Polski rynek nadal obciąża wyniki Kofoli

Sprzedaż Grupy Kofola z wyłączeniem naszego rynku wzrosła od początku roku o 7%, wraz z polskim rynkiem grupa zwiększyła przychody tylko o 2,3%.

Wskaźnik EBITDA wzrósł od początku roku o 18,2%, a wskaźnik EBIT wzrósł nawet o 39%. W sierpniu sprzedaż po raz pierwszy w historii przekroczyła miesięczny próg miliarda koron.

–  W tym roku minęło dokładnie 25 lat od pierwszego napoju, który wyprodukowaliśmy w Krnovie – mówi Jannis Samaras, prezes grupy Kofola. –  Uważam sezon za wyjątkowo udany. Oczywiście sprzyjała nam również pogoda, ale jesteśmy najbardziej zadowoleni ze wzrostu udziału w rynku segmentu HoReCa. Z korporacyjnego punktu widzenia znaczący wzrost płynności naszych akcji po opuszczeniu nas przez partnera kapitałowego jest wprost kamieniem milowym. Wierzę, że nasz wysiłek wkrótce znajdzie odzwierciedlenie w atrakcyjności Kofoli dla inwestorów – dodaje.

Na rynku czeskim grupa zwiększyła sprzedaż o 10,1% rok do roku, a Czesi tradycyjnie najczęściej kupowali marki Kofola, Rauch i Vinea. Rynek słowacki przyczynił się do wzrostu sprzedaży o 3%, a marka Rajec znacząco wpłynęła na sprzedaż. Sprzedaż UGO - najszybciej rosnącej marki w portfolio Kofola, wzrosła o 79% dzięki 79 Fresh Barów i Salaterii.  W regionie adriatyckim (Słowenia i Chorwacja) sprzedaż Grupy wzrosła o 5,2% rok do roku.

Najsłabszym ogniwem Grupy pozostaje Polska, gdzie sprzedaż mimo gorącego lata spadła o 18,6%. do równowartości 796 mln koron czeskich. Zysk operacyjny z amortyzacją (EBITDA) spadł czterokrotnie rok do roku z 20 do 5 mln koron.

– W celu wzmocnienia zdolności konkurowania na polskim rynku zrezygnowaliśmy z końcem roku 2017 z kontynuowania produkcji w zakładzie w Grodzisku Wielkopolskim i skoncentrowaliśmy całą działalność produkcyjną Hoop Polska w fabryce w Kutnie – tłumaczy Kofola w raporcie. – Oprócz kontynuowania strategii wprowadzania zdrowszych napojów Hoop podpisał też umowę z Nestlé na dystrybucję herbaty mrożonej Nestea. Mimo to sprzedaż nadal spadała i w ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. zmniejszyła się o 18,6% – dodano.

Jednak w segmencie produktów markowych firma odnotowała wzrost. Spadała natomiast sprzedaż produktów pod markami własnymi sieci. Udział polskiego rynku w przychodach Grupy ostatecznie zmalał do 14,53% wobec 18,26% rok wcześniej.

Oprócz wyników finansowych Grupa ogłosiła również zmiany w zarządzie. Jannis Samaras do tej pory zarządzał zarówno całą Grupą Kofola, jak i działalnością na rynku czeskim i słowackim. Ze względu na rozwój Grupy zdecydował się skupić tylko na jednym obszarze – strategicznego zarządzenia Grupą.

Zarządzanie rynkiem czeskim i słowackim objął wcześniejszy dyrektor finansowy Daniel Buryš, który podczas swojej ośmioletniej kariery w Grupie Kofola od listopada może w pełni go realizować, zarządzając działaniami na rynku czeskim i słowackim.

– Daniel Buryš skoncentruje się na najważniejszej części naszego biznesu i poświęci mu całą uwagę, na jaką zasługuje. Dzięki tej zmianie ja zyskuję przestrzeń do koncentracji na przyszłości i kierunku całej Grupy. Przed nami wielkie wyzwania i konieczne jest, aby przygotować się na nich tak dobrze, jak to tylko możliwe - komentuje Jannis Samaras.

Pozycję dyrektora finansowego obejmie Paweł Jakubík, który przez 10 lat pracował dla Kofoli na stanowisku managera finansowego oraz członka Rady Nadzorczej.

Magdalena Weiss 1701 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }