Pogoda dla kawy

- W sezonie jesienno-zimowym będziemy silnie wspierać nasze bestsellery - zapowiada Mariusz Kuc, kierownik ds. strategii, planowania i marketingu sprzedażowego w Jacobs Douwe Egberts.

Rok temu Jacobs Douwe Egberts wprowadził na rynek kawę Prima Classic i Cremę rozpuszczalną, nowe  opakowanie zyskała Prima Finezja. Jak szeroki jest obecnie asortyment kaw Prima?
W portfolio Primy każdy znajdzie coś dla siebie. Marka jest dostępna w trzech największych segmentach kawy: mielonej, ziarnistej i rozpuszczalnej.
Kawa mielona to Prima Finezja z ugruntowaną pozycją na rynku. Występuje w wariantach 500 g, 250 g i 100 g. Spotykane są też opakowania 750 g i 275 g skierowane do poszczególnych sieci sklepów. Kawa ziarnista od
początku 2018 r. dostępna jest w opakowaniu 250 g. Idealnie wpisuje się w misje zakupowe klientów mniejszych sklepów, przy okazji gwarantując przystępny i atrakcyjny punkt cenowy. Na rynku dostępna jest również znana od kilku lat gramatura 450 g. Przy dopasowaniu portfolio marki do segmentu kaw rozpuszczalnych uwzględniliśmy preferencje konsumentów, komponując kawy, które najlepiej odpowiedzą na ich oczekiwania. Dlatego w ramach
kaw rozpuszczalnych oferujemy dwa warianty – Prima Classic w granulkach o bogatym smaku oraz Prima Crema w formie delikatnego pudru – pełnia kawy przykryta delikatną pianką. Pod względem kompozycji smakowej nowych kaw rozpuszczalnych Prima i przy zmianie opakowania wzięliśmy pod uwagę to, co najważniejsze i najbardziej pożądane przez konsumentów. Każdy wariant kawy rozpuszczalnej występuje w słoikach 180 g i 90 g.

Jaką pozycję w rynku kawy zajmuje marka Prima?
Prima jest jedną z najlepiej sprzedających się marek kaw.
Ma 14,6-proc. udział w segmencie kaw mielonych, jest więc w nim trzecią co do wielkości marką [Jacobs Douwe
Egberts za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, udziały wartościowe, sierpień 2017 – lipiec 2018, kawa mielona]. Absolutnym hitem w kawach mielonych jest Prima Finezja, przy czym w zależności od formatu sklepu lepiej sprzedającymi się opakowaniami są: 250 g w sklepach do 300 mkw., 500 g – w super- i hipermarketach. Kawy rozpuszczalne 90 g również sprzedają się lepiej w sklepach mniejszych, natomiast opakowanie 180-g w supermarketach. Kawy rozpuszczalne Prima są stosunkowo nowe na rynku, jednak z badań – ślepych testach – wiemy, że smakują one aż 98 proc. konsumentów, co jest wynikiem rzadko spotykanym. Jesteśmy dumni z efektu, który uzyskaliśmy.

Jak można scharakteryzować konsumentów kaw Prima?
Prima jest bardzo popularną marką, o szerokim gronie konsumentów. To osoby, które poszukują dobrej jakości produktu w przystępnej cenie. Ważne jest też dla nich, aby produkt zawsze prezentował taką samą jakość, nie zaskakiwał. Kawa jest ważnym elementem ich dnia – zarówno jako poranny napój ułatwiający rozpoczęcie dnia, jak i popołudniowa filiżanka kawy dla relaksu w gronie bliskich.

Jak wygląda sytuacja w segmencie cenowym, w którym pozycjonowana jest marka Prima? Jak dobierać w nim asortyment i kształtować ceny?
Segment, w którym pozycjonowana jest kawa Prima, jest szczególnie „zagęszczony”, gdyż występuje w nim dużo produktów, choć niekoniecznie różniących się od siebie. Dlatego bardzo ważne jest, aby mając ograniczoną przestrzeń półkową do dyspozycji, wybrać odpowiednie kawy w ramach tego segmentu cenowego. W małym sklepie nie potrzebujemy więcej niż dwóch, trzech kaw z danego segmentu, ponieważ rozdrabnia się sprzedaż i tracimy cenne miejsce na półce. Warto więc postawić na kawy najlepiej sprzedające się w ramach danego segmentu cenowego – w tym przypadku jest to Prima Finezja. Segment ten jest dość wrażliwy cenowo, jednak niekoniecznie potrzebne są głębokie obniżki ceny w ramach promocji.
Ważniejsza jest dobra cena na co dzień. Najgorsze zaś, co możemy zrobić dla kaw ze średniego przedziału cenowego, to wycenić je zbyt wysoko.
Zbliżą się wtedy cenowo do kaw premium i po prostu nie będą się sprzedawać.

Zaczął się ważny dla sprzedaży kawy sezon jesienno--zimowy. Czym zaskoczymarka Prima?
W sezonie jesienno-zimowym będziemy silnie wspierać nasze bestsellery. Od września prezentujemy drugą odsłonę silnej kampanii kawy rozpuszczalnej Prima. Udowadniamy, że Prima przejdzie test nawet najbardziej wybrednego konsumenta. Już w drugiej połowie października rusza nowa kampania wizerunkowa marki Prima – kampania, która roztopi nawet najtwardsze serca.
Przypomnimy w niej o tym, jak ważne są nasze relacje z najbliższymi osobami. Pokażemy, jak małym gestem można komuś powiedzieć bardzo wiele. Nowy spot reklamowy emitowany będzie w telewizji oraz internecie.
Oprócz wideo kampania obejmie outdoor, POS oraz komunikację socialmediową. Zachęcamy do śledzenia naszych aktywności. Możemy spodziewać się dużego wsparcia promocyjnego zarówno w małych sklepach, jak
i w supermarketach. 

Barbara Mikusińska 724 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }