Eurocash za lokalnością

- Rozpoznawalność, zaufanie otoczenia, dobre relacje z klientami z pewnością przyczyniają się do tego,że dany sklep jest chętniej wybierany jako miejsce zakupów - mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Na zdjęciu: Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash

Dlaczego Eurocash postanowił wspierać lokalne inicjatywy detalistów? Co było inspiracją – badania, opinie detalistów, konkretny przykład lub sugestia prowadzącego sklep – do uruchomienia programu „Lokalni Herosi”?
W ub.r. zrealizowaliśmy I edycję projektu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Przedsiębiorcy, którzy współpracują z Grupą Eurocash, walczyli o nagrody pieniężne w pięciu kategoriach – wszechstronny, lokalny, rodzinny, przyjazny, zaangażowany. Zwycięzców wyłoniliśmy dzięki głosom klientów oraz jury. Każdy z laureatów mógł wykorzystać wygraną w dowolny sposób. Okazało się, że część zwycięzców postanowiła przeznaczyć nagrody na wsparcie swoich społeczności. Za tym poszły kolejne działania realizowane przez przedsiębiorców z myślą o wspólnotach, w których żyją i pracują. Przykładem mogą być działania Ireneusza Wróbla prowadzącego kilka sklepów na Podkarpaciu. Lista lokalnych wydarzeń oraz instytucji z regionu, które finansowo i rzeczowo wspiera przedsiębiorca, jest imponująco długa. Obecnie Ireneusz Wróbel organizuje m.in. „Akademię podróżnika” – konkurs dla lokalnych szkół, w którym młodzież może wygrać środki na realizację klasowych projektów. Kolejnym przedsiębiorcą, Lokalnym Herosem z Podkarpacia, jest Jan Skalski, właściciel 10 sklepów w regionie. Co roku wspiera takie wydarzenia jak Dni Sieniawy czy Dni Tryńczy. W ciągu kilku lat sfinansował zakup 50 rowerów w barwach Lewiatana będących nagrodami w różnego rodzaju lokalnych konkursach. Ponadto wspiera miejscowe kluby piłkarskie, fundując młodym sportowcom stroje do gry. Podobno ma już kolejne pomysły na ich wsparcie. Te historie stały się dla nas inspiracją do stworzenia drugiej, specjalnej edycji „Herosów”. Skoro przedsiębiorcy chcą działać na rzecz swoich społeczności, postanowiliśmy ich w tym wesprzeć. Stwierdziliśmy, że możemy w ten sposób uczcić również obchody 100-lecia niepodległości Polski. Tak powstała nowa odsłona projektu pod nazwą „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości”.

Czy z państwa obserwacji jako operatora franczyzowego wynika, że właściciele sklepów mają wiele pomysłów na lokalne działania, ale nie wiedzą, jak i za co je realizować? Czy program raczej ma pobudzić ich kreatywność?
Wiemy, że przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash mają pomysły i chętnie angażują się społecznie. Sami przekonali się również, że ich działalność pozytywnie wpływa na otoczenie. Potwierdzeniem tego są wyniki ogólnopolskiego badania, jakie zrealizowała w 2017 r. Akademia Umiejętności Eurocash. Ankieta była poświęcona profilowi polskiego przedsiębiorcy – właścicielowi sklepu detalicznego. Okazało się wówczas, że aż 78 proc. badanych właścicieli sklepów potwierdziło, że działalność handlu detalicznego pozytywnie wpływa na lokalne społeczności i ich poziom zadowolenia z życia. Nie musimy pobudzać kreatywności przedsiębiorców. Oni już ją mają! Nasz projekt umożliwia im po prostu realizację swoich pomysłów na dużo większą skalę.

Jakie korzyści mogą przynieść detalistom działania wspierające lokalność? Jak ważne są tego typu działania dla prowadzących sklepy i czy mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, budowania lojalności klientów, utrwalenia znajomości sklepu w lokalnej społeczności?
Według mnie przedsiębiorcy, którzy angażują się społecznie, czerpią z tego po prostu satysfakcję. Nie zmienia to jednak faktu, że w sposób naturalny ich pozytywne działania wywołują pozytywne konsekwencje. Można tu mówić o budowaniu swojej rozpoznawalności w obrębie społeczności, w której przedsiębiorca działa, budowaniu wizerunku człowieka nieskupiającego się wyłącznie na prowadzeniu swojego biznesu, w oderwaniu od miejscowych realiów i życia współmieszkańców. Wśród pozytywnych konsekwencji można na pewno wymienić również integrację społeczności wokół sklepu, który staje się ośrodkiem życia społecznego w danej miejscowości. Wszystko to z pewnością przekłada się także na zwiększenie sprzedaży. Rozpoznawalność, zaufanie otoczenia, dobre relacje z klientami przyczyniają się do tego, że dany sklep jest chętniej wybierany jako miejsce zakupów. Dotyczy to w szczególności mniejszych miejscowości, gdzie właściciele sklepów nie są anonimowi, a więc ich reputacja ma ogromne znaczenie. Projekt „Lokalni Herosi” realizuje w 100 proc. jeden z naszych głównych celów jako Grupy – wsparcie i wzmacnianie konkurencyjności niezależnych przedsiębiorców w ich regionach.

Przeznaczyliście 1,5 mln zł na realizację zwycięskich projektów lokalnych działań. Czy nie lepiej było przeznaczyć tę sumę na obniżenie cen towarów – w opinii wielu właścicieli sklepów o zakupie decydują wyłącznie niskie ceny?
Oczywiście, cena jest niewątpliwie jednym z kluczowych czynników decydujących o zakupie. Gdybyśmy planowali projekt mający charakter czysto sprzedażowy, z pewnością poszlibyśmy tym tropem. W przypadku „Lokalnych Herosów” cel jest inny. Chcemy razem z przedsiębiorcami świętować 100-lecie odzyskania niepodległości poprzez realizację 100 wartościowych inicjatyw społecznych w całej Polsce. Przedsiębiorcy z kolei, żyjąc, pracując w swoich społecznościach, będąc ich częścią, chcą się angażować i robić coś znaczącego, co wykracza poza cele biznesowe. Dodatkowo 1,5 mln zł to kwota, która w przełożeniu na obniżenie cen w tak wielu sklepach w całej Polsce miałaby znaczenie marginalne. W projekcie „Lokalni Herosi” natomiast zamieni się w 100 realnych inicjatyw, jakie będą służyć ich odbiorcom i przynosić radość przez długi czas.

Katarzyna Pierzchała 5193 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.