Coca-Cola: Polska ma potencjał

Choć tzw. "mleka" z ryżu, soi, migdałów czy kokosa stanowią na razie niszę polskiego rynku, mają ogromne perspektywy. Dostrzegł je taki potentat rynku napojów jak Coca-Cola.

Rozmowa z Paolą Sandoval Martínez (na zdjęciu), dyrektor marketingu Coca-Cola Poland Services

Dlaczego zdecydowali się Państwo na wprowadzenie napojów roślinnych na polski rynek?

Coca-Cola bardzo uważnie wsłuchuje się w dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów. Od dziesięcioleci staramy się oferować produkty, które dopasowane są do stylu życia, diety czy preferencji smakowych naszych konsumentów. Wprowadzenie na rynek marki AdeZ to odpowiedź na zainteresowanie zdrowszymi przekąskami oraz coraz mocniej zarysowujący się trend skupiony wokół diety roślinnej. Konsumenci potrzebują napojów funkcjonalnych, które dodatkowo świetnie smakują. Dlatego oferowanie większego wyboru zgodnego z upodobaniami i preferowanym stylem życia jest dobre zarówno dla naszych konsumentów, jak i dla rozwoju naszej działalności biznesowej

Napoje te są dosyć drogie w porównaniu z tradycyjnym mlekiem, wodą czy napojami gazowanymi.

Napoje na bazie roślin stanowią relatywnie małą kategorię, ale wykazują ogromny potencjał wzrostu. Ma to bezpośredni związek z prozdrowotnym trendem, rozwijającym się w polskim społeczeństwie. Wierzymy, że warto inwestować w tego typu produkty już teraz, mimo że na razie ta kategoria uznawana jest za niszową.

Ile statystyczny Polak wypija "mleka" ryżowego, sojowego, owsianego, kokosowego czy migdałowego?

Półka napojów na bazie roślin stanowi dziś niewielki procent rynku, jednak rośnie ona najszybciej ze wszystkich kategorii spożywczych. Obecnie na jednego mieszkańca przypada mniej niż 1 szklanka napoju roślinnego rocznie – to bardzo niewiele, szczególnie zważając na fakt że są to produkty o właściwościach prozdrowotnych. Naszą ambicją jest promocja tej kategorii tak, aby wyszła ona z niszowej strefy trendu wege i stała się produktem codziennego użytku każdego Polaka.

Co zadecydowało o wprowadzeniu takich, a nie innych smaków?

AdeZ w wersjach „białych” to cztery smaki, które są już znane konsumentom. Obecnie na rynku napojów na bazie roślin to właśnie soja, migdał, ryż i kokos są już dość dobrze zakorzenione - a wiadomo, że chętniej próbujemy smaków, które znamy. To, co wyróżnia nasze produkty od większości ofert konkurencji to brak cukrów dodanych. Nie dosładzamy naszych bazowych wariantów cukrem, a swój delikatny słodkawy smak zawdzięczają odrobinie stewii - słodzika roślinnego pochodzenia. Warianty AdeZ z sokiem owocowym to zaś innowacja na rynku. To pierwsze napoje roślinne z dużym dodatkiem soku owocowego (ponad 30 proc.). Smaki, które wybraliśmy mają za zadanie zadowolić najbardziej wymagające podniebienia, przede wszystkim tych konsumentów, którym ta kategoria nie jest jeszcze znana. Mango i Passiflora przywołują wspomnienie egzotycznych wakacji, Truskawka z Owsem to smak polskiego lata, natomiast Kokos i Owoce jagodowe to fuzja rodzimego smaku lasu z tak modnym ostatnio orzechem. Wierzymy, że oferując tak szeroką gamę produktów, jesteśmy w stanie trafić w gust każdego i zachęcić nie tylko niszowych kupujących do bycia bardziej „roślinnym”.

W których kanałach dystrybucji będą rozprowadzane napoje AdeZ?

Produkt jest dystrybuowany przede wszystkim w miastach i większych miejscowościach, czyli tam, gdzie mieszka konsument tej kategorii. Dlatego AdeZ znajdziemy w każdym sklepie posiadającym w swoim asortymencie napoje roślinne. Są to nie tylko super- i hipermarkety, ale również punkty gastronomiczne, kina, sklepy typu convenience oraz handel tradycyjny.

Czy planowane są kolejne nowości tej marki? Jakie produkty odpowiadające na trend prozdrowotny oferuje Coca-Cola?

AdeZ jest marką globalną i na pewno będziemy dążyć do tego, aby polski konsument miał dostęp do wszystkich wariantów, które będą pojawiać się w jej ramach. Kolejnym krokiem będzie m.in. dodanie do portfolio napoju na bazie owsa w opcji bez owoców (800 ml). Pracujemy również nad kolejnymi niezwykłymi smakami z dodatkiem soków. Wierzymy, że Polacy dobrze przyjmą tego typu produkty, co w efekcie da nam możliwości rozszerzania smaków oraz innowacji w ramach tej marki.

Na których rynkach napoje AdeZ już funkcjonują, gdzie cieszą się największym powodzeniem? Które z nich są najbardziej lubiane?

Chociaż marka AdeZ jest nowa na rynku europejskim, nie jest nowym nabytkiem w portfolio firmy Coca-Cola. Marka AdeZ narodziła w Argentynie 30 lat temu jako AdeS (skrót od hiszpańskiego „alimento de semillas” – pożywienie z nasion) i od tego czasu cieszy się dużą popularnością w Ameryce Łacińskiej jako lider w swojej kategorii. W 2018 roku wprowadziliśmy AdeZ na 12 rynków europejskich, w 2019 dołączą kolejne. Polska jest jednym z czterech głównych krajów, w których widzimy największy potencjał dla tej kategorii. Trudno na tym etapie mówić o „ulubieńcach” konsumentów, ale wierzymy, że te innowacyjne warianty z sokami staną się prawdziwym hitem.

 

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.