Koniec z folią bąbelkową w e-przesyłkach?

Od stycznia 2019 r. Niemcy wprowadzają ograniczenia ilości plastiku w opakowaniach. Dotyczy to również przesyłek pocztowych, także tych z polskich sklepów internetowych.

24 listopada Parlament Europejski zdecydował o zakazie stosowania jednorazowego plastiku na terenie Unii Europejskiej. Ma on do 2021 r. zostać zastąpiony przyjaznymi środowisku substancjami. W ciągu czterech kolejnych lat o połowę zredukowana będzie ilość plastikowych opakowań, dla których nie ma zamienników. Ostateczny kształt przepisom nadadzą negocjacje z krajami członkowskimi, ale niektóre z nich wychodzą przed szereg i wprowadzają własne ograniczenia dla plastiku.
 
Tymczasem Niemcy od kilku miesięcy samodzielnie pracują nad ustawą o opakowaniach (VerpackG), która ma poddać państwowej kontroli rodzaj opakowań będących w obiegu. Przepisy dotyczą także firm z zagranicy, na przykład sprzedawców wysyłających swoje produkty niemieckim klientom. Jeśli po 1 stycznia 2019 r. wciąż będą chcieli to robić, muszą zarejestrować się w nowo powołanym urzędzie. Jak podaje "Rzeczpospolita", dotyczy to kilkuset polskich sklepów internetowych. Tylko na platformie Shoper polskich sklepów, które kierują swoją ofertę na rynek niemiecki jest 334.
 
- Rejestracja to dopiero początek. Kolejnym krokiem jest zadeklarowanie liczby i rodzaju stosowanych opakowań. Na ich podstawie ma zostać naliczona tak zwana opłata recyklingowa. Nie radzę jej lekceważyć. Nie zastosowanie się do nowych niemieckich przepisów może wiązać się z karą sięgająca nawet 100 tys. euro. Lepiej skorzystać w tym temacie z fachowej porady prawnej - podpowiada Jacek Zientkiewicz, brand manager marki Shoper.

Zamienniki plastiku pilnie potrzebne

Docelowo przepisy wprowadzane w Niemczech posłużyć mają ograniczeniu stosowania plastiku, czyli m.in folii bąbelkowej chętnie używanej przez sklepy internetowe do pakowania produktów wrażliwych na wstrząsy. W świetle decyzji podjętych przez Parlament Europejski pojawienie się podobnych regulacji w Polsce wydaje się kwestią kilku lat. Poza instrumentami prawnymi czynnikiem wpływającym na decyzje firm jest presja konsumencka.
 
To pod jej wpływem, nie czekając na stosowne przepisy, w lipcu br. polski oddział Lidla ogłosił, że do 2025 r. zredukuje ilość plastikowych opakowań o 20 proc., zaś sieć kawiarni Starbucks zakomunikowała, że do z 2020 r. z jej lokali znikną jednorazowe słomki. Z kolei w sierpniu serwis Noizz w ramach akcji “Tu pijesz bez słomki” namówił do rezygnacji z nich kilkaset restauracji i kawiarni w całej Polsce. Również najwięksi producenci obecni na rynku FMCG coraz częściej deklarują, że zwracają się ku środowisku (m.in. PepsiCo czy Henkel).

Eko-trendy szybsze niż przepisy

Zmianę widać również w szerszej skali. Z badań VIVE Textile Recycling wynika, że liczba osób oddający do recyklingu odzież i tekstylia tylko między marcem a wrześniem 2017 r. wzrosła z 71 proc do 78 proc. Z kolei Google Trends wskazuje, że liczba wyszukiwań frazy "zero waste" (nazwy stylu życia polegającego na minimalizacji wytwarzanych odpadów) w ciągu ostatnich dwóch lat zwiększyła się w Polsce ponad trzykrotnie.
 
- Zakupy etyczne, ekologiczne i minimalistyczne to już nie tylko trend, a realna zmiana która nabiera ogromnego rozpędu w naszym społeczeństwie. To co było do niedawna obciachem (ponowne wykorzystywanie opakowań, pakowanie w kompostowalne materiały jak szary papier)  to dla coraz większej liczby osób warunek konieczny, którego niespełnienie może nie tylko skutkować publiczną krytyką marki, ale często również rezygnacją z zakupów - mówi Anna Foltman, która pracuje w firmie Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania Shoper i planuje z jej pomocą założyć sklep z produktami ułatwiającymi życie zgodne z zero waste.
 
- Teraz do nas należy decyzja: czy do ostatniej chwili przed zakazem będziemy zalewać klientów morzem plastiku, czy już teraz będziemy kroplą drążącą skałę, przy okazji zyskując przewagę na rynku - dodaje.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }