Na wymiar tornistra

Wraz z początkiem roku szkolnego rośnie popyt na sycące nektary i soki dla dzieci, natomiast wodę rodzice kupują im przez cały rok.

Początek jesieni oznacza zmianę preferencji konsumentów dotyczących soków i napojów. Sezon napojowy trwa od maja do września, przy czym o jego początku i końcu decyduje pogoda. – Zauważamy oczywiście mocną sezonowość danych produktów. W okresie wiosenno-letnim następuje wzrost sprzedaży wody smakowej i napojów – mówi Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Maspeksie. Dodaje, że nie tylko wśród młodych konsumentów popularnością cieszą w tym okresie produkty orzeźwiające, lżejsze, w mniejszych opakowaniach.

– Sezonowość ma duży wpływ na napoje w małych formatach, a zdecydowanie mniejszy na te w dużych, rodzinnych opakowaniach, czyli 1,5- czy 2-litrowych – zauważa Justyna Dąbrowska, specjalista ds. PR w Hoop Polska.

Dla sprzedaży wody gazowanej i niegazowanej oraz jej różnych wariantów smakowych pogoda ma istotne znaczenie. – W okresie wiosenno-letnim, kiedy temperatura powietrza utrzymuje się na poziomie ponad 25°C, rośnie zapotrzebowanie na płyny i częściej sięgamy po napoje, które ugaszą pragnienie – mówi Katarzyna Korszeń, kierownik brand PR w Żywcu Zdroju. Dodaje, że w tym czasie wolumen sprzedaży wody pod marką Żywiec Zdrój wzrasta w porównaniu z pozostałymi okresami roku. – Co ciekawe, tej tendencji nie zauważamy w odniesieniu do produktów przeznaczonych dla dzieci, co pokazuje, że wśród Polaków wzrasta świadomość konieczności optymalnego nawodnienia – podkreśla. W lecie rośnie natomiast popyt na opakowania impulsowe, na co wpływ ma właśnie ładna pogoda.

W przypadku soków czy sycących soków przecierowych dorośli i dzieci sięgają po nie raczej jesienią. Dorota Liszka tłumaczy taką zmianę wyboru produktu do picia chłodniejszą porą roku, w której młode osoby potrzebują dawki witamin i energii. Dlatego rodzice do tornistrów dzieci wkładają obok drugiego śniadania także sok. Zwracają przy tym uwagę na jego walory zdrowotne i funkcjonalność – oczekują, że obok nawodnienia dostarczy organizmowi witamin. Maspex szczególnie poleca do szkolnego plecaka soki Kubuś Go! lub Kubuś 100%.

– Zgodnie z zaleceniami WHO 200 ml soku może być ekwiwalentem jednej z pięciu zalecanych dziennie porcji warzyw i owoców – przypomina Beata Łosiak, PR manager Grupy Hortex. Dlatego jej zdaniem warto zadbać o to, by sok 100% stał się elementem szkolnej czy przedszkolnej wyprawki.

Dodaje, że w ofercie Horteksu jest wiele produktów, które można oferować w sklepikach szkolnych. – Należą do nich soki Hortex w butelkach 300 ml, soki 100% Hortex Leon w kartonikach ze słomką, soki marchwiowo-owocowe Hortex Leon oraz koktajle bananowo-owocowe Hortex Leon w plastikowych butelkach 300 ml oraz soki 100% Hortex jabłkowy, pomarańczowy i multiwitamina w butelce 300 ml – wymienia Beata Łosiak.

Soki owocowe, warzywne, owocowo-warzywne oraz przeciery, musy owocowe, warzywne, owocowo-warzywne bez dodatku cukrów i soli, a także oczywiście woda – naturalna mineralna nisko- lub średniozmineralizowana, źródlana i stołowa – są w grupie środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty, które wskazało Ministerstwo Zdrowia w ostatnim – z 26 lipca 2016 r. – rozporządzeniu dotyczącym takich produktów.

Wygodne i bezpieczne
– Ważnym trendem, a właściwie warunkiem dotyczącym napojów i wody jest niezmiennie to, że muszą one być przystosowane do wymagających standardów najmłodszych konsumentów oraz ich rodziców, a jednym z kluczowych jest zdecydowanie bezpieczeństwo – podkreśla Dorota Liszka.

Tłumaczy, że obok zawartości dotyczy to opakowania, które powinno przy tym być wygodne w użyciu. Jako przykład wymienia z portfolio wody Kubuś Waterrr czy Kubuś Play!, które mają zamknięcie z korkiem niekapkiem. – Napoje to produkty, po które najmłodsi sięgają przez cały rok. Wybierają je ze względu na ulubione smaki i wygodną formę – argumentuje. Z kolei młodzież chętnie kupuje z produktów z portfolio Maspeksu te pod marką Tymbark. – Młodzi ludzie podążają za trendami i poszukują nowych smaków, zatem sięgają po najpopularniejsze marki i ich produkty – mówi Dorota Liszka.

Wygodne opakowanie sportowe ma niegazowany napój dla dzieci z sokiem owocowym Jupik Funny Fruit. W linii marki są też Jupik Crazy Aqua, woda z sokiem owocowym, oraz Jupik Lucky Fruit w kartoniku o pojemności 200 ml ze słomką, wzbogacony wapnem, witaminami i składnikami mineralnymi. – Faworytem najmłodszych konsumentów są Jupik Funny Fruit Cherry Cola 330 ml i Jupik Crazy Aqua Truskawka 500 ml – informowała „Handel” w kwietniu tego roku Justyna Dąbrowska z Hoop Polska.

Badania, na które powołuje się Hortex, pokazują, że młodsze dzieci w wieku od 3 do 5 lat lubią pić z kartonika przez słomkę. – Takie opakowanie jest dla nich wygodne, a picie przez słomkę sprawia im frajdę i traktują to jako zabawę – wyjaśnia Beata Łosiak. Z kolei starsze dzieci – w grupie 6 do 8 lat – chętniej wybierają kartonik z zakrętką lub plastikową butelkę. Młodzież preferuje natomiast napoje w plastikowych butelkach.

– Napoje Hortex Leon dostępne są w lekkich, wygodnych plastikowych butelkach w bardzo popularnym formacie 400 ml z wygodnym zamknięciem typu sport cup i z atrakcyjną grafiką lwa Leona – podkreśla Beata Łosiak. – Choć na rynku są od niedawna, już zaskarbiły sobie sympatię i znalazły grono wiernych konsumentów – dodaje. W ofercie Horteksu dla dzieci hitami są soki przecierowe bez dodatku cukru na bazie banana i marchwi.

Etykieta ma znaczenie
Dzieci zwracają uwagę na inne niż dorośli cechy produktów. Ich uwagę przyciąga prosty przekaz etykiety, atrakcyjne opakowanie, kolorowa grafika, rozpoznawalny bohater.

Nałęczów Zdrój ma w portfolio Moją Pierwszą Cisowiankę – wodę mineralną w małych butelkach o pojemności 0,33 l przeznaczoną dla dzieci. Chcąc zachęcić do sięgania po nią, na butelki nałożono etykiety z postaciami zwierząt namalowanymi przez artystę grafika. – Dzięki temu etykiety Mojej Pierwszej Cisowianki wpisują się w spójną stylistykę całej marki i wyróżniają się na tle innych propozycji dla dzieci – mówi Agata Berndt-Wazelin, PR manager w spółce Nałęczów Zdrój.

Na opakowaniach nektarów i napojów Horteksu przeznaczonych dla dzieci króluje lew (Hortex Leon), a na sokach Hortex Scooby Doo – mówiący pies, bohater znanej na świecie i popularnej kreskówki.

– Kubuś oferuje produkty w opakowaniach odpowiednio zaprojektowanych i dostosowanych do potrzeb najmłodszych – podkreśla Dorota Liszka. Tłumaczy, że etykiety produktów tej marki w przypadku soków czy musów podkreślają prosty skład i wartości, natomiast w przypadku napojów akcentują owocowy charakter. A zabawne elementy najmłodsi mogą odnaleźć na opakowaniach wód Kubuś Waterrr. Dodaje, że Kubuś jest marką numer jeden w segmencie soków i napojów dla najmłodszych.

– Od lat konsekwentnie rozszerzamy nasze portfolio przeznaczone dla dzieci o atrakcyjne opakowania z ich ulubionymi postaciami ze świata filmu i bajek, aby ułatwić dokonanie zdrowego wyboru przy sklepowej półce – informuje Katarzyna Korszeń z Żywca Zdroju. Wymienia wodę w opakowaniach z wizerunkami bohaterów bajek, takich jak: „Kraina lodu”, „Smerfy”, „Iniemamocni” czy „The Avengers”.

Nowość i wsparcie
W sierpniu na rynku pojawia się nowość Żywca Zdroju – linia butelek z postaciami hitu kinowego „Hotel Transylwania 3”, które są na etykietach wody niegazowanej, jak również nowej linii napojów przeznaczonych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Ich wprowadzeniu towarzyszyć będzie kampania pod hasłem „Złap orzeźwienie, wystrasz pragnienie”, która potrwa do końca października br. Działania realizowane w jej ramach będą obejmować billboardy sponsorskie, aktywności w internecie, w tym w social mediach, a także obecność w wybranych punktach sprzedaży oraz w kinach w całej Polsce.

Hortex wprowadza przeznaczoną dla dzieci linię czterech soków 100% Hortex Leon w kartonikach 200 ml ze słomką: jabłkowy, pomarańczowy, multiwitamina i wieloowocowy. Producent zapowiada, że jesienią marka Hortex wspierana będzie kampanią reklamową.

– Wprowadzone w tym roku nowości Kubusia – Play! Woda & Owoce, oraz Tymbarku – H2Owoc, to przykłady innowacyjnego myślenia marek i wychodzenia naprzeciw potrzebom konsumentom – podkreśla Dorota Liszka. Obie nowości to połączenie wody i soków owocowych.

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego warto dokonać w sklepie przeglądu asortymentu napojów i wody w małych opakowaniach. Hortex podaje, że za sprzedaż ok. 70 proc. soków, nektarów i napojów dla dzieci odpowiadają małe i średniej wielkości sklepy oraz punkty sezonowe. Kategoria tych produktów stanowi ok. 12 proc. całego rynku soków, nektarów i napojów, wartego w 2017 r. ponad 3,5 mld zł. W ciągu ostatniego roku sklepy sprzedały ok. 35 mln litrow napojów oraz ponad 33 mln litrów wody smakowej dla dzieci.

Jak podaje Żywiec Zdrój za Nielsenem (Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, hiper-, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże sklepy spożywcze z sieciami chemicznymi, średnie i małe sklepy spożywcze, winno-cukiernicze, stacje benzynowe i kioski, wartościowo), w 2017 r. segment wody butelkowanej dla dzieci urósł o 6,6 proc. w stosunku do 2016 r. – Produkty dziecięce należą do kategorii stale wykazującej wzrostową tendencję sprzedaży – mówi Katarzyna Korszeń.

Barbara Mikusińska 723 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }