Zapach, wydajność i design

Nawet w tych gospodarstwach domowych, w których na co dzień stosuje się zmywarki, płyny do ręcznego mycia naczyń są absolutnie niezbędne. Tak wynika z badań i z obserwacji samych producentów. Rosną jednak wymagania konsumentów co do tradycyjnych płynów.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że spośród wszystkich sprzętów używanych w gospodarstwach domowych to zmywarek przybywa najszybciej. Mocniejszą dynamiką odznaczają się jedynie smartfony, to jednak raczej przedmiot osobistego użytku. Jeszcze w 2000 r. sprzęt do automatycznego zmywania naczyń miało zaledwie 2,2 proc. gospodarstw w miastach i 1 proc. na wsiach. Natomiast w 2017 r. zmywarki gościły już w 32,2 proc. kuchni miejskich i 31,1 proc. wiejskich.

Widać więc nie tylko wzrost udogodnień w polskich domach, ale także zacieranie się różnic między miastem a wsią. Mimo to, jak wynika z danych Kantar Millward Brown, stosowanie tradycyjnych płynów do mycia naczyń wciąż deklaruje niemal 90 proc. ankietowanych konsumentów (badanie TGI zrealizowane w okresie kwiecień 2017 – marzec 2018). Robią to również zadziwiająco często, ponieważ ok. 40 proc. respondentów myje ręcznie naczynia 2-3 razy dziennie, a prawie 20 proc. – 4 razy dziennie lub częściej. Badania te pokazują, jak dużą penetracją wciąż charakteryzują się środki do ręcznego mycia naczyń, i to mimo wzrostu popularności zmywarek.

– Pomimo że kategoria zmywania automatycznego systematycznie rośnie, każde gospodarstwo domowe nadal potrzebuje płynu do mycia naczyń – potwierdza Maciej Fischer, junior brand manager, marketing laundry & home care, Henkel Polska. Tłumaczy, że nawet konsumenci, którzy mają zmywarkę, często niektórych naczyń po prostu do niej nie wstawiają (np. pamiątkowa zastawa, porcelana). Obie kategorie – środki do mycia ręcznego oraz do zmywarek – wzajemnie się więc uzupełniają. Dlatego Henkel oferuje markę Pur (do ręcznego mycia naczyń) i Somat (do zmywarek). Podobnie jak większość obecnych na tym rynku producentów – Grupa Inco z marką Ludwik czy Procter & Gamble z Fairy.
 
Dodatkowa ochrona
Wybierając płyn do mycia naczyń, konsumenci najczęściej szukają produktu, który nie tylko doskonale wyczyści naczynia, ale też zapewni dodatkową ochronę dla dłoni. – Jednym z największych problemów związanych z ręcznym myciem naczyń jest przesuszona skóra. Dlatego wszystkie nasze produkty do mycia naczyń – balsamy (cytrynowy i owoc granatu), koncentraty (malinowy i sodowy) oraz płyny (limonkowy oraz aloesowy) są chętnie wybierane właśnie ze względu na swoje właściwości dla skóry rąk – zapewnia Sebastian Szczepaniak, trade marketing manager, Werner & Mertz Delta Polska, dystrybutor m.in. marki Frosch.

Ważne jest również opakowanie. – Musi być ergonomiczne i wygodne w użyciu. Największą popularnością cieszą się więc produkty w pojemności ok. 1 litra – podaje z kolei Maciej Fischer z Henkla. Firma ta jest producentem marki Pur, która – według badań Kantar Millward Brown – plasuje się na trzecim miejscu wśród najczęściej wybieranych płynów do mycia naczyń w Polsce, po Ludwiku (Grupa Inco) i Fairy (Procter & Gamble).

– Bez względu na formę produktu konsumenci oczekują skuteczności, dokładności, a także szybkości działania. Fairy na te potrzeby odpowiada, a jego wydajność wpływa skutecznie na oszczędność użycia wody i energii na jej podgrzanie. W przypadku obydwu form, kapsułek i płynów do zmywania, nie ma konieczności namaczania – podkreśla Anna Karpińska, menedżer marki Fairy na Europę Centralną, Procter & Gamble. Dodaje, że kropla płynu do naczyń Fairy zapewnia nawet o 50 proc. więcej czystych talerzy niż konkurencyjne produkty [na podstawie badania wykonanego według metodyki IKW, czyli oparte na teście jakościowym zdolności myjącej płynów do ręcznego mycia naczyń – przyp. red.], co w ostatecznym rozrachunku wpływa korzystnie na budżet gospodarstwa domowego.

Decydując się w sklepie na asortyment płynów do mycia naczyń, warto też wziąć pod uwagę inne preferencje zakupowe konsumentów, jak choćby te związane z zapachem. Królują cytrusowe. I tak w przypadku marki Pur (Henkel) najchętniej wybierane są produkty: Pur Balsam Aloe Vera, Pur Power Lemon, Pur Power Apple i Pur Balsam Dłonie i Paznokcie (wszystkie w opakowaniach 900 ml).

Gold Drop ma nawet całą serię środków do mycia naczyń pod marką Gold Cytrus. Są tu zapachy: cytrynowy, rumiankowy, balsam, marakuja, kwiatowy o pojemności 500 ml, 1 l i 5 l. Serię żeli do mycia naczyń: cytryna, mięta i jabłko, balsam o pojemności 700 ml i 5 l oraz jeden płyn w wersji „eco” o delikatnym zapachu zielonej herbaty (500 ml). – Liderem w sprzedaży zdecydowanie jest płyn Gold Cytrus wersja cytrynowa 1 l. Zaraz za nim plasuje się ten sam rodzaj w pojemności 500 ml – podaje Liliana Ćwik, menedżer ds. marketingu Gold Drop. – Z naszej analizy rynkowej wynika, że zdecydowanie lepiej sprzedają się klasyczne płyny do naczyń, szczególnie o zapachu cytryny i mięty. Na kolejnych miejscach znajdują się balsamy oraz żele do mycia naczyń – dodaje.

Według PZ Cussons, producenta marki Morning Fresh, bez względu na formę (płyny czy balsamy) konsumenci od płynów do mycia naczyń oczekują przede wszystkim gęstości i skoncentrowanej formuły, która sprawia, że mycie naczyń staje się łatwiejsze i krótsze, a produkty wystarczają na dłużej. Według tego producenta klienci coraz częściej zwracają również uwagę na design opakowania. Płyn do mycia naczyń jest bowiem produktem widocznym w kuchni, dlatego powinien mieć atrakcyjny i estetyczny wygląd. Szata graficzna płynów do mycia naczyń Morning Fresh sprawia, że – jak przekonuje PZ Cussons – produkty są zauważalne, wpływają na przyjemny wystrój wnętrza kuchni, a otoczenie zlewu wygląda ładnie i miło dla oka.

W portfolio Werner & Mertz liderem sprzedaży jest Frosch Cytrynowy balsam do mycia naczyń 500 ml i Frosch Aloesowy płyn do mycia naczyń 500 ml. W kategorii środków dla dzieci i niemowląt natomiast – Frosch Baby płyn do mycia akcesoriów dziecięcych 500 ml. – Analizując sprzedaż naszych produktów, zdecydowaliśmy się poszerzyć kategorię produktów do mycia naczyń o kolejny balsam – produkt bazujący na owocu granatu, którego składniki intensywnie nawilżają i odżywiają skórę. Nasza nowość jest w butelce powstającej w 100 proc. z plastiku z odzysku, niezawierającej mikroplastiku, dzięki czemu marka Frosch w realny sposób przyczynia się do zmniejszenia obecności tego szkodliwego surowca w środowisku naturalnym – podkreśla Sebastian Szczepaniak.

Również Procter & Gamble (Fairy) w świetle zaangażowania w odpowiedzialną konsumpcję oraz wobec coraz większej świadomości Polaków w zakresie ochrony środowiska włączył do portfolio nową linię płynów do mycia naczyń Fairy – Pur & Clean, który nie zawiera żadnych perfum i barwników, a jego opakowanie także jest w 100 proc. zdatne do recyklingu.

Do zmywarek
Co istotne dla handlu tradycyjnego, środki do ręcznego mycia naczyń nadal dobrze sprzedają się w tym kanale dystrybucji, podczas gdy w przypadku preparatów do zmywarek zdecydowana większość asortymentów sprzedaje się w drogeriach, dyskontach i hipermarketach. Głównie ze względu na to, że są to produkty o dość wysokiej cenie jednostkowej (zwłaszcza te przeznaczone stricte do mycia naczyń w zmywarkach, a nie dodatków jak sól czy nabłyszczacz), a polski konsument jest wrażliwy na cenę. Jest to jednak na tyle rozwojowa kategoria, że i ją warto uwzględnić na półkach swojego sklepu.

Gros marek należy tu do międzynarodowych koncernów. Reckitt Benckiser oferuje pod marką Finish tabletki o czterech poziomach mocy czyszczenia: Classic, All in 1, All in 1 Max i Quantum Max w wariantach regularnym i cytrynowym, a ten ostatni także jabłkowo-limonkowym. Linię uzupełniają żel i proszek do zmywania, których zaletą jest to, że można je dozować w zależności od stopnia zabrudzenia naczyń. Producent ma też w portfolio sól, płyn do czyszczenia zmywarki, płyn odświeżający oraz nabłyszczający.

Henkel, producent preparatów pod marką Somat, oprócz wielofunkcyjnych tabletek, wielofunkcyjnych produktów żelowych, klasycznego żelu i tabletek oraz soli i płynu czyszczącego proponuje nabłyszczacze w trzech wariantach: klasycznym, o zapachu cytryny i limonki oraz z funkcją ekstrasuszenia, a także tabletki czyszczące zmywarkę podczas zmywania naczyń.

Kolejna popularna marka to Fairy należąca do Procter & Gamble. W jej ramach dostępne są kapsułki Original All in One (białe opakowania) oraz Platinum All in One (srebrne) w różnych gramaturach.

Najmłodszą ze znanych marek na polskim rynku w tej kategorii jest Sunlight, należący do Unilevera. Koncern wprowadził te dostępne na rynkach zachodnich i popularne zwłaszcza we Francji produkty do Polski w marcu 2017 r. Linię tworzą tabletki Classic, All in One Podwójne Działanie, które nie tylko myją naczynia, ale także czyszczą zmywarkę oraz zmiękczają wodę, All in One Expert Extra Power, a także środek do czyszczenia zmywarki, nabłyszczacz i odświeżacz.

Zagranicznym graczom nie ustępują polscy producenci. Grupa Inco z marką Ludwik w kategorii środków do zmywarek oferuje ponad 20 indeksów: kapsułki All in One w czterech wielkościach opakowań, tabletki Classic w trzech, a tabletki All in One w pięciu gramaturach. Oferta została dodatkowo poszerzona o nowości – tabletki w folii rozpuszczalnej: Classic, All in One cytrynowe i All in One grejpfrutowe – wszystkie w dwóch gramaturach. Ta ostatnia linia oferowana jest w opakowaniach typu doypack – torbach z wygodnym zamknięciem strunowym. Dodatkowo marka Ludwik oferuje też sól do zmywarek, proszek do zmywarek 5-funkcyjny, żel do zmywarek All in One, płyn do czyszczenia zmywarki, płyn nabłyszczający do zmywarki oraz zawieszkę zapachową.

– Z początkiem roku na rynek weszły tabletki do zmywarek Ludwik w nowej odsłonie z nowoczesną formułą Active Oxy Power, które dzięki kompleksowemu działaniu środków alkalicznych, enzymów i aktywnego tlenu bezwzględnie walczą z tłuszczem i przypaleniami – mówiła nam w czerwcu br. Agnieszka Augustyniak, kierownik działu marketingu i rozwoju produktowego w Grupie Inco. – Mają one także system ochrony stali oraz szkła, zapobiegający ich matowieniu oraz korozji – dodaje.

Kolejnym krajowym producentem, który oferuje pełen wachlarz preparatów do zmywarek, są Zakłady Chemiczne Unia – Spółdzielnia Pracy. Pod swoją flagową marką Tytan proponują tabletki i kapsułki do mycia – obie w formule All in 1, sól do zmywarki 5 w 1, odświeżacz Tytan Pearls wystarczający na nawet 60 cykli zmywania, preparat do czyszczenia zmywarek Tytan 5 w 1, płyn nabłyszczający Tytan 5 w 1 oraz kapsułki do czyszczenia zmywarek 5 w 1, których można używać w trakcie zmywania naczyń.

Ilona Mrozowska 2810 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }