Aldi idzie jak burza

Na dzień przed spodziewanym startem dyskontowego formatu Grupy Tesco analizy brytyjskiego rynku pokazują, że będzie on miał spora konkurencję.

Już na środę 19 września Tesco zaprosiło brytyjskich dziennikarzy na tajemnicze wydarzenie, którym - jak spodziewają się media - będzie otwarcie pierwszego dyskontu Grupy pod szyldem Jack's. Pisaliśmy o tym na handelextra.pl tutaj.

Tymczasem Kantar Worldpanel przedstawił najnowsze dane dotyczące brytyjskiego rynku handlu detalicznego FMCG. Choć liderem wciąż pozostaje Tesco, to jego udział zmalał w ciągu roku o 0,5 punktu procentowego.

W ciągu 12 tygodni do 9 września najdynamiczniej zwiększyła swoją sprzedaż rok do roku sieć Aldi, do kas której trafiło o 13,9 proc. więcej funtów niż przed rokiem. Udział niemieckiego dyskontera w brytyjskim rynku wynosi już 7,6 proc. i jest o 0,6 punktu procentowego wyższy niż rok wcześniej. Lidl odnotował sprzedaż wyższą od ubiegłorocznej o 8,3 proc. i wzrost udziału z 5,3 proc. do 5,5 proc. W ciągu ostatnich pięciu lat niemieckie sieci podwoiły swój udział w rynku. Liderem pozostaje Tesco z 27,4-proc. udziałem, który mimo wzrostu sprzedaży o 1,9 proc. zmniejszył się w porównaniu z okresem sprzed roku.

- Warto mieć na uwadze, jak szybko rosną Aldi i Lidl - mówi Fraser McKevitt, szef działu badań konsumenckich w Kantar Worldpanel. - W ciągu pięciu lat do września 2013 roku ich łączny udział w rynku wzrósł o 2,4 pkt proc. do 6,8 proc. Przez kolejnych pięć lat niemal się podwoił do 13,1 proc. - dodaje.

Obaj dyskonterzy zwiększyli sprzedaż produktów markowych mocniej niż cały rynek, choć odpowiadają one tylko za 8 proc. obrotów Aldiego i 13 proc. Lidla.

- Nie wiadomo jeszcze, jakie linie produktowe własnych marek Tesco znajdą się w sklepie Jack's, ale takie marki jak Eastman's czy Creamfields cieszą się popularnością wśród konsumentów - mówi McKevitt. - Linie produktów pod własnymi markami, wprowadzone w tym roku przyniosły w ciągu minionych 12 tygodni 90 mln funtów obrotu i odpowiadają już za 16 proc. koszyka sieci - wylicza.

Mające się połączyć Sainsbury's i Asda - numery 2 i 3 brytyjskiego rynku mają odpowiednio 15,4 proc. oraz 15,3 proc. udziałów - nieco mniej niż rok temu. Nieznacznie spadł też udział ostatniej z "wielkiej czwórki" sieci Morrisons, choć wszyscy trzej detaliści zwiększyli obroty.

Analizowany okres sprzyjał handlowi - obejmował mistrzostwa świata w piłce nożnej i zakupy przed rozpoczęciem roku szkolnego.

- Gorące lato najbardziej przyczyniło się do wzrostu sprzedaży w sklepach convenience, w których konsumenci szukali orzeźwiających napojów i produktów na grilla - mówi analityk. - Łączny wzrost tego kanału wyniósł 7,6 proc. - komentuje.

Cały rynek detaliczny wzrósł natomiast o 3,8 proc.

Magdalena Weiss 1708 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }