IWSR: Globalne spożycie alkoholu wzrośnie do 2022 roku we wszystkich kategoriach

Nie będzie to jednak duży wzrost: wolumenowo w całej kategorii wyniesie on 0,5 proc. Swoją wartość kategoria zwiększy jednak o niemal 8 proc.

Z prognoz IWSR (International Wine & Spirits Research – Międzynarodowy Instytut Badawczy Wina i Alkoholi) wynika, że w 2022 roku konsumpcja alkoholu na całym świecie przekroczy 28 mld 9-litrowych skrzynek. To o niemal 150 mln więcej niż w 2017 roku. Wartość rynku wzrośnie w ciągu tych pięciu lat o 78,7 mld dolarów do ponad 1,07 biliona dolarów.

Największy wzrost czeka segment wina – konsumenci wypiją go o 37,8 mln skrzynek więcej niż w 2017 roku. Następne w kolejności są alkohole mocne (36,5 mln skrzynek). Oczekuje się także, że światowy rynek piwa powróci w 2018 roku do wzrostów po słabym roku 2017, jednak pod względem ilościowym będzie to różnica niewielka: niespełna 18 mln skrzynek. Wpływ na to mają głównie spadki w Chinach, Rosji i USA. Wartościowo natomiast zyska 15 mld dolarów, a jego wartość 2022 roku sięgnie prawie 448 mld dolarów. To wciąż największy rynek alkoholowy.

W kategorii wina motorami wzrostu będą wina stołowe i musujące, podczas gdy dla aperitifów i innych win IWSR przewiduje spadek. Tu z kolei najmocniej rosnącymi rynkami mają być USA, Rosja i Brazylia.

Alkohole mocne będą w tym czasie cieszyć się zmiennym powodzeniem, przy czym najlepsze prognozy dotyczą whisky, a zaraz po niej ginu i jeneveru (ginu holenderskiego) oraz alkoholi na bazie agawy (np. tequili). Wódka natomiast zaliczy najmocniejszy spadek, głównie z powodu malejącej konsumpcji na rynku rosyjskim. Zmniejszy się też popyt na rum i brandy, zwłaszcza w segmentach ekonomicznych. Jednak segmenty premium mogą liczyć na wzrost we wszystkich kategoriach alkoholi. Wiodącym rynkiem będą tu Stany Zjednoczone, zwłaszcza w przypadku whisky (amerykańskiej, irlandzkiej i kanadyjskiej), tequili, mezcalu (rodzaj meksykańskiej wódki), koniaku/armaniaku i wódki. Dla ginu najważniejszym motorem wzrostu pozostanie Wielka Brytania, a Francja dla rumu. Wietnam, Meksyk i Brazylia pociągną w górę wydatki na piwo, natomiast Niemcy – na piwo niskoalkoholowe. Cydr najmocniej zyska na popularności w Rumunii; zresztą to właśnie kategoria będzie rosła wolumenowo najbardziej spośród wszystkich na świecie (średnio o 2,2 proc. rocznie). Natomiast gotowe drinki cieszyć się będą największym uznaniem w Japonii. Globalnie ta kategoria wzrośnie co roku ilościowo o 1,3 proc.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.