Ze mną się nie napijesz?

To pytanie irytuje i drażni Polaków. Młodzi ludzi często nie umieją jednak asertywnie odmawiać picia alkoholu, dlatego ruszyła kampania, która ma ich tego nauczyć.

„Ze mną się nie napijesz?” – to pytanie, które słyszał chyba każdy dorosły Polak. Aż 4 na 5 badanych przyznaje, że jedną z rzeczy, która najbardziej irytuje ich w zachowaniu osób po alkoholu, jest właśnie namawianie ich do picia*.

Co druga młoda, dorosła osoba pijąca piwo bezalkoholowe była namawiana przez innych do zmiany piwa na takie z zawartością alkoholu**.

Z tego powodu nowa odsłona kampanii społecznej Trzymaj Pion skupia się na wspieraniu asertywnego odmawiania w sytuacjach, w których nie ma się ochoty sięgać po alkohol. Przekaz kampanii kierowany jest do pokolenia młodych osób (18-25 lat), tzw. mielanialsów. Ich styl picia różni się od sposobu w jaki alkohol spożywają ich starsi koledzy. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Grupy Żywiec wynika, że młodzi łatwiej ulegają wpływom innych, częściej zdarza im się wypić więcej niż zamierzali tylko dlatego, że inni w otoczeniu piją***.

Głos influencerów

Obecnie, oprócz rodziców, duży wpływ na młodych ludzi mają jednak influencerzy, czyli internetowi twórcy. Dlatego też, w tym roku Grupa Żywiec po raz kolejny chce wykorzystać siłę mediów społecznościowych w kampanii Trzymaj Pion.

- Zależy nam na tym, aby przekaz kampanii dotarł do jak największej grupy młodych dorosłych i żeby wywołał w nich refleksję na temat postaw wobec alkoholu - tlumaczy Magdalena Brzezińska, kierownik działu spraw korporacyjnych Grupy Żywiec. - Zaprosiliśmy więc internetowych twórców, którzy mają największy wpływ na tę grupę, aby w wiarygodny sposób pokazali młodym dorosłym, że w każdej sytuacji warto mieć swoje zdanie, nie ulegać namowom i zawsze trzymać pion. Wierzymy, że działania realizowane w ramach kampanii pozwolą nam stworzyć modę na odpowiedzialne korzystanie z alkoholu i w efekcie przyczynią się do zmiany postaw młodych dorosłych – mówi Magdalena Brzezińska.

Zaproszenie do udziału w kampanii przyjęło prawie 40 twórców, którzy zaproponowali swoje autorskie pomysły na to w jaki sposób zachęcać społeczności młodych ludzi do "trzymania pionu". Te propozycje, które najlepiej realizują cel kampanii, będą sukcesywnie pojawiać się w kanałach społecznościowych. Pierwszy materiał, autorstwa Billie Sparrow, zaledwie w kilkanaście godzin po publikacji w serwisie YouTube zdobył ponad 31 tysięcy wyświetleń i niemal 400 komentarzy.

Kampania Trzymaj Pion prowadzona jest od 2016 r. W ubiegłym roku, dzięki publikacjom twórców internetowych, przekaz na temat odpowiedzialnej konsumpcji dotarł do ponad 3,5 miliona młodych dorosłych, a setki z nich wzięło udział w dyskusji dotyczącej właściwej postawy wobec alkoholu.

Platformą skupiająca społeczność osób, które szukają wskazówek na temat picia z głową jest strona www.trzymajpion.pl, która zawiera wszystkie informacje na temat kampanii.

*Maison&Partners, 'Zwyczaje związane z konsumpcją alkoholu w Grupie Millenialsów', CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym N=814, maj 2016

**'Piwa bezalkoholowe' badanie społeczności Birofilia.org, sierpień 2018.

***Maison & Partners, “Zwyczaje związane z konsumpcją alkoholu w Grupie Millenialsów, CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym N=814, maj 2016

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 2737 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }