Niższa dynamika sprzedaży przez niedziele
Niehandlowe niedziele mogły obniżyć dynamikę sprzedaży detalicznej o 2-3 pkt. proc. - tak ekonomiści banku Crédit Agricole oceniają wpływ ograniczenia handlu w niedziele na konsumpcję Polaków.
- Niektórzy klienci ze względu na wprowadzenie zakazu handlu realizowali swoje zakupy w sklepach internetowych zamiast stacjonarnych, np. sprzęt RTV, AGD. Takie transakcje często nie są uwzględnione w danych GUS ze względu na kryterium liczby osób zatrudnionych [GUS bada firmy zatrudniające pow. 9 osób - przyp. red.]. - Ponadto niedziele z zakazem handlu mogły prowadzić do zwiększonego popytu gospodarstw domowych na usługi np. gastronomiczne - dodano.
Ekonomiści zwracają także uwagę, że negatywny wpływ nowych przepisów na sprzedaż detaliczną był najprawdopodobniej silniejszy w pierwszych kilku miesiącach jego obowiązywania i z czasem stopniowo obniżał się, w miarę jak gospodarstwa domowe dostosowywały swoje zwyczaje zakupowe do nowych regulacji .
- Oczekujemy, że dostosowanie to nastąpiło w ciągu kilku miesięcy. Dlatego uważamy, że zakaz handlu ograniczył tempo wzrostu konsumpcji głównie w II kw. br. i w mniejszym stopniu w I i III kw. Zakładamy, że w IV kw. br. wpływ tego czynnika nie był istotny - piszą ekonomiści Crédit Agricole.
O sprzedaży detalicznej w październiku pisaliśmy na handelextra.pl tutaj.

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.