Przez okrągły rok

Wartość rynku pizzy mrożonej przekracza już 400 mln zł. Ze wszystkich kategorii mrożonek pizza jest produktem najmniej sezonowym.

Pizza mrożona to kategoria, która od dłuższego czasu wykazuje tendencję wzrostową, jest też perspektywiczna. Jednym z powodów tego stanu jest - nietypowy dla pozostałych kategorii mrożonek - zanik sezonowości: konsumenci kupują i jedzą pizzę przez cały rok. Z drugiej strony pizza w postaci mrożonej jest szybka i wygodna w przygotowaniu, a przy tym tańsza niż produkt z restauracji.

– Ze wszystkich kategorii produktów mrożonych to właśnie kategoria pizzy wykazuje najmniejszą sezonowość. Jej sprzedaż jest stabilna przez cały rok, przy czym tendencję wzrostową odnotowujemy w porach chłodniejszych – jesienią i zimą. W miesiącach cieplejszych sprzedaży sprzyjają imprezy sportowe, takie jak chociażby tegoroczne mistrzostwa świata w piłce nożnej – mówi Marek Rogoża, dyrektor marketingu w Igloteksie.

Z danych CMR wynika, że na całym polskim rynku w tej kategorii obecnych jest tylko 12 producentów, z których tylko trzech ma więcej niż dwa podstawowe warianty smakowe. To Dr. Oetker, Iglotex i Maxtop. Do pierwszej z tych firm należy w kanale tradycyjnym około 90 proc. rynku, a w swoim portfolio ma ona ponad 40 pozycji asortymentowych.

 – Wartość rynku pizzy mrożonej przekracza już 400 mln zł. Jest to stale rosnący segment kategorii produktów mrożonych, który rośnie stabilnie rok do roku na poziomie ok. 10 proc. – informuje Marek Rogoża. – Iglotex jest wiceliderem rynku. Wprowadzenie na rynek marki Proste Historie Bistro stale umacnia naszą pozycję, o czym świadczą rosnące udziały rynkowe. W chwili obecnej osiągnęliśmy 9 proc. udziału w sieciach kanału nowoczesnego i 6 proc. w sklepach kanału tradycyjnego – dodaje.

W sklepach małoformatowych do 300 mkw. średnio oferowanych jest pięć wariantów pizzy mrożonej. Z danych firmy Iglotex wynika, że sklepy małoformatowe odpowiadają za około 30 proc. wartości całego rynku, a rok do roku segment pizzy w sklepach małoformatowych wzrósł o 5 proc. Według Marka Rogoży proporcje sprzedaży w sklepach małoformatowych i wielkopowierzchniowych utrzymają się na stałym poziomie lub nawet mniejsze sklepu uzyskają delikatny wzrost ze względu na rosnącą liczbę placówek typu convenience, pojawiających się pod szyldami znanych sieci handlowych. – Pizza mrożona jest produktem, który ze względu na łatwość i szybkość przygotowania należy do kategorii produktów, które obowiązkową muszą znaleźć się w ofercie tej kategorii sklepów – dodaje.

Na grubym cieście

Zdecydowanie najbardziej popularnymi smakami wśród pizz mrożonych są warianty z mięsem. Najchętniej kupowaną pizzą jest według CMR pizza z szynką i pieczarkami, a także warianty z salami, samą szynką lub samymi pieczarkami oraz pizze serowe. Z wariantów bezmięsnych w pierwszej dziesiątce produktów pojawiły się tylko trzy z 17-18-proc. łącznym udziałem w rynku. To mniej więcej tyle, ile ma najpopularniejszy indeks. Wysoko w tym rankingu znalazły się także egzotyczne smaki tajskiego kurczaka oraz tureckiego kebabu.

– Zgodnie z prowadzonymi przez nas badaniami preferencji konsumenta jednoznacznie możemy stwierdzić, że Polacy preferują pizze na grubszym cieście, bogato obłożone. Z tej przyczyny największą popularnością na polskim rynku cieszą się dwie marki z rodziny pizz Dr. Oetkera: Guseppe i Rigga – mówi Magdalena Lipińska, category marketing manager w firmie Dr. Oetker. – Jest też coraz większa grupa fanów pizzy typowo włoskiej i im dedykowana jest nowość – Pizza Feliciana, na cienkim cieście z dodatkiem zakwasu, bogato obłożona produktami inspirowanymi słoneczną Italią – dodaje.

W linii Guseppe dostępne są następujące smaki: z szynką, z szynką i pieczarkami, z salami, z szynką z sosem czosnkowym i pomidorkami cherry, pikantna pizza z szynką, z salami i papryczkami jalapeño, a także linię smaków inspirowanych kuchniami świata, takich jak Guseppe Turkisch Style z mięsem wołowym, papryką, grillowanym bakłażanem czy Guseppe Thai Style Chicken Curry z kurczakiem i indyjskimi przyprawami.

W październiku do tego grona dołączyły pizza Guseppe American Style z parówką, ogórkiem konserwowym i prażoną cebulką oraz Mexican Style Chilli con carne z mięsem wołowym, zieloną papryką, czerwoną cebulką i czerwoną fasolą. Nowościom towarzyszy kampania komunikacyjna Pizzy Guseppe połączona z promocją, w ramach której rozdane zostanie 50 tys. voucherów uprawniających do zakupu biletu do kina za 10 zł. W terminie od 1.10 do 25.11.2018 wystarczy kupić trzy Pizze Guseppe oznaczone specjalną etykietą konkursową i zgłosić kody z opakowań na stronie guseppewciaga.pl, by odebrać kod promocyjny na zakup biletu za 10 zł do sieci kin Cinema City w całej Polsce i kin Helios w Trójmieście.

Kolejnymi popularnymi wariantami pizz są smaki serowe. Pizze serowe zyskują w ostatnim czasie coraz więcej sympatii konsumentów. Tu producent proponuje Guseppe 4 Cheese (4 sery), Felicianę Quattro Formaggi oraz Ristorante Quattro Formaggi.

Jak widać z powyższego wyliczenia, do lidera rynku należą cztery marki, z których najpopularniejsza jest Guseppe, która występuje już w 11 odmianach smakowych (wliczając wspomniane nowości). Linia ta kierowana jest głównie do ludzi młodych. Jednak najpopularniejsza z pizz Dr. Oetkera zyskała grono wiernych fanów w każdym przedziale wiekowym.

Jak na drożdżach

Dzięki spójnej strategii wprowadzania odpowiednich produktów pizzy Dr. Oetkera na polski rynek oraz szeroko zakrojoną komunikację nowych i topowych produktów, handlowcy widzą bezpośrednie przełożenie na wzrost sprzedaży pizz Guseppe, Feliciana, Ristorante i Rigga zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych, jak i tych niewielkich koło naszego domu – mówi Magdalena Lipińska. – To właśnie mniejsze sklepy najmocniej odczuły rotację tego produktu - doceniając wagę kategorii, wygospodarowują dodatkowe miejsce w lodówkach na pizzę. Firma Dr. Oetker wspiera przedsiębiorców, współpracując z nimi, doradzając, kiedy i jaki produkt należy eksponować w sklepie, prowadząc aktywną politykę merchandisingową oraz komunikację nowych i topowych produktów w mediach – dodaje.

W lutym br. przed walentynkami w portfolio marki Guseppe pojawiła się niespotykana dotąd pizza Mleczna i Biała Czekolada. – Pizza okazała się wielkim hitem sprzedażowym, całkowicie się wyprzedała jeszcze przed Dniem Świętego Walentego – mówi Magdalena Lipińska. – Czekoladowa pizza jest nowym trendem na rynku na całym świecie. Wyróżnikiem przełamującej stereotypy kompozycji jest specjalnie dobrane chrupiące ciasto, dopełnione przez krem kakaowy, białą i mleczną czekoladę oraz chrupiące ciasteczka – opisuje produkt przedstawicielka Dr. Oetkera.

Natomiast odpowiedzią producenta na pizzę jak z włoskiej pizzerii, na cieście z zakwasem, bez wzmacniaczy smaków jest Pizza Feliciana. Do jej przygotowania używany jest ser bez barwników, warzywa zamrażane zaraz po zbiorach, salami, którego 100 g wytwarza się ze 140 g mięsa wieprzowego.

Pizza Feliciana występuje w smakach: Salame e Chorizo (salami i chorizo), Prosciutto e Pesto (szynka prosciutto i pesto), Prosciutto e Spinaci (szynka prosciutto i szpinak) i Quattro formaggi (cztery sery – pleśniowy, edamski, mozzarella i tylżycki). Z danych CMR wynika, że konsumenci najchętniej kupują wariant z salami i chorizo, a na drugim miejscu w tej grupie jest smak serowy.

Z kolei Pizza Rigga, na grubym cieście, również z licznymi składnikami – to mniejsza siostra Guseppe, która może stanowić zarówno samodzielny obiad, jak i przekąskę. Jej gramatura w zależności od wariantu to 260-270 g, podczas gdy Guseppe waży od około 330 g do 430 g. Pizza Rigga ta trafia zwłaszcza do grona starszych odbiorców.

Niezależnie od tego, czy w Polsce, czy w Niemczech, w Czechach, czy w Norwegii można powiedzieć młodzieżowym językiem „pizza rządzi” – komentuje category marketing manager w firmie Dr. Oetker. – Czy się różnimy? Trochę tak. My Słowianie zdecydowanie lubimy pizzę na średnim lub grubszym cieście, koniecznie bogato obłożoną. Tworząc recepturę pizzy Guseppe, skupiliśmy się na oczekiwaniach konsumentów względem pizzy idealnej. Najważniejsze, ale i zarazem najtrudniejsze do osiągnięcia jest smaczne ciasto – jednocześnie chrupiące na zewnątrz, ale delikatnie puszyste w środku. Pizza ta została wymyślona i stworzona w Polsce, w Fabryce Pizzy Mrożonej Dr. Oetkera w Łebczu koło Władysławowa i eksportowana jest na rynek Europy Środkowej i Wschodniej – informuje.

Natomiast – dla porównania – pizza, która wiedzie prym na rodzimym rynku producenta, w Niemczech, to Ristorante i Traditionale, z których ta druga nie jest dostępna na polskim rynku.

Włoski placek po polsku
– Polski konsument najchętniej sięga po klasyczne smaki takie jak pizza z szynką i pieczarkami czy pizza cztery sery, jednak wprowadzone przez nas nowości pokazują, że również chętnie próbuje nowych smaków czy nietuzinkowych połączeń jak np. naszej pizzy z kurczakiem połączonej ze szpinakiem – mówi Marek Rogoża (Iglotex). - Dużym powodzeniem cieszy się też Pizza po kaszubsku skomponowana z połączenia smakowitych kabanosów kaszubskich z soczystymi ogórkami kiszonym, całość na bazie wyrazistego sosu musztardowego – informuje.

Linia Polskie Smaki weszła na rynek pół roku temu. Oprócz Pizzy po kaszubsku producent oferuje w jej ramach także Pizzę po śląsku – z białą kiełbasą, boczkiem i chrzanem. Iglotex ocenia, że wprowadzenie tych produktów było strzałem w dziesiątkę. Oba produkty zostały zaakceptowane przez rynek. Co ciekawe, firma nie odnotowała dużych różnic w popularności danych smaków w regionach, którymi były inspirowane, a oba produkty cieszą się popularnością niezależnie od regionu.

– Stale obserwujemy trendy zarówno krajowe, jak i globalne. Chcemy, aby nasza oferta była atrakcyjna, dlatego też nieustannie ją rozwijamy - mówi Marek Rogoża. Z początkiem nowego roku Iglotex planuje wprowadzenie nowości, jednak dyrektor marketingu nie zdradza jeszcze szczegółów. – Jeśli mamy ochotę na łatwy do przygotowania i szybki posiłek, z dużym prawdopodobieństwem sięgniemy po gotową pizzę mrożoną. Faktycznie część konsumentów wybierze pizze chłodzone, dlatego też rozwijamy również ten segment rynku – zaznacza. – Jesteśmy jedynym w Polsce producentem, który oferuje zarówno pizze mrożone, jak i chłodzone - podkreśla Marek Rogoża.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1657 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }