TYLKO U NAS: Specjalizacja w cenie

Wyspecjalizowane sklepy spożywcze, choć rzadko analizowane ze względu na swą niszowość, mają się w Europie coraz lepiej.

Sklepy z żywnością organiczną lub nieprzetworzoną, piwami, winami i alkoholami mocnymi, produktami mrożonymi czy też inne mocno sprofilowane pod względem asortymentu sieci wyrastają na Starym Kontynencie jak grzyby po deszczu dzięki unikatowym konceptom, głębokości asortymentu i kompetencjom.

- Dobrym przykładem może być rynek francuski, ojczyzna hipermarketów spod znaku "mydła i powidła", na którym sklepy specjalistyczne wyszarpują coraz większe udziały - komentuje Gildas Aïtamer, starszy analityk LZ Retailytics. - Sieci Biocoop (z żywnością organiczną) i Grand Frais (ze świeżą żywnością) zwiększą swój udział w rynku z 1,5% w 2018 roku do 2,1% w 2023, porównywalnym ze stanem posiadania Aldiego - dodaje.

W skali całego kontynentu 15 największych wyspecjalizowanych sieci spożywczych przekroczy w 2020 roku próg 2 proc.

Ze względu na tradycje w handlu bądź uwarunkowania legislacyjne operatorzy tych sieci mogą być nawet liderami kategorii, w których się specjalizują. Dotyczy to zwłaszcza sprzedaży alkoholu w krajach skandynawskich i takich sieci, jak Systembolaget w Szwecji, Alko w Finlandii czy Vinmonopolet w Norwegii.

Sklepy monopolowe dobrze rozwijają się w Europie Wschodniej, podczas gdy na Zachodzie trwa moda na sklepy z żywnością organiczną i nieprzetworzoną.

Sklepy z alkoholem często zresztą poza swoim zasadniczym asortymentem sprzedają też komplementarne produkty spożywcze, pełniąc rolę sklepu convenience. Tak się np. dzieje w przypadku sieci Krasnoje & Biełoje (Czerwone i Białe) oraz Bristol w Rosji, które według prognoz LZ Retailytics mają podwoić sprzedaż do 2023 roku. Potencjał wzrostu i know-how takich detalistów przyciągają również pełnoasortymentowe sieci. Tu przykładem może być rynek polski i zakup przed kilkoma laty Galerii Alkoholi przez Carrefour Polska, w celu prowadzenia jej pod niezmienionym szyldem.

W zachodniej części kontynentu wielkie sieci sięgają po specjalizację z zakresu żywności organicznej. W Francji jako jedna z pierwszych wykorzystała swoją szansę Grupa Casino, kupując sieć Naturalia i stając się jednym z największych graczy w tej branży. Inni detaliści rozwijają swoje własne sieci ekologiczne, jak E. Leclerc, który deklaruje, że w ciągu trzech lat uruchomi 200 sklepów.

Wyspecjalizowane sklepy spożywcze według prognoz LZ Retailytics wygenerują w latach 2018-2023 dodatkowe obroty o wartości 13,7 mld euro. Dla porównania minimarkety zwiększą je o 25,7 mld euro, a hipermarkety o 27,4 mld euro.

- Jednak ich siła może z czasem okazać się słabością - komentuje analityk. - Formuła sklepu musi być z jednej strony na tyle atrakcyjna dla konsumenta, by zmotywować go do przyjścia do sklepu po jeden tylko asortyment, z drugiej zaś powinna być trudna do skopiowania przez konkurencję - zauważa, podając jako przykład wspomnianą już sieć Grand Frais, która ma unikatową strukturę i z tego względu jest trudna do naśladowania.

Działanie w niszowym segmencie może w końcu zdusić wzrost, nie wspominając o rosnącej presji w popularnych kategoriach, jak np. żywność organiczna.

 Dobrym przykładem na potrzebę dywersyfikowania i równoważenia źródeł dochodu jest historia sklepów z mrożoną żywnością. Iceland w Wielkiej Brytanii uruchomia większe sklepy w typie supermarketu poza miastem. We Francji Picard wprowadza do oferty produkty niemrożone i asortyment lunchowy. Obaj detaliści szukają też możliwości rozwoju w innych krajach, na razie bez sukcesu. To tylko dowodzi, jak trudno jest dostosować wyspecjalizowany koncept do innego rynku i potrzeb konsumentów.

https://cfe.app.retailytics.com/news/detail/138131

Zdjęcie: Shutterstock

Prognoza wzrostu sprzedaży wybranych kanałów detalicznych, średniorocznie, 2018-2023

od lewej: sklepy monopolowe, sklepy z żywnością organiczną i nieprzetworzoną, sklepy z artykułami dla zwierząt, minimarkety, supermarkety

Magdalena Weiss 1657 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }