2,3 mld zł - Lidl podsumowuje polski eksport

Współpraca z międzynarodową siecią sprzedaży to ogromna szansa na rozwój. Przekonali się o tym dostawcy Lidl Polska, którzy dzięki tej relacji handlowej weszli na zagraniczne rynki i znacznie rozwinęli swoje przedsiębiorstwa.

Sieć handlowa podkreśla, że ponad 70 proc. obrotu generuje na produktach pochodzących od polskich dostawców. Lidl  wspiera rodzime podmioty gospodarcze w eksporcie – w samym 2017 r. 219 firm z Polski wyeksportowało towary o łącznej wartość 2,3 mld zł do ponad 20 europejskich państw, gdzie obecne są sklepy Lidl.

- Pierwszy kontakt z dostawcą i ustalenie warunków współpracy rozpoczyna się wiele miesięcy przed wprowadzeniem produktów do sprzedaży. Najważniejszym, początkowym krokiem jest sprawdzenie jakości artykułów oferowanych przez dostawcę: wymagamy certyfikatów jakościowych, takich jak IFS czy BRC na najwyższym poziomie – wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz, communications manager Lidl Polska.

Dodaje, że już po nawiązaniu relacji handlowej i wprowadzeniu produktów do sprzedaży na bieżąco operator dyskontów monitoruje jakość towaru na każdym etapie łańcucha dostaw. – Rocznie przeprowadzamy ponad 6 600 badań w niezależnych laboratoriach badawczych. Współpraca z nami jest zatem wymagająca, ale i opłacalna. To ogromna szansa na rozwój biznesu – uważa Robaszkiewicz.

Jedną z polskich firm, które rozwinęły skrzydła z Lidl Polska jest Grupa Polmlek, dostarczająca produkty nabiałowe pod markami Pilos oraz Bluedino. - Rozpoczynając działalność nie oczekiwaliśmy, że nasze produkty nabiałowe będą kiedyś obecne na stołach klientów w całej Europie – nie ukrywa Jerzy Borucki, współwłaściciel Grupy Polmlek.

Jego zdaniem podjęcie współpracy z Lidl Polska przyczyniło się do szybkiego rozwoju Grupy. W ciągu jednego roku zwiększyła ona obroty z Lidl o 40 proc. (2017 vs. 2016). - Taki rozwój idzie w parze z inwestycjami, jakich dokonaliśmy, m.in. w Lidzbarku Warmińskim na kwotę 250 mln zł. Stworzyliśmy jeden z najnowocześniejszych zakładów przetwórstwa koncentratu białek serwatkowych (WPC) i cukru mlecznego (laktozy) w Europie, który przerabia 3 mln litrów serwatki na dobę. Dzięki inwestycji powstało 70 miejsc pracy - opowiada Jerzy Borucki, współwłaściciel Grupy Polmlek.

Jego zdaniem warto rozwijać długofalowe relacje handlowe. - Wymaga to sporego zaangażowania, ale jest też opłacalne – dodaje.

Innym dostawcą Lidl Polska, produkującym kosmetyki marki Cien jest firma Serpol Cosmetics. Prezes zarządu firmy - Zdzisław Serwatka – ujawnia, że współpraca z siecią Lidl Polska zaowocowała wzrostem przychodów o ponad 40 proc. od początku bieżącego roku obrotowego. Ponadto producent zwiększył poziom zatrudnienia o około 20 proc. - W ostatnim czasie rozpoczęliśmy także budowę nowej fabryki, która docelowo trzykrotnie zwiększy nasze moce produkcyjne. W tej inwestycji upatrujemy ogromnych perspektyw rozwoju kolejnych projektów wspólnie z Lidlem – mówi Zdzisław Serwatka.

Piekarnia Nowel to rodzinne przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku od trzech pokoleń. To również kolejny przykład spektakularnego sukcesu. Od początku podjęcia współpracy z siecią Lidl Polska firma sprzedała ponad 1,2 mld szt. produktów oraz rozwinęła eksport w siedmiu europejskich krajach.

- Ten wzrost wiązał się z ciągłym doskonaleniem oraz nowymi inwestycjami. Otworzyliśmy nowy zakład produkcyjny, w którym uruchomiliśmy cztery w pełni automatyczne linie do produkcji pieczywa: w tym dwie największe w Europie do produkcji bułek. Dziś nasz nowoczesny zakład wypieka 240 ton produktów dziennie – mówi Michał Zajezierski, wiceprezes Nowel.

Z kolei świeże mięso drobiowe pod marką Rzeźnik produkuje dla sieci Lidl Polska m.in. przedsiębiorstwo AMI, prowadzone przez Irenę i Marka Aksamskich. Firma działa na rynku od końca lat 70.

Od momentu rozpoczęcia współpracy z Lidlem, czyli od 2011 r., AMI dostarczyła ponad 70 mln sztuk produktów do 13 krajów Europy. Wieloletnia współpraca wpłynęła na decyzję o zrealizowaniu nowych inwestycji, a w szczególności wprowadzeniu nowoczesnych systemów pakowania. Powiększono więc zaplecze kontraktacyjne, co przyczyniło się do podpisania nowych, długoterminowych umów kontraktacyjnych z kolejnymi 400 gospodarstwami rolnymi zajmującymi się produkcją drobiu wodnego.

- Co istotne, zwiększyliśmy udział w rynku krajowym w produkcji drobiu wodnego: do ok. 30 proc. w przypadku gęsi i do ponad 60 proc. w przypadku kaczek – opowiadają Irena i Marek Aksamscy, właściciele przedsiębiorstwa AMI.

Lidl Polska chcąc podkreślić ogromną rolę w kształtowaniu polskiego eksportu i wspólnej pracy na rzecz rozwoju asortymentu, zaprosił tych czterech producentów do udziału w kampanii telewizyjnej. Spoty telewizyjne już są transmitowane. Dostawcy są również obecni w reklamach prasowych oraz na nośnikach on-line. Za kreację odpowiada agencja kreatywna GPD.

Więcej o produkcji Polmleku dla Lidla jest tutaj.

Katarzyna Pierzchała 5193 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.