Cydr przeżywa boom, ale nie w Polsce

Jak mówią producenci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, mimo urodzaju na jabłka ograniczenia prawne skutecznie wstrzymują rozwój tej kategorii w Polsce.

Światowy rynek cydru rośnie intensywnie. Zgodnie z analizami Allied Market Research do 2023 r. można spodziewać się w skali globalnej średniego wzrostu o 6,1 proc. rok do roku. To najbardziej spektakularny wzrost na dzisiejszym rynku alkoholowym. Za pięć lat wartość rynku cydru osiągnie 16,25 miliardów dolarów.

AICV – europejska organizacja reprezentująca producentów cydru i win owocowych, której członkiem jest Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa po raz drugi zorganizowała we Frankfurcie międzynarodową konferencję „Global Cider Forum”. Na początku września nad Menem spotkało się blisko 150 uczestników z całego świata, żeby porównać sytuację rynkową w różnych krajach oraz wymogi prawne, trendy oraz przeanalizować możliwości zaopatrzenia w surowce.

– W trakcie Global Cider Forum o Polsce mówiono wielokrotnie. Zarówno przy okazji informacji o tegorocznych wysokich plonach i sytuacji na rynku jabłek – głównego składnika cydru, jak i w trakcie prezentacji danych dotyczących wzrostu kategorii w poszczególnych krajach europejskich. Komentowano zjawisko obserwowane na naszym rynku, gdzie konkurencję dla rodzimych producentów cydru stanowią marki oferowane jako napoje piwne o smaku jabłkowym – mówi Magdalena Zielińska, prezes ZP PRW.

Jeszcze w 2007 roku 78 proc. wolumenu cydru było konsumowane w krajach Europy Zachodniej, w 2017 r. już tylko 56 proc., przy czym za bardzo perspektywiczne uznawane są rynki Europy Wschodniej, niezwykle obiecująco wyglądają też prognozy dla Azji i Afryki. To szansa dla Polski, która jest największym producentem jabłek w Europie i trzecim największym na świecie.

Obserwowanym w ostatnich latach zjawiskiem jest też ewolucja kategorii i innowacje. Coraz większy udział stanowią cydry o smakach innych niż jabłkowy, rozwój tego segmentu jest szczególnie intensywny w krajach Europy Zachodniej, Afryce i Ameryce Północnej. Globalnie skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w okresie 2012 – 2017 segmentu cydrów aromatyzowanych szacuje się na 21,3 proc., natomiast cydru o smaku jabłkowym na 5,3 proc.

Za cydr aromatyzowany w 75 proc. odpowiadają owoce jagodowe. Wśród nich najchętniej wybierane są mieszanki tych owoców, natomiast najpopularniejsze owoce samodzielne to truskawka, jeżyna, borówka amerykańska i malina.

Jak podkreśla Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, w Polsce barierą dla rozwoju tego rynku są nadal przepisy, które zabraniają produkować cydry o smaku innym niż jabłkowy. Problemem jest też akcyza i bardzo ograniczone możliwości marketingu. W przeciwieństwie do piwa cydru nie można reklamować, co sprzyja rozwojowi segmentu piw o charakterze cydru.

– Stan polskiego rynku cydru nie nastraja nas, producentów pozytywnie, szczególnie gdy analizujemy optymistyczne dane mówiące o rozwoju tej kategorii na świecie. Biorąc pod uwagę możliwości Polski – krajowy surowiec i zaplecze technologiczne w postaci naszych zakładów – to właśnie u nas cydr powinien mieć się najlepiej, a Polska powinna zadbać o to, by skorzystać z globalnego boomu. Żaden inny kraj nie ma ku temu lepszych warunków – mówi Grzegorz Bartol, prezes firmy Bartex.

– Kategoria cydru jest pod dużą presją rynku piwa. Od dwóch lat kategoria ma trend spadkowy i nie zanosi się na zmianę tego trendu, gdyż duże browary korzystając z możliwości reklamy i niższej akcyzy, wprowadziły produkty imitujące cydr, a będące napojem na bazie piwa. Dodatkową barierą jest brak możliwości produkcji cydru smakowego, co również w kontekście bardzo dużego wyboru piw smakowych blokuje tą kategorię – tłumaczy Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń. – Bez obiecanej przez premiera Morawieckiego zniesienia akcyzy na cydr ciężko będzie się odbić tej kategorii – ocenia.

 Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1690 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }