Coca-Cola kupuje Costa Coffee!

Producent napojów z impetem wchodzi w segment kawy. Właśnie ogłosił, że kupuje największą brytyjską sieć barów kawowych Costa Coffee.

Gigant z Atlanty zapłaci za przejęcie Costy jego właścicielowi, firmie Whitbread, 3,9 mld funtów brytyjskich, czyli ok. 5,1 mld dolarów.

Sieć, założona w 1971 r. przez Sergio i Brunona Costę i zakupiona przez Whitbread 24 lata później za 19 mln funtów, gdy składała się z 39 placówek, dziś liczy niemal 4 tys. kawiarni w Europie, rejonie Azji i Pacyfiku - w tym w Chinach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

W różnych formatach obecna jest na stacjach benzynowych, w centrach handlowych, kinach i węzłach transportowych. Dodatkowo Coca-Cola przejmie prawa do marki,wyszkolonych baristów, automaty vendingowe, produkty do domu oraz palarnię kawy, a także system dystrybucji i zaopatrzenia.

Dla Coca-Coli akwizycja ta oznacza pozyskanie platformy, know-how i specjalistów w bardzo szybko rozwijającej się kategorii. Do tej pory kawowe portfolio producenta składało się z wiodącej marki Georgia w Japonii i kilku produktów kawowych w innych krajach.

- Costa daje Coca-Coli nową skalę i doświadczenie w branży, a nasz system pozwoli stworzyć możliwości rozwoju marce Costa na całym świecie - komentuje prezes Coca-Coli James Quincey. - Gorące napoje to jeden z nielicznych segmentów kategorii napojów, w której nie mieliśmy globalnej marki. Costa daje nam mocny dostęp do tego rynku - dodaje.

Kawa jest znaczącym i rosnącym segmentem branży napojów na świecie, pozostaje jednak rynkiem rozdrobnionym; nie ma firmy, która posiadałaby globalną markę obecną we wszystkich formatach.

- Cały zespół Cost, podobnie jak i ja sam, bardzo się cieszymy na pracę w ramach Coca-Coli - deklaruje dyrektor zarządzający Costy Dominic Paul. - Costa to wspaniała firma zatrudniająca pełnych pasji ludzi, o ogromnym globalnym potencjale rozwoju. Dzięki Coca-Coli będzie mogła rozwijać się szybciej i mocniej - dodaje.

Coca-Cola przejmie wszystkie udziały w Costa Limited. Whitbread potrzebuje jeszcze zgody akcjonariuszy na to przejęcie: spodziewana jest ona w połowie października. Nie powinno być z nią problemu: Whitbread chce się skupić na swoim drugim biznesie, sieci hoteli Premier Inn.

- Ta transakcja to wspaniała wiadomość dla akcjonariuszy, bo pokazuje strategiczną wartość, jaką zbudowaliśmy wokół marki Costa oraz jej międzynarodowy potencjał wzrostu - mówi alison Brittain, szefowa Whitbread.

Swoją aprobatę dla transakcji muszą też wyrazić urzędy antymonopolowe Unii Europejskiej oraz Chin. Zamknięcie transakcji przewidziane zostało na I połowę 2019 roku.

W roku finansowym 2018, zakończonym 1 marca 2018 r., Costa miała 1,3 mld funtów przychodów i 238 mln funtów zysku EBITDA.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.