PIH: ten październik był lepszy niż przed rokiem

W październiku 2018 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 2,2% wyższe niż we wrześniu i o 5,1% wyższe niż w październiku 2017 r., wynika z danych PIH i CMR.

Tegoroczny październik był dość ciepły i słoneczny, dlatego sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę, takich jak piwo, napoje czy lody była wyższa niż przed rokiem, choć w porównaniu z wrześniem większość z nich odnotowała spadki. W październiku 2018 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 16% więcej wody niż przed rokiem i wydali na nią o 19% więcej.

Jednocześnie wartość sprzedaży tej kategorii była o 12% niższa niż we wrześniu. Natomiast wydatki na napoje gazowane zwiększyły się o 13% w stosunku do października 2017 r., jednak w porównaniu z tegorocznym wrześniem obniżyły się o 8%.

Jeszcze większy spadek wartości sprzedaży (aż o 60%) w ujęciu mdm odnotowała kategoria lodów. Jak zwykle jesienią do łask klientów wróciły słodycze, takie jak czekolady (klienci wydali na nie o 13% więcej niż we wrześniu), wafelki impulsowe (wzrost o 22%) i batony. Dzień Nauczyciela przyczynił się natomiast do wzrostu sprzedaży pralin – w październiku sprzedano o 25% więcej opakowań bombonierek niż we wrześniu. Koniec października to czas, kiedy skokowo rośnie sprzedaż zniczy - w ostatnich dniach października można je było znaleźć na co setnym paragonie.

Najważniejszymi kategoriami produktowymi dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole, wyroby tytoniowe i napoje – w październiku odpowiadały za połowę obrotów placówek w tym formacie. W ostatnim miesiącu jakikolwiek produkt alkoholowy pojawiał się na co trzecim paragonie, a prawie co czarty klient odwiedzający sklep małoformatowy sięgał po napój bezalkoholowy. O dużym znaczeniu tych kategorii świadczy też szeroka oferta produktowa. W październiku klienci odwiedzający sklep alkoholowy mogli wybierać średnio spośród 193 napojów alkoholowych (głównie piw i wódek), 190 wariantów napojów (w tym około 75 SKU soków i 42 warianty napojów gazowanych) i 70 rodzajów produktów tytoniowych.

Jak wynika z danych PIH i CMR, średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w październiku 2018 r. wyniosła 13,96 zł, czyli o 5% więcej niż w październiku 2017 roku i o 3% więcej niż we wrześniu br.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie spożywcze 41-100 mkw., duże spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

Katarzyna Pierzchała 2371 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }