Małe formaty urosną najszybciej

Do 2023 roku rozwój sklepów w Europie przebiegać będzie według wzoru: im mniejszy format, tym szybszy wzrost sprzedaży, wynika z prognozy LZ Retailytics.

Na zdjęciu: sieci małych sklepów będą zwiększać sprzedaż i liczebność

Porównanie przewidywanego wzrostu sprzedaży dla sklepów ogólnospożywczych, od najmniejszych minimarketów (do 200 mkw.) po największe hipermarkety (6501-14800 mkw.) pokazuje jasno, że im mniejszy sklep, tym szybciej będzie rosła jego sprzedaż. Jedynym wyjątkiem od tej reguły są małe hipermarkety (2501-4400 mkw.), które mają rozwijać się szybciej niż największe supermarkety (1401-2500 mkw.) ze względu na szybszy wzrost wydajności sprzedaży like-for-like. Generalnie jednak małe sklepy będą potrafiły nie tylko sprawniej zwiększyć ten wskaźnik, ale i szybciej będzie rosła ich liczba.

- Ten obraz pokazuje rosnącą tendencję wszystkich Europejczyków do kupowania w mniejszych sklepach, nawet w ramach poszczególnych segmentów - komentuje Daniel Johansson, analityk LZ Retailytics. Czyli jeśli hipermarket, to ten najmniejszy, jeśli supermarket, to do 1100 mkw., jeśli minimarket, to mniejszy niż 200 mkw. Widać wyraźnie rosnące upodobanie do zakupów blisko domu.

Duzi się kurczą

Jednocześnie operatorzy hipermarketów ograniczają powierzchnię sprzedaży w swoich sklepach, zarówno poprzez zmniejszanie jej w sklepach już istniejących (i np. dzierżawienie innym detalistom jako "sklep w sklepie"), jak i uruchamianie coraz mniejszych nowych sklepów oraz zamykanie molochów. Szacuje się, że więcej niż połowa sieci największego formatu w latach 2014-2022 zmniejszy lub zmniejszyła średnią powierzchnię sprzedaży. Spada też tempo ich ekspansji: około jednej trzeciej operatorów hipermarketów w 2022 roku będzie miało mniej sklepów niż w 2014 lub co najwyżej tyle samo.

Dlatego też średnia powierzchnia sklepu w Europie kurczy się. Dane LZ Retailytics pokazują, że średni sklep ogólnospożywczy w Europie ma w 2018 roku powierzchnię 627 mkw., o 31 mkw. mniejszą niż 4 lata wcześniej. To spadek o 4,7 proc. Co więcej, w ciągu kolejnych czterech lat zmniejszy się ona o kolejnych kilkanaście metrów do 612 mkw.

https://cfe.app.retailytics.com/home

Prognoza wzrostu sprzedaży formatów wg wielkości

słupek niebieski - prognozowany wzrost sprzedaży LFL

słupek pomarańczowy - wzrost sprzedaży zawdzięczany ekspansji

Magdalena Weiss 1701 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }