Pieniądze to nie wszystko

Choć dla większości pracowników głównym powodem wykonywania pracy jest konieczność zarobkowania, sama pensja nie wystarczy, aby był zadowolony z pracy.

– „Ludzie pracują dla pieniędzy – ale zrobią wszystko w zamian za nagrody i docenianie” – powiedział pisarz Dale Carnegie ponad 60 lat temu. Choć słowa te padły tak dawno, są chyba bardziej aktualne niż kiedykolwiek – mówi Anna Macnar, prezes HRM Institute, który na zlecenie firmy AmRest przeprowadził ogólnopolskie badanie znaczenia doceniania pracowników w pracy.

Firma przebadała prawie 1 tys. osób w całej Polsce. Okazało się, że wielu pracowników nie czuje się docenianych przez pracodawców i kolegów. Najbardziej poważani są w swoim przekonaniu ci, których staż pracy przekracza 3 lata - 70 proc. z nich wskazało taką odpowiedź. Zbliżony wynik (69 proc.) osiągnęli zatrudnieni w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Natomiast u osób ze stażem 6-12 miesięcy wskaźnik ten spada do 58 proc., u zatrudnionych od roku do dwóch lat do 45 proc. Średni wskaźnik to 53 proc.

System doceniania pracowników ma w tej chwili zaledwie 39 proc. firm w Polsce.

– W pracy, tak jak w życiu, działa hierarchia potrzeb Masłowa – mówi Kaja Gryciak, client service & employer branding manager w Employer Branding Institute. – Praca najpierw ma zaspokoić życiowe potrzeby pracownika, utrzymać go i jego rodzinę. Gdy zarabiamy wystarczająco, pojawia się potrzeba relacji – to, czy w firmie lub dziale jest dobra atmosfera, następnie potrzeba rozwoju i wreszcie sensu. Docenianie jest jednym z elementów tej piramidy - dodaje.

Sposoby doceniania pracowników i kolegów mogą być różne. Poza najbardziej oczywistymi, takimi jak awans czy premia lub podwyżka, które możliwe są raz na dłuższy czas, bony czy vouchery, karty do klubów sportowych, ale może to być podziękowanie, pochwała, karteczka z napisem "dziękuję" czy rysunkiem krówki (można ja potem wymienić na krówkę-cukierek) czy osobisty kontakt ze strony prezesa firmy.

– Prezesi zaczynają odwiedzać miejsca pracy pracowników, oddziały firm czy fabryki – mówi Anna Macnar. – W pewnej sieci w Wielkopolsce HR-owcy idą na tydzień pracować np. do magazynu, żeby rozumieć potem lepiej potrzeby pracowników – dodaje.

Przedstawiciele firm stosujących system doceniania, takich jak AmRest czy Allegro, przekonują, że pracownik chwalony to pracownik lepiej i z większym zaangażowaniem pracujący, zadowolony, dobrze się czujący w miejscu pracy, pozytywnie oddziałujący na swoich kolegów.

– Pochwała to sposób na ulepszenie działania pracownika – mówi Katarzyna Zadrożna, culture & communication senior global manager w AmReście. – Skuteczne są też drobne prezenty, np. w naszym przypadku zaproszenie do restauracji. Nagradzamy za lojalność, pomysły, np. na nowe lokalizacje, pracę wykraczającą poza zakres obowiązków, zachowanie - wylicza.

AmRest także wziął udział w badaniu. Okazało się, że dla 98 proc. pracowników firmy docenianie jest ważne w pracy, a 82 proc. potwierdziło, że firma ma oficjalny system doceniania. 70 proc. jest świadoma tego, jakie aspekty ich pracy są doceniane, a 82 proc. angażuje się w swoje działania.

– Zatrudniamy obecnie 1,6 tys. osób, 90 proc. z nich poleciłoby znajomym Allegro jako świetne miejsce pracy – mówi z kolei Jan Piętka, employer branding manager w Allegro. – Dwa razy do roku organizujemy spotkania firmowe, na których wyróżnianych jest po kilkunastu pracowników. Nagradzamy na przykład właśnie za polecenie innych osób do pracy – dodaje.

Okazuje się, że potrzebę doceniania najmocniej odczuwają 20-25 latkowie, ale także pracownicy w wieku 51-55 lat. Docenianie znalazło się na drugim miejscu najważniejszych cech miejsca pracy, natomiast benefity finansowe - na 14.

– W Stanach Zjednoczonych jedna z firm napisała aplikację do doceniania – mówi Jakub Semerda z Preeshare – platformy doceniania ludzi w przedsiębiorstwach. – Pracownik, który otrzyma najwięcej głosów swoich kolegów, dostaje nagrodę, ale też jeden z członków zarządu centrali przyjeżdża w jego miejsce pracy i składa mu osobiste gratulacje – mówi.

Co jednak ciekawe, generalnie w USA odsetek pracowników, którzy czują się doceniani jest niższy niż w Polsce - wynosi tylko 33 proc.

Magdalena Weiss 1657 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }