Ambra traci zyski i podnosi ceny
W minionym kwartale firma Ambra, dystrybutor i producent wina, wypracowała sprzedaż o 7,4 proc. wyższą niż przed rokiem. Spadły jednak zyski i rentowność. To dlatego firma zdecydowała się na podwyżki cen wybranych produktów. Na półkach będę one widoczne po Nowym Roku.
– Nadal wysokie tempo wzrostu kosztów wynagrodzeń (o 10,3%) i pozostałych kosztów działalności operacyjnej związanych m.in. z rozszerzeniem sieci sklepów Centrum Wina przyczyniły się do spadku zysku operacyjnego oczyszczonego o wpływ zdarzeń jednorazowych, który wyniósł 6,5 mln zł i był niższy w porównaniu do ubiegłego roku o 2,5 mln zł, czyli o 28,1% – tłumaczy spółka w raporcie finansowym.
Jednocześnie rosły też koszty zakupu wina, gdyż w tym roku weszły do sprzedaży trunki ze słabszych zbiorów ubiegłorocznych. Z tego powodu producent podniósł ceny na niektóre produkty. Na półkach podwyżki będą w pełni widoczne po Nowym Roku. Także na III i IV kwartał swojego roku obrotowego spółka przewiduje powrót do wyższej marży.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż win musujących – o 27,8%, które cieszą się coraz większym powodzeniem, szczególnie w miesiącach letnich. Spółka poinformowała, że główne marki win musujących w Polsce – Dorato i Cin&Cin rosły w tempie dwucyfrowym, a jeszcze szybciej rosła sprzedaż win musujących premium w sklepach Cemtrum Wina i gastronomii.
Najważniejszym segmentem w sprzedaży Ambry są jednak wina spokojne. Ich sprzedaż rośnie nieprzerwanie od wielu lat, a w pierwszym kwartale roku obrotowego 2017/2018 wzrost wyniósł 7,5%. Szybciej niż sprzedaż dla całej kategorii zwiększa się popularność win premium.
Zdjęcie: Shutterstock

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.