Amazon zagrozi hurtowi?

Nikt nie może czuć się bezpieczny od ekspansji Amazona - pisze analityczka LZ Retailytics Frauke Vor dem Berge. W najnowszym raporcie analizuje możliwy wpływ tego internetowego giganta na handel hurtowy w Europie.

Amazon nie boi się wchodzić na trudne czy nieznane sobie tereny, aby zagrozić ustabilizowanym graczom. Obecnie, według Lebensmittel Zeitung, dzieje się to w sektorze hurtowym w Niemczech.

Amerykanie intensyfikują swoje działania w zakresie działalności B2B poprzez angażowanie we współpracę hurtowników. Ponieważ sektor hurtowy, podobnie jak handel detaliczny, ulega konsolidacji, strategia Amazona prawdopodobnie przyspieszy trend konsolidacyjny, oferując jednocześnie szansę rozwoju małym i średnim hurtownikom. Dla innych może to oznaczać koniec.

Małe hurtownie muszą już walczyć z dwoma dużymi graczami: Metro AG i Transgourmetem (Coop Szwajcaria), których łączna sprzedaż detaliczna według danych LZ Retailytics wynosi 8,3 mld euro. Do tego dochodzą należący do nr 1 na rynku niemieckim - Edeki szyld Foodservice oraz Lekkerland.

Zdaniem analityczki wydaje się mało prawdopodobne, aby najwięksi hurtownicy zaoferowali swój asortyment na marketplace Amazona. W ten sposób bowiem wspieraliby swojego konkurenta. Poza tym o dostawy i tak musieliby zadbać sami. Jedyną zaletą z ich punktu widzenia byłoby zwiększenie zasięgu, co jest atrakcyjne dla najmniejszych graczy, rozpaczliwie poszukujących możliwości rozwoju. Wcześniej niż później będą musieli albo zawrzeć umowę z Amazonem, albo sprzedać się którejś z największych firm.

Dla dużych graczy Amazon najprawdopodobniej nie będzie stanowić zagrożenia. Wiedza specjalistyczna i baza klientów hurtowni są kluczowymi czynnikami, które zapobiegną poważnym szkodom, jakie mógłby wywołać Amazon. Według LZ Retailytics klienci Metro AG i Transgourmeta nie zechcą przejść do Amazona, który nie będzie w stanie zaoferować im takiej obsługi, jak wielkie hurtownie. Obsługi wciąż udoskonalanej, bo firmy te rywalizują również między sobą.

Lepszym od gastronomii klientem Amazona mogą się stać biura i kioski, rozsiane po całych Niemczech. Dla nich oferta Amazona może się okazać wygodna.

Nawet jeśli Amazon nie zdoła odnieść ogromnego sukcesu w hurcie, może zagrozić najmniejszym graczom na rynku. Zapewne będzie też rozwijał swoją ofertę hurtową, trzymając rękę na pulsie. Jednak w krótkim czasie nie będzie w stanie wstrząsnąć branżą hurtową.

Źródło:

https://cfe.app.retailytics.com/news/detail/137069

Magdalena Weiss 1656 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }