Łukasz Kalinowski: Piątnica jako marka jest w dobrym miejscu

Między innym o tym czego oczekują dzisiejsi konsumenci i czy jest sens być obecnym w każdej kategorii produktów opowiada Łukasz Kalinowski, wiceprezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy.

Na zdjęciu: Łukasz Kalinowski, wiceprezes OSM Piątnica

Jaka jest aktualna pozycja Piątnicy na rynku?

Plasujemy się w pierwszej 5. największych firm mleczarskich w kraju. W 2017 r. przychody firmy przekroczyły 1,1 mld zł, co oznacza kilkunastoprocentowy wzrost rok do roku. Wysokie tempo wzrostu utrzymujemy zresztą od wielu lat. Choć duża dynamika sprzedaży niezmiernie cieszy, to pamiętamy, że jest ona wynikiem codziennych decyzji zakupowych naszych konsumentów.

Swój wzrost firma zawdzięcza wyłącznie marce Piątnica?

Marka Piątnica cieszy się dużym zaufaniem konsumentów, co znajduje odzwierciedlenie w stale rosnącej popularności naszych produktów. Jednocześnie jednak współpracujemy dziś z większością sieci handlowych w kraju. Dynamicznie rozwijamy też eksport. Na razie nie na wielką skalę, bo produkty z logo Piątnicy trafiają głównie do Wielkiej Brytanii i krajów ościennych, ale jesteśmy na dobrej drodze, aby sprzedaż poza granice kraju stała się istotną częścią działalności firmy.

Czy dlatego wprowadzili państwo do oferty kategorię mleka UHT, w której do tej pory firma nie była obecna?

Między innymi tak. Mleko UHT ma dwunastomiesięczny termin przydatności do spożycia, dlatego istotnie jest to produkt, który z powodzeniem można wysyłać w świat. Mleko UHT pozwoli nam także na zbilansowanie nadwyżek mleka w okresach okołoświątecznych; to taki nasz bufor bezpieczeństwa. Jednocześnie mówimy tutaj o naturalnym uzupełnieniu portfolio Piątnicy. Wielu konsumentów właśnie takiego produktu od nas oczekiwało.

A co z serami mozzarella lub typu feta? Czy takich produktów również oczekują od Piątnicy konsumenci?

Rynek mleczarski składa się z wielu kategorii, w których nie jesteśmy obecni i wcale nie musimy być, co nie oznacza, że nie wprowadzamy nowości. Jedną z nich jest jogurt – Skyr. To islandzki wyrób mleczarski, ceniony zwłaszcza w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Produkt wyróżnia się wysoką zawartością białka, pozbawiony jest także tłuszczu. Proponujemy konsumentom cztery wersje smakowe oraz Skyr naturalny. Systematycznie pracujemy też nad rozwojem produktów Bio. Wyroby z tej linii pochodzą z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych, prowadzących tradycyjną, pastwiskową hodowlę. Krowy żywione są paszami naturalnymi, wytworzonymi przede wszystkim we własnym gospodarstwie. Jeśli zaś chodzi o sery pochodzące z południa Europy – jesteśmy pionierem w Polsce w produkcji sera mascarpone i na razie na tym poprzestaniemy.

W których kategoriach Piątnica ma więc najsilniejszą pozycję?

W serkach wiejskich, śmietanie, twarogach, świeżym mleku i mascarpone właśnie. U dzisiejszego konsumenta widzimy zresztą chęć powrotu do korzeni. Szukają produktów rzemieślniczych, autentycznych i lokalnych. Przykładem jest Słodka Śmietanka 42 proc. tł. - jedyna na rynku o tak wysokiej zawartości tłuszczu. Doskonała do wyrobu domowego masła i – proszę mi wierzyć – do tego właśnie wykorzystują ją konsumenci. Wiemy, bo komunikujemy się z nimi między innymi poprzez media społecznościowe. Na Facebooku mamy obecnie blisko 40 tys. fanów, konsekwentnie rozwijamy też profil na Instagramie. Dzięki temu docieramy do młodych ludzi, którzy mówią nam czego oczekują, a my to realizujemy. Myślę, że Piątnica jako marka jest w dobrym miejscu. Wierzymy, że nasze produkty bronią się same.

W 2011 r. OSM Piątnica włączyła do swoich struktur Spółdzielnię Mleczarską Ostrołęka. Od tego czasu żadne nowe przejęcie nie miało miejsca. Dlaczego?

Ponieważ obecnie stawiamy na rozwój organiczny. Nasi rolnicy sami zwiększają swoją skalę działalności, co naturalnie zasila nasz wzrost. Nieustannie inwestujemy za to w nowe linie produkcyjne, modernizację już istniejących oraz rozbudowę zdolności dystrybucyjnych firmy. W 2017 r. inwestycje te pochłonęły ok. 60 mln zł.

* Łukasz Kalinowski jest wiceprezesem zarządu ds. handlu i marketingu odpowiedzialnym za całość działań komercyjnych OSM Piątnica w Polsce i za granicą. Przed dołączeniem do Piątnicy doświadczenie zdobywał w firmach doradztwa strategicznego, wysokich technologii i FMCG. Absolwent matematyki stosowanej Duńskiego Uniwersytetu Technicznego oraz programu MBA na London Business School.

Ilona Mrozowska 2814 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }