Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

W drugim kwartale br. powstały dwa nowe Intermarché - w Gnieźnie i Kosakowie koło Gdyni, dzięki czemu obecnie w Polsce działa ponad 200 sklepów pod tym szyldem. Sieć wciąż poszukuje nowych franczyzobiorców i terenów pod inwestycje.

Sklepy Intermarché działają zarówno w mniejszych miejscowościach, jak i w dużych miastach, np. Poznaniu,  Gdańsku czy Warszawie. Obecnie najwięcej supermarketów zlokalizowanych jest w zachodniej oraz południowej części Polski. Wiele istotnych lokalizacji jest też na wschodzie, m.in. w Lublinie, Zamościu, Rzeszowie, Sanoku czy Giżycku. Powierzchnia sklepów jest dość zróżnicowana i wynosi od 400 do 2,8 tys. mkw.

W ramach Grupy Muszkieterów, zgodnie ze strategią firmy, działają jedynie sklepy franczyzowe. Wśród franczyzobiorców jest wielu właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw oraz osoby, które zajmowały wcześniej
stanowiska kierownicze w dużych firmach i korporacjach. Wielu z nich to także wcześniejsi etatowi pracownicy centrali Grupy.

Tylko franczyza
Sieć sukcesywnie rozwija się i planuje kolejne otwarcia, głównie w małych i średnich miejscowościach. Stąd ciągłe poszukiwania franczyzobiorców. – Zależy nam na uruchamianiu sklepów na terenie całej Polski – usłyszeliśmy w centrali Intermarché.

Dla niektórych zaporowym, ale podstawowym warunkiem przystąpienia do Grupy jest wkład własny w wysokości minimum 400 tys. zł. Kwota ta stanowi kapitał zasilający spółkę franczyzobiorcy, która zarządza supermarketem o wielomilionowych obrotach. – Co istotne, nie jest to opłata za licencję lub inna opłata na rzecz Grupy, lecz kapitał początkowy niezbędny do uruchomienia działalności, który od początku pracuje na wyniki prowadzonej spółki – podkreśla Armen Papazjan, dyrektor generalny Intermarché.

Operator zastrzega, że przyszły franczyzobiorca musi liczyć się z możliwą zmianą miejsca zamieszkania oraz
zaakceptować warunki umowy gwarantującej mu 10-letnią współpracę z możliwością jej przedłużenia.
Powinien też zaakceptować Kartę Muszkietera.

Już po przystąpieniu do Grupy przyszły przedsiębiorca przechodzi obowiązkowe 4,5-miesięczne szkolenie,
które dotyczy takich zagadnień jak finanse, zarządzanie personelem czy księgowość. Co więcej, wszyscy Muszkieterowie regularnie uczestniczą w warsztatach rozwijających ich umiejętności zawodowe oraz szkoleniach.
Wszystko po to, aby ich biznes rozwijał się szybciej i dynamiczniej.

Pomoc Grupy Muszkieterów obejmuje wszystkie etapy prowadzące do otwarcia punktu sprzedaży oraz wsparcie w bieżącej działalności. Nowi przedsiębiorcy mogą więc liczyć m.in. na pomoc w wyborze lokalizacji sklepu i opracowaniu jego projektu, a także wsparcie w doborze wyposażenia, budowie placówki oraz przygotowaniu jej do otwarcia.

– Muszkieterów wyróżnia również bliska współpraca pomiędzy właścicielami sklepów, co daje możliwość czerpania z ich wieloletniego doświadczenia – twierdzą nasi rozmówcy.

Lokalny asortyment
Właściciele sklepów współpracują z lokalnymi dostawcami, dlatego część asortymentu jest unikatowa dla danej
lokalizacji. Przykładem jest tutaj np. sklep w Wieliczce, w którym klienci mogą zaopatrzyć się m.in. w wielickie
kosmetyki i sól. Niemniej jednak we wszystkich sklepach flagowymi produktami są tradycyjne wędliny wyrabiane na miejscu według polskich receptur, świeże mięso z własnego rozbioru, a także produkty marek własnych. W supermarketach dostępna jest również obszerna gama win, które dobierane są przez enologa Intermarché.

Co więcej, od 2015 r. klienci wybranych supermarketów sieci mają możliwość zamawiania towarów przez internet
i odbierania zapakowanych produktów w sklepie w specjalnie przygotowanej do tego strefie odbioru – to usługa o nazwie Drive Light.

W październiku 2016 r. Intermarché rozpoczęło testy Drive Accueil. W tym przypadku po odbiór produktów zamówionych online klient zgłasza się do punktu obsługi klienta w sklepie. Usługa Drive w tej wersji jest oferowana przez Intermarché w Katowicach przy ul. Armii Krajowej 188. Jej głównymi atutami są przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu – klient może bowiem zamówić zakupy przez internet i szybko je odebrać np. w drodze z pracy do domu.

Zdaniem zarządzających Intermarché dzisiejsi klienci są coraz bardziej nowocześni, wielokanałowi i mobilni. – Nie rozstają się ze swoim telefonem czy tabletem i sieć handlowa, która chce odnieść sukces, musi o tym pamiętać – usłyszeliśmy od Armena Papazjana. – Klienci lubią obejrzeć towar w sklepie, jednak coraz częściej decydują się na zakup produktów w internecie – podkreśla.

Jego zdaniem polski konsument jest także osobą bardzo konkretną i świadomą. Nie koncentruje się już wyłącznie
na cenie, a dużą wagę przywiązuje do wyboru i jakości. Z roku na rok klienci coraz częściej poszukują zatem produktów o lepszym składzie, bardziej ekologicznych, trwalszych itd. – Staramy się również tym oczekiwaniom wyjść naprzeciw – dodaje.

Kierownik raz dwa
Działalność biznesowa Grupy Muszkieterów opiera się na zasadach franczyzy, ale nie jest to zwykła struktura. W Grupie obowiązują dwie kluczowe zasady: niezależności oraz współdecydowania o przyszłości organizacji. Każdy właściciel Intermarché może pełnić podwójną funkcję kierowniczą: być niezależnym szefem swojego przedsiębiorstwa oraz pełnić funkcję zarządczą w ramach Grupy, odpowiadając za jeden z obszarów działania struktur centralnych.

– W ten sposób franczyzobiorcy mają wpływ na wyznaczanie kierunków rozwoju Grupy, a także na kształtowanie jej polityki – podkreśla Eliza Orepiuk-Szymura, dyrektor komunikacji i informacji Grupy Muszkieterów.

Muszkieterowie ze swoimi sklepami są obecni w czterech krajach Europy: w Polsce, we Francji, w Belgii, Portugalii. W Polsce funkcjonuje też ponad 60 stacji paliw Intermarché, co sprawia, że w rankingu przymarketowych stacji benzynowych marka jest zdecydowanym liderem. W skład Grupy wchodzą też markety DIY Bricomarché.

Katarzyna Pierzchała 2314 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }