Trudy logistyki w 2018 r.

Wojny cenowe wśród firm kurierskich, walka o dominację między pocztą a paczkomatami, a do tego rynek pracownika zwiększający koszty firm. Na rynku logistycznym nie jest lekko. Ta sytuacja odbija się na klientach - to wnioski z raportu "Logistyka w sklepach internetowych 2018".

Dostawcom coraz trudniej jest utrzymać dobrą jakość usług. Dla klientów, a w efekcie dla tempa wzrostu całego e-commerce, kluczowa jest terminowość i szybkość doręczenia przesyłki do odbiorcy. Jest większa szansa, że klient będzie lojalny, gdy jego przesyłka dotrze na czas, najlepiej już na drugi dzień.

- Ze względu na otoczenie biznesowe, przewoźnicy nie będą mogli już dłużej konkurować o klienta wyłącznie ceną. Większego znaczenia nabiera tzw. ostatnia mila i wysoki jakościowy kontakt z klientem. To doświadczenie zadecyduje o tym, czy klient ponownie skorzysta z przewoźnika, a nawet ze sklepu, w którym zamówił towar - uważa Artur Halik, szef firmy Shoper Premium, która opublikowała raport “Logistyka w sklepach internetowych 2018”.

Coraz więcej sposobów dostawy

Z raportu wynika, że klienci wymagają od sprzedawców oferty coraz bardziej różnorodnej pod względem dostępnych firm oraz cen przewozu. W porównaniu do poprzednich lat, o około połowę zmalała liczba sklepów oferujących tylko jeden sposób dostawy. Wyniosła niecałe 5 proc. Jak wynika z analiz platformy Shoper, w latach 2016-2017 dostępnych w e-sklepach były zazwyczaj 2-3 metody, a w lipcu 2018 r. już 3-4. Rekordziści - których od ubiegłego roku wyraźnie przybyło - potrafią zaoferować nawet po kilkanaście opcji dostawy.

Najpopularniejsze metody wg klientów...

Ponad połowa klientów decyduje się na zamówienie za pomocą kuriera. Listy polecone i paczkomaty wybiera po ok. 19 proc. klientów. Z kolei co 20. użytkownik sklepu swoje zakupy odbiera osobiście. Prawie co piąty klient szuka możliwości dostarczenia towaru do pobliskiego paczkomatu.

...i według e-sklepów

Jak się okazuje, preferencje klientów nie pokrywają się do końca z ofertą e-sklepów. Mimo że możliwości się zmieniają, to zaledwie co trzeci sprzedawca proponuje wysyłkę kurierem. - Warto przy tym jednak zaznaczyć, że liczba sklepów, które tę opcję udostępniają, systematycznie rośnie w ostatnich dwóch latach – zwraca uwagę ekspert.

Drugim najczęściej oferowanym sposobem jest odbiór osobisty spotykany w prawie ¼ witryn. Co piąty sklep daje możliwość wysyłki produktów listem, a w 15 proc. do dyspozycji są paczkomaty.

Najwięksi przewoźnicy

O pierwszeństwo w popularności wśród wybieranych dostawców przesyłek walczą Poczta Polska oraz Paczkomaty. Państwowy monopolista gigant z wynikiem 27,2 proc. o prawie 3 punkty wyprzedza Paczkomaty, a o 8 najpopularniejszą firmą kurierską. Mowa o DPD, które pozostając od lat w czołówce, w tym roku ponad 2,5-krotnie dystansuje swojego najbliższego bezpośredniego konkurenta w przewozach kurierskich, GLS.

Raport Logistyka 2018 powstał w oparciu o zaagregowane dane statystyczne z lipca 2018 r., zebrane na próbie 8740 sklepów platformy Shoper. Dodatkowo wykorzystano dane przekazane przez firmę Omnipack z lipca 2018 r., zebrane na próbie 7989 wysyłek.

 

Katarzyna Pierzchała 2176 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }