Żabka 5.0, czyli rozwiązania, jakich handel jeszcze nie widział

"Sklep jutra" to wizja firmy Żabka Polska, która poprzez nowatorskie rozwiązania technologiczne chce zrewolucjoniozować bezpośrednią sprzedaż w Polsce. Wciąż bowiem sieć stawia na rozwój placówek stacjonarnych, a nie - wbrew spekulacjom - e-commerce.

- 70 proc. zakupów w Żabce dokonywanych jest pod wpływem impulsu - mówił podczas piątkowej konferencji prasowej Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska. - Jednak nawet klient sklepów stacjonarnych zmienia się. Jest coraz bardziej zabiegany, mobilny i głodny nowych rozwiązań technologicznych. My wychodzimy tym oczekiwaniom naprzeciw - tak uzasadnia powstanie "sklepów jutra" prezes Suchański.

Wizja „sklepu jutra” została zaprezentowana z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na polskim rynku. Źródłem dla niej jest diagnoza, że ze względu na wzrost tempa życia na znaczeniu zyskują oszczędność czasu i wygoda. Trend ten dotyczy zarówno klientów sklepów Żabka, jak i franczyzobiorców.

Punktem wyjścia nowatorskich rozwiązań technologicznych, które w najbliższych miesiącach testowo zaczną pojawiać się w wybranych placówkach sieci (nazywanych przez firmę 5.0), są aplikacje - jedna dla franczyzobiorców, druga - dla klientów sieci.

Aplikacja dla franczyzobiorców jest już przez nich testowana i w ciągu najbliższych trzech miesiący najprawdopodobniej wejdzie w życie. Ma być centrum dowodzenia dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi sklep Żabka - aplikacja będzie usprawniać zamawianie towaru, dostarczać informacje o aktualnych promocjach czy ułatwiać kontakt z przedstawicielami Żabki. 

Druga aplikacja, dla klientów, prawdopodobnie pojawi się na rynku nie wcześniej niż w 2019 r. Różni się ona bowiem od tych dostępnych już na rynku - ma być kompatybilna z nowymi rozwiązaniami, które z czasem będą wdrażane w sklepach sieci Żabka.

A w nich, jak zapowiedział zarząd podczas piątkowej konferencji, pojawią się interaktywne witryny sklepowe, 1-sekundowe kasy samoobsługowe oraz interaktywne wyświetlacze zlokalizowane przy półkach sklepowych.

  • Ineraktywne witryny to nic innego jak inteligentna powierzchnia cyfrowa zlokalizowana tuż przy wejściu do sklepów Żabka. Powierzchnie te mają na bieżąco wyświetlać informacje np. o aktualnych promocjach w sklepie, choć nie tylko. Ponieważ będą kompatybilne z pogodą - w zimne i deszczowe dni mogą zachęcać klienta do wejścia do sklepu na gorącą herbatę lub kawę, a w gorące do kupna zimnego napoju. Witryny połączone będą również z aplikacją moblilną Żabki (jeśli oczywiście takową  konsument będzie posiadał), co oznacza, że system rozpozna, kto dokładnie wchodzi do sklepu (z imienia i nazwiska), a następnie właśnie pod tego konkretnego klienta wyświetli podpowiedzi, co tego dnia klient może kupić w sklepie (na podstawie wcześniej dokonywanych przez niego zakupów).
  • 1-sekundowe kasy samoobsługowe to inteligentne kasy, które nie skanują, lecz sczytują dane produktu błyskawicznie podając jego cenę (właśnie w ciągu jednej sekundy). Klient może zapłacić za produkt samodzielnie korzystając z aplikacji (znów jednym kliknięciem), ewentualnie - jeśli nie ma aplikacji - do kas podłączone będą terminale, które tradycyjnie już obsłuży pracownik sieci.
  • Interaktywne wyświetlacze zlokalizowane przy półkach sklepowych zareagują natomiast na każdy wzięty przez klienta w danym momencie produkt do ręki. Wyświetlacz pokaże jego cenę oraz skład! Jeśli w jednym momencie kilka osób weźmie kilka różnych produktów do ręki, system wyświetli jeden najpopularniejszy, czyli ten, który jest najczęściej kupowany w Żabcie spośród pozostałych. Oczywiście wyświetlacze na bieżąco będą komunikować również o aktualnych promocjach i innych przydatnych podczas zakupów informacjach, np. o dacie przydatności produktu do spożycia czy o stanie zatowarowania.

Według Żabki, tak zaawansowane narzędzia umożliwiają m.in. minimalizację czasu obsługi klientów, wygodniejszą i bardziej przyjazną komunikację oferty, lepsze dostosowanie asortymentu do oczekiwań nabywców oraz udoskonalenie logistyki.

Partnerem, który pomaga zrealizować Żabce wizję „sklepu jutra” jest Microsoft wraz z 10 firmami partnerskimi, których dedykowane branży handlowej rozwiązania stanowią podstawę cyfrowej transformacji Żabki. Ale to Microsoft wspiera Żabkę począwszy od budowy modelu, doboru rozwiązań, wyboru partnerów, po implementację i zarządzanie procesem transformacji.

Na razie sklep przyszłości funkcjonuje w laboratorium Żabki, ale poszczególne rozwiązania będą na bieżąco implementowane w poszczególnych placówkach, tak by z czasem pojawiły w jak największej liczbie sklepów. Przede wszystkim jednak firma będzie analizowała, jak przyjmują się poszczególne nowinki i jak ewentualnie je udoskonalić czy usprawnić. Od wyników testów będzie zależało czy i kiedy pierwszy "sklep jutra" zawita do Polski.

Żabka to najdynamiczniej rozwijająca się sieć sklepów typu convenience w Polsce. Obecnie w sieci działa 5215 placówek.

Ilona Mrozowska 2795 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }