Miszmasz powierzchni handlowych

W III kw. 2018 r. w Polsce w budowie było ponad pół miliona (540 tys.) metrów kwadratowych powierzchni handlowej brutto w centrach handlowych.

Na zdjęciu: Centrum Praskie Koneser w Warszawie działające od 29 września 2018 r.

To dane z najnowszego raportu Colliers International, podsumowującego miniony kwartał na rynku powierzchni komercyjnych. Między lipcem a wrześniem miało miejsce kilka wydarzeń. M.in. w Warszawie otwarto Centrum Praskie Koneser, inwestycję o funkcjach mieszanych (w tym mieszkania, handel, usługi, biura, hotel, centrum konferencyjno-eventowe, kultura i sztuka), zrealizowaną na terenie dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek. Powierzchnia handlowo-usługowa projektu to ok. 20 tys. mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto) na której, zarówno w nowych, jak i zrewitalizowanych budynkach funkcjonują m. in. kawiarnie, restauracje, punkty usługowe, fitness klub, centrum medyczne i sklepy specjalistyczne. Operatorem spożywczym w tym centrum jest Biedronka.

We wrześniu rozpoczęło się postępowanie sanacyjne sieci supermarketów Piotr i Paweł umożliwiające restrukturyzacje firmy i oznaczające zamrożenie zaległych należności. Wdrażany plan zakłada także prowadzenie rozmów dotyczących przejęcia aktywów spółki, negocjacji z bankami, a także poprawy współpracy z kluczowymi dostawcami oraz franczyzobiorcami.

Colliers zauważa ekspansję najemców z sektora rozrywka i rekreacja, m.in. sieci kin (np. Helios w Galeria Wiślanka w Żorach), parków trampolin (np. Jump World w Tesco Widzew w Łodzi), klubów fitness (np. Just Gym w M1 w Poznaniu) oraz placów zabaw dla dzieci (np. Fikołki w Galerii Mazovia w Płocku). Co ciekawe, trend rozwoju konceptów rozrywkowo-rekreacyjnych obserwowany jest zarówno w największych aglomeracjach, jak i w miastach średniej wielkości. Rozkwit tych konceptów częściowo wiąże się zapewne z wprowadzonymi ograniczeniami handlu w niedziele, gdyż centra handlowe próbują przyciągnąć klientów atrakcjami innymi niż zakupy.

Kolejnym trendem zauważalnym w centrach handlowych jest pojawienie się na polskim rynku chińskich sieci handlowych, w tym Ximi Vogue (zabawki, dom i wnętrze) w Galerii Wileńskiej i Xiaomi (elektronika) w Arkadii (oba obiekty znajdują się w stolicy), Serenadzie w Krakowie i Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu. Z kolei marka Miniso (dom i wnętrze, akcesoria mody, kosmetyki, art. papiernicze) otworzyła swój trzeci (po Poznaniu i Łodzi) sklep w Galerii Katowickiej.

- Rosnąca aktywność chińskich sieci handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej dotyczy zarówno kanałów offline jak i online, przy coraz bardziej znaczącym udziale giganta e-commerce AliExpress, którego platformę zakupową odwiedza miesięcznie ponad 5 mln Polaków - czytamy w raporcie.

Łącznie na koniec III kwartału w Polsce było 495 centrów handlowych o powierzchni najmu brutto 11,7 mln mkw., co daje 306 mkw. na każdy 1 tys. mieszkańców. W budowie jest 540 tys. mkw., a do wynajęcia pozostaje 10 tys. mkw. GLA.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.