Gotówka traci swoją pozycję

- Możliwość płacenia kartą lub telefonem w okolicznych sklepach i punktach usługowych jest ważniejsza przy wyborze miejsca zamieszkania niż odległość od miejsca zamieszkania rodziny i przyjaciół - wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie eService.

To już drugie badanie preferencji Polaków wobec form płatności i ich stosunku do pieniędzy. Podobnie jak w ubiegłym roku badanie przeprowadzono na próbie 1000 Polaków, jednak objęto nim teraz także osoby w wielu 55-65 lat, poszerzając tym samym grupę badaną do przedziału wiekowego 18-65 lat.

- Wyniki tegorocznego badania wskazują na utrzymywanie się trendów zauważonych w ub.r. Stale rośnie bezgotówkowość społeczeństwa. Aktualnie już 60 proc. badanych wskazuje płatności bezgotówkowe jako preferowaną formę płacenia – mówi Dorota Osek, psycholog ekonomiczny z instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia, który na zlecenie eService zrealizował badanie.

Wskazuje ponadto, że na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku utrzymuje się odsetek respondentów preferujących gotówkę, stanowią oni 31 proc. populacji. Do 9 proc. spadł za to udział osób niezdecydowanych, z której formy płatności wygodniej im korzystać.

Wyniki badania pokazują między innymi zasadność i efekty prowadzenia inicjatyw wspierających rozwój bezgotówkowych form płatności, takich jak – Program Polska Bezgotówkowa. Aż 82 proc. pytanych zauważyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększenie się liczby miejsc, w których można płacić kartą lub telefonem. Stale rosnąca dostępność sieci terminali sprawia, że możliwość płacenia bezgotówkowego w coraz większym stopniu jest postrzegana jako coś całkowicie oczywistego. Jednocześnie wzrasta znaczenie dostępności tej formy płacenia dla osób które chcą z niej korzystać. Szczególnie dla tych spośród nich, którzy natknęli się na sytuację, w której mogli zapłacić inaczej niż gotówką. 59 proc. badanych skarży się, że tego typu problem napotyka przynajmniej raz w miesiącu.

O sile preferencji w zakresie płatności bezgotówkowych świadczy też jeden z zaskakujących wniosków płynących z wyników badania. Dla 78 proc. badanych przy wyborze miejsca zamieszkania ważnym czynnikiem byłaby dostępność w okolicznych sklepach możliwości płacenia kartą lub telefonem. To o 9 punktów procentowych więcej wskazań niż dla czynnika jakim jest odległość od miejsca zamieszkania przyjaciół, a nawet rodziny (o 2 punkty proc.). Aspekt ten jest szczególnie ważny dla osób które natknęły się na sytuację, w której chciały, ale nie mogły zapłacić kartą (81 proc. wskazań).

- To, że dostępność miejsc, w których można płacić kartą jest postrzegana jako bardziej istotna przez osoby, które natknęły się na brak takiej możliwości pokazuje, że dzisiaj są to rzeczy tak oczywiste jak dostęp do internetu, ciepła woda w kranie czy prąd w gniazdku. Dopiero kiedy nie możemy z nich skorzystać zdajemy sobie sprawę z ich ważności – mówi Joanna Seklecka, prezes eService.

Przyczyny, dla których tak dużą wagę Polacy przywiązują do dostępności terminali, mogą wyjaśniać spontanicznie wymieniane motywy płacenia kartą lub telefonem. Jednym z najważniejszych jest wygoda - wskazywana przez blisko 65 proc. badanych, czyli ponad dwuipółkrotnie więcej niż w przypadku gotówki, dla której podobnie jak w poprzednim roku na pierwszym miejscu wśród przyczyn jej wykorzystania wymienia się jest „brak możliwości zapłacenia kartą” (25 proc.).

Gotówka traci też swoje pozycje, na których dotąd była najczęściej używana formą płatności. Udział płatności bezgotówkowych przy transakcjach na małe kwoty w ciągu roku wzrósł do 19 proc. (płatności do 10 zł), a nawet 28 proc. (płatności 10 do 50 zł). Na podobnym do ubiegłorocznego poziomie utrzymuje się odsetek osób używających przy drobnych zakupach obu form płatności.

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2018 r., przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie eService. Wykorzystano technikę CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu internetowym będącym własnością ARC Rynek i Opinia (www.epanel.pl), posiadającym ok. 55 tysięcy panelistów. Badania objęły 1000 osób w wieku 18 – 65 lat. Struktura do badania przygotowana została na podstawie danych IPSOS Polska.

 

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 2373 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }