Greenpeace: koncerny FMCG zaśmiecają środowisko

Coca-Cola, PepsiCo i Nestlé okazały się producentami największej ilości plastikowych śmieci, wynika z raportu Greenpeace.

We współpracy z ruchem "Uwolnij się od plastiku" (Break Free From Plastic) Greenpeace zorganizował 239 akcji zbierania plastikowych odpadów w 42 krajach świata, podczas których zebrano 187 tys. wyrzuconych plastikowych opakowań. Organizacja sprawdziła, od jakich producentów pochodziły artykuły, które pierwotnie znajdowały się w opakowaniach i jak przyczyniają się oni do zanieczyszczenia środowiska.

Na czele listy znalazła się Coca-Cola - butelki po napojach tego koncernu znalazły się w śmieciach 40 z 42 krajów, w których prowadzono zbiórki. Kolejne firmy to PepsiCo, Nestlé, Danone, Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Perfetti van Melle, Mars Incorporated i Colgate-Palmolive. Pod uwagę brano te firmy, których opakowania znaleziono przynajmniej w 10 krajach, dlatego nie dziwi obecność na liście międzynarodowych koncernów.

W Azji największymi producentami plastikowych śmieci okazały się Coca-Cola, Perfetti Van Melle i Mondelēz International. Należące do nich marki odpowiadały za 30 proc. zebranych opakowań. Na półkuli zachodniej najwięcej odpadów pochodziło z opakowań Coca-Coli, PepsiCo i Nestlé - odpowiednio 64 proc. (Ameryka Północna), 70 proc. (Ameryka Południowa) i 45 proc. (Europa).

W Australii aż 82 proc. odpadów nosiło znaki towarowe należące do 7-Eleven, Coca-Coli, and McDonalda, natomiast w Afryce niemal trzy czwarte śmieci wyprodukowały ASAS Group, Coca-Cola i Procter & Gamble

- Te analizy marek dostarczają nam niepodważalnych dowodów na rolę, jaką korporacje odgrywają w podtrzymywaniu światowego kryzysu zanieczyszczenia - skomentował Von Hernandez, globalny koordynator ruchu "Uwolnij się od plastiku".

Ogółem najczęściej używanym typem plastiku okazał się polistyren, używany m.in. w opakowaniach bitej śmietany w spreju, a zaraz po nim - PET, wykorzystywany w butelkach i pojemnikach.

- Tak jak Greenpeace chcemy dążyć do wyeliminowania zanieczyszczenia oceanów i jesteśmy gotowi do zmierzenia się z tym wyzwaniem - oświadczył rzecznik Coca-Coli.

Firma zobowiązała się do wprowadzenia do 2030 r. systemu zbierania i recyklingu każdej puszki i butelki, którą wyprodukuje.

Coca-Cola obiecuje, że do 2025 jej opakowania będą się nadawały do recyklingu, Nestlé, że będą możliwe do recyklingu lub ponownego użycia, a PepsiCo - że będą podlegały recyklingowi, biodegradacji lub kompostowaniu. Producenci starają się także używać materiałów z odzysku do produkcji nowych opakowań.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1708 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }