Sklep przyszłości - czy nowa technologia jest zagrożeniem dla pracowników

Nowoczesne rozwiązania w branży retail dzielą pracowników handlu detalicznego. Tam, gdzie jedni dopatrują się usprawnień pracy, inni widzą zagrożenie dla swojego zatrudnienia.

Kiedy jedni spekulują zbliżający się koniec tradycyjnych sklepów, specjaliści uspokajają. – Nowoczesne urządzenia wspierają sprzedawców, jednak wciąż to ludzie są podstawą handlu. Potwierdzają to zeszłoroczne badania The State of Customer Service Report. To jakość obsługi klienta jest obecnie wskazywana przez konsumentów jako kluczowy czynnik, który buduje lojalność wobec danego sklepu – tłumaczy Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern-Expo Group (na zdjęciu).

Wpływ rozwijającej się technologii na malejącą ilość miejsc pracy w handlu detalicznym to temat, który regularnie powraca w społecznej dyskusji. Rozwiązania, dotychczas testowane przez największych graczy w Stanach Zjednoczonych, takie jak prototypowy sklep Amazon Go, zaczynają przebijać się do Polski. W październiku br. w Poznaniu jedna z lokalnych sieci detalicznych otworzyła całkowicie zautomatyzowany sklep spożywczy.

Ekspert wskazuje, że prezentowane zastosowania nie tylko ułatwiają zakupy konsumentom, ale również są produktami usprawniającymi pracę sklepu. Spersonalizowana obsługa to w dzisiejszych czasach element budowania przewagi konkurencyjnej. Wskazują na to zarówno konsumenci (69 proc. badanych The State of Customer Service Report), jak i odbiorcy B2B (82 proc.).

Podczas pobytu w sklepie klient liczy na pomoc obsługi i bardzo ceni sobie możliwość interakcji z drugim człowiekiem. - Dzisiejsze technologie ułatwiają zakupy, jednak jeszcze wiele lat nie będą stanowić skutecznego zastępstwa w tym aspekcie. Ich głównym zadaniem jest usprawnienie procesu zakupów, zarówno dla klienta, jak i pracownika sklepu. – dodaje Łukasik.

Najnowsze rozwiązania i produkty, wspierające tradycyjny handel poznamy już 15. listopada br. na konferencji RetailShow, gdzie zostanie zaprezentowany Perfect Store – modelowy sklep, zaprojektowany wspólnie przez wiodących wytwórców z branży. Uczestnicy konferencji będą mieli okazję zobaczyć m.in. inteligentną półkę, którą na swoim stoisku pokaże międzynarodowy producent kompleksowego wyposażenia dla branży retail, Modern Expo.

Inteligentna półka dzięki wbudowanym modułom elektronicznym daje możliwość kontrolowania ilości produktów, które znajdują się w danym punkcie sprzedaży. W momencie, gdy w sklepie liczba towarów spadnie poniżej określonego wcześniej minimum, informacja na temat braku zostaje wysłana bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za uzupełnianie towarów. Produkt został zgłoszony do realizowanego w ramach targu RetailShow konkursu „Innowacje handlu”, który prezentuje najlepsze rozwiązania dla handlu detalicznego.

 

Katarzyna Pierzchała 2373 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }