Moda na modę

Szybki wzrost PKB, niskie bezrobocie i rosnące płace napędzają boom na modę w Europie Środkowej i Wschodniej - zauważa Colliers International w swoim najnowszym raporcie "ExCEEding Borders - the fashion sector in the CEE-14 countries" (Przekraczając granice - sektor mody w 14 krajach CEE).

Na zdjęciu: Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International

– W miarę jak dochody rozporządzalne rosną, stopniowo zbliżając się do średnich unijnych, zakupy odzieży i akcesoriów stają się coraz ważniejszym czynnikiem napędzającym konsumpcję – wyjaśnia Mark Robinson, specjalista ds. badań w regionie CEE w Colliers International.

Sprzedaż detaliczna rośnie w całym regionie, a w 2017 r. w Rumunii osiągnęła rekordowy dla całego cyklu poziom 11%, a centra handlowe zdominowały branżę detaliczną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jedynym rynkiem wśród 14 analizowanych państw, na którym prym wiedzie segment ulic handlowych, jest stolica Czech – Praga. Największym rynkiem centrów handlowych w regionie jest Polska, z blisko 500 obiektami o łącznej powierzchni 11,8 mln mkw. powierzchni najmu brutto.

– Mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży on-line, także w sektorze mody, Polacy wciąż lubią zakupy w centrach handlowych, na co wskazują poziomy ich odwiedzalności – w najlepszych obiektach pojawia się 1,5-1,7 mln osób miesięcznie – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International. Europa Środkowa i Wschodnia nadal przyciąga międzynarodowe sieci handlowe – spektakularne debiuty mają miejsce m.in. w Polsce (Primark), Rumunii (Victoria's Secret) i na Łotwie (Van Graaf). Także polskie marki są bardzo aktywne w regionie, np. Sizeer obecny na 7 rynkach (Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia).

Oprócz obecności w centrach handlowych, sektor mody jest również motorem wzrostu wolumenu e-handlu w CEE 14 – w czterech krajach (Bułgaria, Estonia, Polska i Czechy) jego udział w całości sprzedaży internetowej przekracza 30%.

Najemcy strategiczni z branży odzieżowej na 14 rynkach Europy Środkowej i Wschodniej uzyskują w najlepszych lokalizacjach obroty rzędu 350-450 euro/mkw./miesiąc. Należą do nich m.in. H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A i TK Maxx.

 

Magdalena Weiss 1699 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }