Janusz Stroka: w 2019 r. rozwój Netto przyspieszy

- W 2017 r. otworzyliśmy 7 sklepów, w tym roku 3. Kontynuowaliśmy też modernizację starszych placówek. Od przyszłego roku rozwój Netto na polskim rynku przyspieszy, zamierzamy otwierać od 30 do 40 sklepów rocznie - zapowiada w rozmowie z handelextra.pl Janusz Stroka (na zdjęciu), prezes Netto.

Nowa, flagowa placówka sieci Netto zaczęła właśnie działać w gdańskiej Galerii Madison przy ul. Rajskiej 10. Mówią o niej państwo "koncept 3.0". Co to właściwie oznacza?

W naszym założeniu Netto 3.0 to bardzo nowoczesne i przestronne miejsce, które powstało z myślą o potrzebach klientów, a także jako odpowiedź na aktualne trendy. Realizacja nowej wizji sklepów zakłada nie tylko zmianę ich wyglądu, ale przede wszystkim rozwój i poszerzenie pewnych grup produktów, jak np. świeże warzywa, owoce, czy artykuły "to go". Oprócz tego w najnowszym Netto klienci mogą zaopatrzyć się w produkty bezcukrowe, bezglutenowe, bezlaktozowe, wegańskie czy z certyfikatem BIO – wiemy, że właśnie takie artykuły coraz częściej znajdują się na listach zakupowych naszych klientów, dlatego w Netto oferujemy je w atrakcyjnych cenach oraz w wyznaczonym miejscu, co ułatwia naszym klientom dostęp do nich.

Jesteśmy firmą o skandynawskich korzeniach i wywodzimy się z Danii, przejawia się to nie tylko w dbałości o środowisko, komfort klientów i sposób zarządzania pracownikami, ale także – jeśli chodzi o design sklepów - chętnie czerpiemy z tamtejszych minimalistycznych inspiracji, dających poczucie przestrzeni oraz lekkości. Z drugiej strony bardzo dbamy o dopasowanie Netto do lokalnych potrzeb klientów, dlatego od początku naszej obecności w Polsce, wiele uwagi przykładamy do kwestii ważnych dla tutejszych konsumentów. Z tego względu oferujemy szeroką gamę produktów pochodzących od lokalnych dostawców.

Mamy nadzieję, że dzięki rozwijaniu nowego konceptu, klienci jeszcze chętniej będą chcieli robić codzienne zakupy w Netto ze względu na przyjazność sklepu, ale również unikalną, zdrową i świeżą ofertę produktową.

Dlaczego Netto powstało akurat w galerii handlowej? Co zdecydowało o tej lokalizacji?

Galeria Madison, która znajduje się w Gdańsku, usytuowana jest w samym sercu miasta. To doskonały punkt komunikacyjny – tuż obok Starego Miasta, dworca oraz najważniejszych punktów turystycznych. Klienci mogą tu robić codzienne zakupy spożywcze przy okazji innych sprawunków, bez konieczności szukania sklepu w innym miejscu. To duże ułatwienie dla nich, a dla nas to punkt na mapie, który jest bardzo atrakcyjny z handlowego punktu widzenia. Dodatkowo nowe Netto cechuje prosty, minimalistyczny styl, który dobrze koresponduje z nowoczesną galerią Madison.

Ile aktualnie w Polsce działa sklepów Netto? 

Jest to ok. 370 sklepów i trzy magazyny dystrybucyjne. Zatrudniamy ponad 5,5 tys. osób. Obejmujemy zasięgiem Polskę zachodnią, południową, centralną i północną, centrala znajduje się w Motańcu koło Szczecina. Nie ma nas na ścianie wschodniej.

Ile nowych placówek powstało w tym roku i jakie są plany pod względem otwarć na najbliższe lata?

W ciągu dwóch ostatnich lat spowolniliśmy rozwój, gdyż byliśmy skoncentrowani na remontach i remodelingu starszych placówek oraz wypracowaniu koncepcji i strategii i na przyszłość. W 2017 r. otworzyliśmy 7 sklepów, w tym roku – 3. Kontynuowaliśmy też modernizację starszych placówek. Od przyszłego roku rozwój Netto na polskim rynku przyspieszy, zamierzamy otwierać od 30 do 40 sklepów rocznie. Zmodyfikowaliśmy jednak nieco dotychczasową strategię i nie tylko budujemy sklepy na własnych działkach, ale także szukamy lokalizacji w prestiżowych, dogodnie zlokalizowanych centrach handlowych.

Rozumiem, że każda placówka, która z czasem powstanie pod szyldem Netto będzie odwzorowywała już nowy koncept, ale czy te już istniejące również będą modernizowane?

Placówki, które obecnie modernizujemy już zawierają elementy konceptu 3.0 i będziemy kontynuować ten kierunek. Sklep właśnie otworzony w Galerii Madison to nasz prototyp. Będziemy ciągle go doskonalić i dopasowywać do zmieniających się potrzeb rynkowych.

Od marca 2018 r. mamy do czynienia z ograniczeniami handlu w niedziele, których z każdym kolejnym rokiem będzie przybywać. Jak mocno mniej handlowych dni w roku kalendarzowym wpłynęło na tegoroczne wyniki sprzedaży sieci Netto?

Nie jest tajemnicą, że mniej dni handlowych to mniejsze utargi. Oczywiście, nas również to dotyka, jednak jako sieć dyskontowa jesteśmy w nieco lepszej sytuacji niż sklepy w innych formatach. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele musieliśmy wprowadzić zmiany organizacyjne. Staramy się jednak minimalizować niekorzystny z handlowego punktu widzenia trend, przyciągając klientów atrakcyjną ofertą w piątki i soboty. Niehandlowe niedziele zmieniły przyzwyczajenia zakupowe Polaków, a my musimy sprostać tym wyzwaniom. Na szczęście, dzięki zdecydowanie większej liczbie klientów, udaje nam się utrzymać w ryzach wyniki sprzedażowe.

Jak wygląda rynek w Danii? Jest podobny do naszego? A jeśli chodzi o trendy konsumenckie – bardzo się różnią?

Rynek handlowy w Danii, co do zasady jest podobny do polskiego – Duńczycy poszukują jak najlepszych produktów w jak najniższych cenach. To podstawowa reguła, która jest fundamentalna dla nas, jako sieci handlowej. Duńczycy, tak jak i nasi rodacy, coraz większą wagę przywiązują do zdrowego odżywiania. Ten trend jest w Danii z pewnością silniejszy niż u nas. Podobnie jak społeczna odpowiedzialność, której oczekuje się nie tylko od firm, ale także od siebie nawzajem. Dbanie o dobrostan zwierząt, środowisko, walka z marnotrawstwem żywności, kształtowanie przyjaznych relacji międzyludzkich w miejscu pracy i w miejscach publicznych, poprawa jakości życia, której przecież służą takie miejsca jak placówki handlowe, wsparcie lokalnych inicjatyw sportowych czy kulturalnych to są dla nas nieocenione wzorce, które my, jako firma z duńskim rodowodem, mamy w swoim krwiobiegu.

Zauważyłam, że urozmaicają państwo asortyment o produkty eko i wege. Czy są inne nowe kategorie produktów, o które Netto w najbliższym czasie będzie poszerzać ofertę?

Asortyment jest stale poszerzany w odpowiedzi na najnowsze trendy. Konsumenci coraz częściej starają się dokonywać zdrowszych wyborów zakupowych, dlatego w Netto staramy się im dać taką możliwość, gwarantując przy tym atrakcyjne ceny. Na Półce Zdrowia klienci znajdą artykuły bezglutenowe, bez cukru, bez laktozy, wege oraz eko. W ostatnim czasie wprowadziliśmy też naszą pierwszą ekologiczną markę własną Go Eko, która systematycznie powiększa się o kolejne pozycji. 

Ile osób zatrudnia sieć sklepów Netto w Polsce? Czy oferują Państwo dobre warunki zatrudnienia, pakiety socjalne? 

Obecnie zatrudniamy ponad 5,5 tys. osób. Ze względu na duńskie korzennie działalność firmy odznacza skandynawska kultura organizacji: na co dzień mówimy do siebie po imieniu, stawiamy na otwarty dialog pomiędzy pracownikiem a przełożonym, w firmie obowiązuje zasada otwartych drzwi. Pracownikom dajemy szansę na rozwój kariery zawodowej oraz własnych pasji. Zapewniamy uczciwe zasady zatrudnienia w stabilnej firmie, a podstawy działalności to wzajemny szacunek i zaufanie. Pracownicy Netto i ich rodziny mogą liczyć również m.in. na atrakcyjne rabaty pracownicze, dostępne dzięki wprowadzonej niedawno Karcie Pracownika, tym programem objęliśmy ponad 10 tys. osób, szkolenia, bony świąteczne, paczki dla dzieci, udział w spotkaniach integracyjnych.

Jaki będzie handel w Polsce za 10 lat?

Na te chwilę wszystkie nasze siły skupiamy na obecnych działaniach oraz tych zaplanowanych na najbliższy, 2019 r. Jeżeli chodzi o pewne trendy, które już teraz najszybciej się rozwijają, to w najbliższej dekadzie możemy spodziewać się przeniesienia części biznesu do internetu. E-commerce, to z pewnością gorący temat. Już teraz wiele biznesów decyduje się na sprzedaż w sieci, ponieważ to ogromny rynek z dużym potencjałem. Chcąc być w czołówce, trzeba bacznie obserwować te wszystkie tendencje i dostosowywać do nich kierunek  rozwoju. Mimo wszystko, naszym zdaniem, w przypadku handlu i sieci dyskontowych, sklepy stacjonarne nadal będą najważniejszymi placówkami, dlatego warto dostosowywać je do zmieniających się potrzeb klientów i szukać najlepszych rozwiązań, aby w pełni spełniały one ich oczekiwani. 

Ilona Mrozowska 2847 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }