywanego spadku dynamiki wzrostu polskiej gospodarki w 2019 r. i spowolnienia tempa  wydatków gospodarstw domowych utrzymują się pozytywne nastroje konsumenckie. Pozwala to sądzić, że boom konsumpcyjny się nie kończy – zdaniem ekonomistów mamy raczej do czynienia z powrotem do stanu równowagi, w którym wydatki konsumpcyjne rosną w nieco niższym tempie. Będzie to skutkowało zwiększaniem wydatków reklamowych, jednak dynamika ich wzrostu również spowolni w porównaniu z mijającym rokiem i według naszych estymacji wyniesie w 2019 r. 4,2 proc. – komentuje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

Mijający rok był dla segmentu reklamy telewizyjnej bardzo pomyślny. Korzystna koniunktura gospodarcza i dobra kondycja rynku reklamowego sprawiły, że oczekiwania budżetowe nadawców dotyczące 2019 r. są bardzo wysokie. Jednak w 2019 r., z uwagi na brak wielkich wydarzeń sportowych oraz dalszy spadek oglądalności głównych stacji na rzecz szeroko ujętych stacji tematycznych, spodziewany jest niewielki spadek poziomu ATV
(średniego czasu oglądania telewizji). Powyższe czynniki w połączeniu z prognozowanym niższym wzrostem gospodarczym przełożą się na wzrost wydatków telewizyjnych o 3,1 proc. w 2019 r. Pomimo niższego tempa wzrostu telewizja pozostanie największym medium reklamowym w Polsce, z udziałem przekraczającym 50 proc.

Drugim pod względem wielkości inwestowanych budżetów medium jest internet. W przyszłym roku utrzyma się rosnący trend wydatków na reklamę online, choć będą one rosły z niższą, jednocyfrową dynamiką. Analitycy Zenith szacują, że w 2019 r. rynek reklamy online wzrośnie o 8,4 proc. Siłą napędową polskiego rynku reklamy internetowej pozostaje programmatic*. Jednocześnie bardzo dynamicznie rośnie kategoria wideo. Pojawia się coraz więcej treści, a co za tym idzie – powierzchni reklamowej. Popyt na nią wydaje się cały czas niezaspokojony. Na trendzie korzystają najwięksi gracze: Google i Facebook, którzy dzięki połączeniu wideo z danymi przejmują sporą część budżetów reklamowych. Dotyczy to również nowych środków na rynku, jako że biddable media (w tym Facebook i Google) stają się mediami pierwszego wyboru dla małych firm.

Dalsze podwyżki cenników ostudzą dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w radiu i w 2019 r. wyniesie ona 2,7 proc. Radio nadal cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony reklamodawców z branży handlowej, można się natomiast spodziewać, że wydatki na reklamę radiową ograniczą firmy z branży farmaceutycznej – według analityków Zenith te budżety trafią do telewizji.

W połowie grudnia najwięksi dostawcy rynku reklamy zewnętrznej ogłoszą nowe polityki handlowe, oparte na wynikach badania Outdoor Track. Najważniejszą zmianą będzie zakup widowni mierzonej m.in. wskaźnikiem GRP, zamiast liczby tablic. Niewiadomą pozostaje natomiast podejście reklamodawców do parametrów efektywności i zmian w politykach handlowych. Biorąc pod uwagę te czynniki, Zenith prognozuje, że w 2019 r. wydatki na reklamę OOH wzrosną o 2,1 proc.

W prognozie Zenith na 2019 r. segment reklamy prasowej będzie jedynym, który odnotuje niższe od ubiegłorocznych wpływy z reklamy. Magazyny i dzienniki stracą zarówno w ujęciu netto – odpowiednio o 4,5 proc. i 6,8 proc. – jak i patrząc przez pryzmat udziału w mediamiksie.

Stabilnie rośnie natomiast segment reklamy kinowej. Sprzyjają temu dalsza rozbudowa sieci kin oraz niesłabnące zainteresowanie reklamodawców i widzów. Według prognozy Zenith w przyszłym roku budżety na reklamę w kinach wzrosną o 3,2 proc.

*Zautomatyzowany system zakupu powierzchni reklamowych w internecie umożliwiający dotarcie z przekazem (najczęściej personalizowanym) do określonej grupy, a nawet konkretnego klienta ("śledzonego" za pomocą cookies).

Zdjęcie: Shutterstock

 

Maciej Florek 47 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }