Płatności kartą pomagają MŚP rozwijać biznes

Polski przedsiębiorca coraz częściej rozumie potrzebę posiadania terminala płatniczego i dostrzega korzyści płynące z akceptacji płatności bezgotówkowych - wynika badania Mastercard "Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie", które dotyczy postaw małych i średnich firm wobec przyjmowania płatności bez

Na zdjęciu: Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe

Jak wskazują wyniki, przedsiębiorcy rozumieją, że płatności bezgotówkowe są już powszechnym standardem, a nie tylko dodatkową opcją. 37% ankietowanych jako powód instalacji terminala w swoim przedsiębiorstwie wskazało na chęć bycia firmą nowoczesną i podążającą za aktualnymi trendami.

Niemal co piąty w badaniu Mastercarda (19%) uwzględnił udostępnienie swoim klientom możliwości płacenia kartą jako część modelu biznesowego firmy, a już niemal co trzeci (31%) decyduje się instalować terminal od samego początku działalności.

 Odpowiedź na oczekiwania klientów

Coraz większa popularność płatności bezgotówkowych w Polsce wynika ze zmieniających się zachowań konsumentów. Karty płatnicze są już dla większości osób preferowaną formą płatności. Niemal połowa ankietowanych zauważa, że w ciągu ostatniego roku liczba transakcji dokonywanych przez klientów kartą wzrosła. Co trzeci przyznaje, że wzrost liczby transakcji bezgotówkowych był zauważalny w czasie różnych inicjatyw rynkowych (np. kampania Warto Bezgotówkowo) bądź akcji promocyjnych banków i organizacji płatniczych.

Zmieniające się postawy konsumentów i ich większa otwartość na płatności kartą znajdują swoje odzwierciedlenie w coraz większej wartości obrotu bezgotówkowego w sektorze MŚP. Dla co piątego ankietowanego w badaniu Mastercard (21%) płatności kartą stanowią 40-60% obrotów firmy w miesiącu, a u co trzeciego (33%) sięgają 21-40%.

Mali i średni przedsiębiorcy odchodzą również od narzucania minimalnej wartości zakupów, za które klient może zapłacić kartą, np. od 5 zł czy 10 zł, co jeszcze kilka lat temu zdarzało się często. Dziś zdecydowana większość (87%) respondentów nie ustala żadnych limitów na płatność bezgotówkową. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom tych klientów, którzy chcą płacić kartą również za drobne zakupy.

 Wyższe przychody, niższe koszty

Przedsiębiorcy decydują się na akceptację płatności bezgotówkowych również dlatego, że przynosi im to wymierne korzyści w postaci wyższych przychodów. Dla niemal połowy (49%) posiadanie terminala płatniczego wpłynęło na rozwój biznesu, co można rozumieć jako większą liczbę klientów odwiedzających punkt handlowo-usługowy, bądź też większe sumy, jakie klienci każdorazowo wydają w danym punkcie sprzedaży.

- Popularność płatności bezgotówkowych w Polsce, a szczególnie tych zbliżeniowych, jest już na tyle duża, że mali i średni przedsiębiorcy nie mogą nie zauważać tego silnego trendu – uważa Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Powołuje się przy tym na dane z “Rynku płatności detalicznych w Polsce” (Polasik Research, 2017), według których już co czwarty z nich przyjmuje karty płatnicze. - Przedsiębiorcy dostrzegają preferencje konsumentów, którzy chcą mieć wybór między kartą a gotówką. Nasze badania potwierdzają, że sprzedawców, którzy zaoferują możliwość płatności bezgotówkowych, klienci są gotowi wynagrodzić częstszymi wizytami i większymi wydanymi u nich kwotami – tłumaczy Kamila Kaliszyk.

Uczestnicy badania „Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie” często wskazywali również na inną istotną zaletę obrotu bezgotówkowego – oszczędności (29%). Ponadto niemal 2/3 ankietowanych (65%) uważa, że ułatwia on codzienne czynności operacyjne w biznesie. Obrót bezgotówkowy nie wymaga bowiem transportu, liczenia i zabezpieczenia gotówki. Co więcej, szybsza obsługa transakcji oznacza możliwość obsłużenia większej liczby klientów w tym samym czasie.

 Koszty już nie są problemem

Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie zdecydowali się na instalację terminala, nie robią tego m.in. z powodu kosztów. Odsetek tego typu odpowiedzi w badaniu Mastercard na poziomie zaledwie 10% sugeruje jednak, że coraz rzadziej stanowi to realny problem.

Jak zauważają eksperci z Mastercard koszty akceptacji kart płatniczych na przestrzeni ostatnich lat znacząco się obniżyły. Dodatkowo, coraz większa liczba „ukartowionych” klientów sprawia, że inwestycja w terminal zwraca się szybciej. Niemałą rolę w zmianie postrzegania przez MŚP kosztów obrotu bezgotówkowego odgrywa również program Fundacji Polska Bezgotówkowa, która dofinansowuje przedsiębiorcom korzystanie z terminala i koszty jego obsługi przez pierwszych 12 miesięcy użytkowania. Do tej pory dzięki działaniom Fundacji na rynku pojawiło się już ponad 80 tys. nowych terminali płatniczych. Jest to zbieżne z najnowszymi danymi Narodowego Banku Polskiego ( „Informacja o kartach płatniczych. Drugi kwartał 2018”, NBP), według których w Polsce tylko w ciągu ostatniego roku liczba terminali płatniczych wzrosła o ponad 20%.

- Przyjmowanie płatności bezgotówkowych zdecydowanie ułatwia mi prowadzenie biznesu. Nie muszę tak często liczyć utargu i przemieszczać się z dużą ilością gotówki, co bywa stresujące – mówi Małgorzata Piwońska z rodzinnej Piekarni Piwoński w podwarszawskich Łomiankach.

Zauważyła ona, że klienci coraz częściej płacą kartą, chociaż zależy to też od okolicy danego sklepu firmowego. - W jednej z naszych piekarni położonej w pobliżu bazarku wciąż dominują płatności gotówką, z kolei w piekarni na jednym z osiedli mieszkaniowych płatności kartą to już nawet 80% wszystkich transakcji – ujawnia Małgorzata Piwońska.

Nowe terminale na horyzoncie

Już dziś praktycznie wszystkie terminale płatnicze w Polsce obsługują technologię zbliżeniową. Polscy przedsiębiorcy chcą być nowocześni i nie tylko korzystają z tego typu urządzeń, ale są też zainteresowani wprowadzaniem kolejnych innowacji (22%), takich jak np. terminale mobilne mPOS, czy rozwiązania oparte na biometrii. Najczęściej wskazują oni jednak na przyjmowanie płatności zbliżeniowych na telefonie sprzedawcy (11%). Pilotaż takiego rozwiązania, tzw. softPOSa, jest już realizowany przez polskie MŚP, we współpracy z Mastercard i innymi partnerami projektu.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP dobrze rozumieją swoją rolę w gospodarce. Niemal 2/3 ankietowanych w badaniu Mastercard (64%) jest zdania, że małe i średnie przedsiębiorstwa są motorem wzrostu gospodarczego kraju, zaś niemal połowa (47%), że grają kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy. MŚP stanowią bardzo ważny sektor polskiej gospodarki, zatem jego dalszy rozwój jest niezwykle istotny, a wdrażanie nowoczesnych płatności bezgotówkowych może go przyspieszyć.

Katarzyna Pierzchała 4142 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.