Reklama nie przekonuje Polaków do zakupu

Jakość produktu, zdaniem 71% polskich konsumentów, jest najważniejszym kryterium zakupowym. Polacy nie wierzą reklamom, a zaufanie do produktów znanych marek deklaruje jedynie 28% - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie TÜV Rheinland Polska przez Kantar Millward Brown.

Co trzeci badany wskazywał, że przy wyborze produktu liczy się dla niego materiał, z którego towar jest zrobiony oraz marka producenta. Tylko 6% Polaków deklaruje, że na ich decyzję zakupową ma wpływ obejrzana reklama.

Polacy są mocno podzieleni w ocenie tego, czy znana marka oznacza najwyższą jakość produktu. Blisko połowa (45%) nie widzi zależności między marką a jakością, przeciwnego zdania jest 39% badanych.

Stosunek do marek najlepiej oddają jednak deklaracje zakupowe Polaków – tylko 28% konsumentów twierdzi, że kupuje produkty markowe, bo gwarantują jakość. Co ciekawe, 32% badanych kupuje towary mniej znanych producentów, bo ich zdaniem są porównywalnej lub nawet lepszej jakości.

Konsumenci różnie interpretują samo pojęcie "jakości produktu". Dla większości jakość to przede wszystkim trwałość (jest zrobiony z dobrego materiału, dobrze złożony) oraz bezpieczeństwo dla życia i zdrowia użytkowników – uważa tak siedmiu na dziesięciu badanych. Ponad połowa (55%) postrzega jakość jako użyteczność (produkt jest wygodny, ergonomiczny), a także jako zgodność z normami i przepisami prawnymi (51%).

Tylko 45% rozumie jakość produktu jako jego sprawność (np. szybkie działanie). Oznacza to, że dla badanych najbardziej liczy się, by produkt nadawał się do użycia długoterminowo i był bezpieczny dla zdrowia.

- Polacy widzą siebie jako świadomych konsumentów, którzy bazują przede wszystkim na własnych doświadczeniach i spostrzeżeniach przy wyborze produktu. Nie kierują się reklamą, a znana marka nie jest już dla nich wystarczającą gwarancją jakości produktu – komentuje Janusz Grabka, prezes TÜV Rheinland Polska.

Jego zdaniem świadczy to o aspiracjach konsumentów, których sytuacja materialna jest coraz lepsza. Nie chcą już wyłącznie płacić jak najmniej za kupowany towar, oczekują przede wszystkim dobrego jakościowo produktu. - To duże wyzwanie dla branży handlowej – dodaje prezes TÜV Rheinland Polska.

Z badania wynika również, że trzy czwarte Polaków sprawdza certyfikaty jakości. Większość (61%) im ufa, choć wiedza konsumentów na temat certyfikacji jest bardzo ograniczona - tylko 29% badanych wie, w jaki sposób są testowane produkty w laboratorium.

- Cieszy nas zaufanie, jakim Polacy darzą jednostki certyfikujące, ale martwi, że tak mało wiedzą o procesie certyfikacji – mówi Tomasz Czampiel, dyrektor działu certyfikacji wyrobów w TÜV Rheinland Polska. – Dlatego prowadzimy kampanię edukacyjną „Testerzy Jakości” na Youtube, gdzie uświadamiamy konsumentów na temat badań i certyfikacji produktów i uczymy, na co zwracać uwagę, by samodzielnie weryfikować jakość produktu – podkreśla Czampiel.

Dodaje on, że wyniki badania TÜV Rheinland Polska pokazują przede wszystkim rosnące aspiracje konsumentów w Polsce, co może stanowić coraz większe wyzwanie dla producentów. Większość Polaków nie przykłada dużej wagi do marki, marginalne znaczenie dla ich wyborów konsumenckich ma reklama. - W długim terminie może to wymusić na producentach inwestowanie przede wszystkim w poprawę jakości produktu. Jednak wciąż bardzo ważnym kryterium dla polskich konsumentów pozostaje cena i pamiętając o tym, producenci powinni zadbać o jak najlepszą relację między ceną a jakością produktów – uważa ekspert.

Badanie przeprowadził instytut Kantar Millward Brown w dniach 22-28 października 2018 r. za pomocą komputerowo wspomaganych wywiadów telefonicznych (CATI) w ramach syndykatowego sondażu telefonicznego CATIBUS na reprezentatywnej próbie 1001 dorosłych Polaków.

 

 

 

 


 

Katarzyna Pierzchała 2373 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }