GfK: co piąte gospodarstwo kupuje niezdrowe produkty

Z raportu GfK poświęconego zwyczajom zakupowych w zakresie zdrowego i ekologicznego odżywania wynika, iż ponad 1/5 polskich gospodarstw domowych odżywia się niezdrowo.

Instytut GfK dokonał segmentacji polskich gospodarstw domowych opartej na kupowanych produktach. Wzięto pod uwagę zakupione w ciągu roku kategorie produktowe (około 90 kategorii) i podzielono gospodarstwa domowe na cztery segmenty pod względem wielkości i struktury wydatków na żywność. W celu obserwacji zmian nawyków zakupowych w czasie, wyniki porównano z wynikami z roku 2014.

- W Polsce zapanowała moda na zdrowe odżywianie. Media, producenci i detaliści głośno i często mówią o zdrowszej kuchni, zdrowszych produktach, żywności typu bio, eko, produktach bez laktozy oraz o tym, jaki wpływ na komfort naszego życia ma sposób, w jaki się odżywiamy - mówi Artur Czajka, analityk w Panelu Gospodarstw Domowych GfK. - Sami konsumenci często deklarują, że zdrowiej się odżywiają, dbają o siebie i swoich bliskich, przestrzegają diet, modeli odżywiania. Skutecznym sposobem, aby sprawdzić, czy owe deklaracje znajdują potwierdzenie w produktach spożywczych, które kupujemy, jest analiza koszyka zakupowego - dodaje.

Z analizy takiej wynika, że 21 proc. gospodarstw domowych w Polsce kupuje produkty, które można określić jako niezdrowe i w taki też sposób się odżywia. Kupuje się w nich więcej półproduktów, dań gotowych i mrożonych oraz różnego rodzaju fiksów. W koszykach tych najczęściej znajdują się napoje gazowane, chipsy, popcorn czy inne słone przekąski. W segmencie „niezdrowych” gospodarstw jest najwięcej rodzin z dziećmi, część zakupów odpowiada więc na zapotrzebowanie najmłodszych i młodych konsumentów. Można jednak zaobserwować, iż rodzice starają się wprowadzać do diety produkty, które rekompensują w pewien sposób mniej zdrowe produkty, tj. kupują np. soki 100 proc. czy wodę niegazowaną. Segment ten od 2014 r. utrzymuje się na stabilnym poziomie.

- Dzięki przeprowadzonej segmentacji polskich gospodarstw domowych i dokładnej analizie wyłonionych grup, wiemy jak dotrzeć z produktami do poszczególnych segmentów - komentuje Artur Czajka. - Dla przykładu, w przypadku gospodarstw „niezdrowych” producenci, a także sklepy, powinni inwestować w promocje i nowości. Segment ten dysponuje bowiem dość wysokimi dochodami, ale sam siebie określa jako „wciąż na dorobku”. Gospodarstwa z tej grupy są więc wyczulone na promocje i aktywnie ich poszukują. Szukają nowości, zwłaszcza gdy te są wspierane reklamami. Ponadto wykazują otwartość na zakupy dla swoich dzieci produktów, które w obrębie danej kategorii komunikują, że są zdrowsze niż pozostałe - dodaje.

Zupełnie odmiennym segmentem polskich gospodarstw domowych jest segment „konsekwentnie zdrowe”, czyli gospodarstwa, które są w pełni świadome roli i znaczenia ekologii w życiu codziennym – segregują śmieci, oszczędzają energię i wodę, świadomie kupują produkty zdrowe i ekologiczne. W sklepie czytają opakowania, sprawdzają skład produktów. Są otwarci na kuchnie świata. W porównaniu do roku 2014 segment wzrósł aż o 55 proc. Gospodarstwa z tego segmentu najwięcej pieniędzy wydają na produkty oznaczone etykietami bio, bez laktozy, bez GMO czy wege. W ich koszykach częściej pojawiają się takie kategorie, jak miód, bakalie, świeże warzywa i owoce, ryby czy gorzka czekolada.

- W przyszłości segment gospodarstw „konsekwentnie zdrowych” może nadal rosnąć, zarówno ze względu na utrzymującą się modę i zapotrzebowanie na produkty zdrowe i ekologiczne, jak również z uwagi na fakt, iż w segmencie jest dużo gospodarstw ze starszymi osobami, a polskie społeczeństwo starzeje się w dość szybkim tempie - przewiduje Artur Czajka.

Magdalena Weiss 1657 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }