Utrwalone w mrozie

Rynek mrożonych warzyw i owoców wart jest prawie 888 mln zł, natomiast jego wielkość to ponad 99 tys. ton. Po mrożonki warzywne najchętniej sięgają single i kobiety.

Mrożone warzywa można podzielić na pakowane samodzielnie (mono) lub razem z innymi rodzajami warzyw (mieszanki). Jedne i drugie wykorzystywane są zarówno jako baza do zup, jak i dań z warzywami, choć przemysł oferuje także gotowe rozwiązania w tych kategoriach.
 
Z danych firmy CMR, badającej sprzedaż w sklepach małoformatowych i niektórych supermarketach, wynika, że najchętniej kupowanymi produktami w tej kategorii są włoszczyzna oraz szpinak. Konsumenci chętnie sięgają także po mieszankę chińską, bukiet warzyw wiosenny oraz brokuły, marchewkę z groszkiem i fasolkę szparagową.
 
Jak informuje Hortex, rynek mrożonych warzyw i owoców wart jest blisko 888 mln zł, natomiast jego wielkość to ponad 99 tys. ton. Statystyczny Polak kupuje 2,6 kg mrożonych warzyw i owoców rocznie. – Z mrożonych warzyw i owoców częściej korzystają kobiety, które mają rodzinę, cenią czas, więc nie chcą poświęcać go na krojenie, obieranie i wolą gotową mieszankę – nie chcą kupować wielu produktów. Cenią dobry smak, chcą mieć pewność, że danie się uda. Ważne jest dla nich, by mrożonki można było łatwo dostać w sklepach i że są dostępne przez cały rok – mówi Beata Łosiak, PR manager w Grupie Hortex.
 
Im mniejsze gospodarstwo domowe, tym częściej goszczą w nim mrożone warzywa i grzyby. O ile w 2016 r. statystyczny Polak zjadał w miesiącu średnio 160 g tych produktów, wydając na nie 1,17 zł, o tyle średnia dla osób mieszkających samotnie wyniosła odpowiednio 260 g, czyli ponad ćwierć kilograma, oraz 2 zł. Wartości te spadają wraz ze wzrostem liczby osób w rodzinie.
 
Ilościowo mrożone warzywa i owoce to największa kategoria produktów mrożonych, nie licząc lodów, które jednak rozmijają się z mrożonkami warzywnymi sezonowo, bo sezon na mrożone warzywa i owoce przypada na okres od jesieni do wiosny. Dlatego w tym okresie warto pozostawić dla nich dużo miejsca w bonetach.
Z danych udostępnionych przez Iglotex wynika, że warzywa i owoce odpowiadają za 40 proc. wartości rynku mrożonek (bez lodów). Firma zauważa także, że rośnie wartość wszystkich kategorii mrożonek, a najbardziej dynamicznie – mrożonych owoców.
 
Jak informuje Beata Łosiak, w tej grupie z oferty Hortexu najchętniej kupowane są truskawki, mieszanka owocowa, złożona z truskawek, malin, czarnych porzeczek i wiśni, oraz maliny.
Hortex jest liderem kategorii. Oprócz trzech rodzajów szpinaku producent ma także w ofercie buraczki purée, marchewkę w kostce, marchewki mini, brukselkę, brokuły, dynię w kostce, groszek, bób czy kalafior. Obok szpinaku rozdrobnionego i w liściach najchętniej w ofercie producenta kupowana jest fasolka szparagowa.
 
W segmencie mieszanek natomiast oprócz tradycyjnej marchewki z groszkiem, włoszczyzny czy bukietów warzyw oferuje cztery warianty warzyw o charakterze różnych kuchni narodowych: meksykańską z czerwoną fasolą i kukurydzą, węgierską z papryką, włoską z cukinią i chińską z kiełkami fasoli mung, chińskimi grzybami i pędami bambusa. To właśnie ten ostatni wariant sprzedaje się najlepiej, podobnie jak Włoszczyzna paski Hortex oraz
Bukiet kwiatowy jarzyn Hortex z kalafiorem, marchewką i brokułami. 
 
W ub.r. producent rozpoczął proces zmiany opakowań całego swojego portfolio. W tym sezonie wszystkie produkty mają już być dostępne w nowej szacie graficznej. Oprócz tego szykuje niespodzianki w postaci poszerzenia oferty o nowe pozycje. – Od lat popularne są te same produkty, warto jednak zwrócić uwagę na to, że są one wykorzystywane w coraz bardziej różnorodny sposób – mówi Beata Łosiak. – Niegdyś jedynym sposobem obróbki warzyw było ich gotowanie, dziś popularne jest ich smażenie i zapiekanie, czego dowodem jest choćby rosnący z roku na rok segment mrożonych warzyw na patelnię czy miksów warzywnych. Liczne programy kulinarne dały inspirację do eksperymentowania w kuchni i mniej standardowego spojrzenia na gotowanie – dodaje.
 
Jak mówi, w przypadku mrożonych warzyw i owoców konsument wybiera smak, ważny jest także sposób przyrządzenia, np. gotowanie czy smażenie i marka, która jest gwarantem jakości, bo w przypadku mrożonek niezmiernie ważne jest utrzymanie ciągłości łańcucha chłodniczego. Niebagatelną rolę odgrywa także cena.
 
– W ub.r. wzrosły ceny surowców, ale także inne koszty, w tym: koszty pracy i mediów, co znalazło swoje odzwierciedlenie w cenach produktów – mówi Beata Łosiak. – Warto jednak zwrócić uwagę, że podwyżki były nieproporcjonalnie niższe od wzrostu kosztów – podkreśla.
 
W przypadku Iglotexu najlepiej sprzedające się mrożonki warzywne (nie licząc zup i warzyw na patelnię) to Włoszczyzna i Bukiet 7 warzyw pod marką Proste Historie. – To, co się wyraźnie zmienia, to wzrost świadomości konsumentów zarówno w obszarze zdrowego, zbilansowanego odżywiania, jak i jakości produktów spożywczych – mówi Marek Rogoża, dyrektor marketingu w Grupie Iglotex. – Coraz więcej osób dokładniej czyta etykiety, tym samym dokonują bardziej świadomych wyborów. To dobry trend, który mobilizuje właścicieli marek do prac nad ulepszaniem produktów – ocenia. Zwraca też uwagę, że właśnie kategoria mrożonych warzyw najpełniej odpowiada prozdrowotnemu trybowi życia, jednocześnie zapewniając szybkość w przygotowaniu posiłku.
 
Oprócz Hortexu i Iglotexu do dużych producentów i dystrybutorów na rynku mrożonek należą Hortino z marką Poltino, w ofercie którego poza klasykami znaleźć można też buraczki tarte, krojone pieczarki, leczo czy sałatkę jarzynową, Bonduelle, Nordis, Agram czy Unifreeze. W sumie na rynku działa około 40 dostawców mrożonych warzyw.
 
Magdalena Weiss 1701 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }