Producent Mentosów i Chupa Chups o skutecznym samplingu

Rozdawanie próbek to jedna ze skutecznych metod marketingowych, o ile przeprowadzona jest w przemyślany sposób. Perfetti Van Melle, firma, która stosuje ją w codziennej praktyce, radzi, jak zrobić to skutecznie.

Degustacje mają być nie tylko ukłonem w stronę konsumenta, ale powinny również zachęcać go do zakupu produktu po spróbowaniu. Aby osiągnąć ten cel, trzeba dokładnie określić założenia samplingu i grupę docelową, do której chce się dotrzeć. W przeciwnym razie takie działania mogą okazać się bardzo kosztowną i nieefektywną inwestycją.

Marketingowcy szacują, że każdego dnia konsument styka się z ok. 5 tys. komercyjnych przekazów. Z badań wynika, że zapamiętać z tego udaje się około pięciu, czyli promil. Dlatego aby dotrzeć do potencjalnych konsumentów, warto wesprzeć te działania dodatkowymi narzędziami marketingowymi, takimi jak degustacje produktu. Konsumenci chętnie korzystają z samplingu, ponieważ nie lubią kupować kota w worku. Przed wydaniem pieniędzy chcą produkt przetestować, żeby mieć pewność, że będą to dobrze zainwestowane środki. Według raportu Nielsena „Total Consumer Report”, opisującego światowe postawy konsumentów, co trzeci respondent wymienia próbki produktów jako jedno z pięciu najważniejszych źródeł informacji o nowej ofercie.

Sama firma Perfetti Van Melle niedawno wprowadziła na rynek nową edycję Mentos Say Hello, które charakteryzują się nadrukowanymi na cukierkach emotikonkami.

- Prowadzimy sampling w miejscach, gdzie panuje przyjemna atmosfera kojarząca się z dobrym nastrojem i otwartością na innych – mówi Michał Bonecki, consumer marketing manager w Perfetti Van Melle Polska. – Wybraliśmy popularne turystyczne kierunki, m.in. Trójmiasto, Półwysep Helski, Wrocław, czy Kraków. Dodatkowo rozpoczęliśmy współpracę z Radiem Eska, którego zespoły animatorów podczas wakacyjnej akcji Eska Summer City odwiedzą najciekawsze miejsca, w których Polacy chętnie spędzają swój wolny czas latem. Dzięki temu konsumenci z całego kraju będą mieli okazję spróbować naszego nowego produktu. Podobne działania prowadziliśmy rok temu. Bardzo duża liczba próbek, które rozdaliśmy znacząco przełożyła się na bardzo dobre wyniki sprzedaży - dodaje.

Rozdawanie próbek umożliwia producentowi również pozyskanie istotnych informacji, takich jak opinie konsumentów, bądź sprawdzenie jakich słów używają, aby opisać doznania, które towarzyszą im podczas próbowania produktu, co może być później bardzo przydatne w innych rodzajach komunikacji marketingowej lub przy odświeżaniu asortymentu.

Wybór odpowiedniego miejsca wiąże się również z grupą docelową, do której producent zamierza dotrzeć. Jeśli promuje produkt skierowany do np. matek, prezentowanie go na uczelni bądź festiwalach dla młodzieży mija się z celem i naraża firmę na straty.

Inna niezwykle istotna kwestia to zadbanie o odpowiedni dobór osób promujących markę. Wybierając hostów czy hostessy należy pamiętać, że stają się wtedy twarzą marki oraz będą mieć bezpośredni kontakt z klientem i muszą zadbać o właściwy dobór odbiorców produktu. Na rynku istnieje obecnie mnóstwo firm, które świadczą profesjonalne usługi w tym zakresie. Jeśli producent nie ma doświadczenia w tej dziedzinie, warto by skorzystał z pomocy odpowiedniej agencji, która zatrudni i będzie kontrolować pracowników, gdyż ich działania mogą się przełożyć na postrzeganie marki.

Sampling można przeprowadzić również poza przestrzenią miejską. Dobrym rozwiązaniem może być tzw. cross marketing, czyli wejście we współpracę z inną marką, np. producent tabletek do mycia naczyń może wejść w kooperację z producentem zmywarek i dodawać je gratis do każdego nowego urządzenia, do napojów można dołączyć słone przekąski, a do pizzy odświeżającą gumę do żucia Mentos.

Po każdej degustacji warto przeprowadzić szczegółową analizę, aby zmierzyć efektywność akcji. Przede wszystkim policzyć, ile produktów przekazano konsumentom i w jakim czasie. Dodatkowo warto przeprowadzić badania świadomości marki przed i po akcji, aby dowiedzieć się, czy konsumenci zapamiętali akcję i produkt.

- Sampling opłaca się na pewno, gdy producent chce pokazać nową koncepcję lub wariant produktu, podczas rebrandingu, czy przy wzroście działań sprzedażowych konkurencji - podsumowuje Michał Bonecki.

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.