Ceny towarów rosną mocniej niż usług

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2018 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,2 proc., w tym towary - o 0,5 proc. przy spadku cen usług również o 0,5 proc., podał Główny Urząd Statystyczny.

W porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,9 proc, w tym towarów o 2,0 proc. i usług – o 1,5 proc. Żywność i napoje bezalkoholowe podrożały we wrześniu rok do roku o 2,3 proc., podobnie jak sama żywność. Mocniej wzrosły ceny transportu, edukacji oraz restauracji i hoteli.

Od początku roku niezmiennie najmocniej - po około 30 proc. rosły ceny jaj i masła. Ponieważ jednak we wrześniu ub. roku były już wysokie, tym razem dynamika wyraźnie zmalała. Za jaja konsumenci musieli zapłacić o niespełna 22 proc. więcej niż rok temu, a masło było droższe już tylko o 2,5 proc. Oprócz jaj najmocniej poszły w górę ceny pieczywa (o 5,9 proc.) oraz drobiu (o 5,4 proc.). Wreszcie tańsze były natomiast owoce (o 5,9 proc.), a także wieprzowina (o 3,6 proc.). Natomiast warzywa podrożały o 10,2 proc. Cukier, który już w poprzednich miesiącach notował kilkudziesięcioprocentowe spadki w ujęciu rocznym, potaniał o 29,4 proc. Ponieważ jednak uwolnienie cen cukru nastąpiło na przełomie września i października ub.r., od kolejnego miesiąca dynamika ta powinna zacząć słabnąć.

- Wrześniowy wskaźnik inflacji okazał się wyższy niż się spodziewano i wyższy niż wynikało to z wcześniejszego szybkiego szacunku GUS. Powszechnie oczekiwano znacznie łagodniejszego tempa wzrostu cen, co miało wynikać głównie z wysokiej bazy porównawczej z września ubiegłego roku, gdy inflacja sięgała 2,2 proc. - komentuje Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker. - Te rachuby pokrzyżowały jednak bardzo wysokie notowana ropy naftowej, które przełożyły się na 12-proc. wzrost cen paliw na stacjach. Niespodziewanie mocniej w górę poszły ceny żywności, zwyżkując o 2,3 proc. (w sierpniu wzrost sięgał 2,1 proc.) To jednak dynamika znacznie mniejsza niż rok wcześniej, gdy sięgała aż 5 proc. Niewielkie to jednak pocieszenie, bo tendencja wzrostowa wciąż trwa, choć eksperci spodziewają się mniejszej presji na wzrost cen pod koniec roku - dodaje.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1657 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }