Arla Foods będzie rozwijać ofertę napojów kawowych Starbucks

Kategoria kaw RTD jest u nas młoda i stosunkowo 
niewielka, ale szybko się rozwija. Właśnie na rynek weszła nowa, choć dobrze znana kawoszom marka Starbucks.

Napój kawowy typu RTD (ready to drink) pod marką Starbucks produkowany jest przez Arla Foods i dystrybuowany przez tę firmę w 38 krajach. Teraz przyszła kolej na Polskę. W czerwcu pierwsze opakowania trafiły na półki i do sklepowych lodówek.
 
– Na rozpoczęcie dystrybucji tych napojów wpływ miały głównie dojrzałość polskiego rynku wraz rosnącą siłą nabywczą konsumenta znad Wisły, silna rozpoznawalność u nas marki Starbucks oraz dwucyfrowy przyrost liczby osób z zagranicy odwiedzających nasz kraj – mówi Roman Jawczak, business & category development manager, Arla Foods (na zdjęciu). 
 
Producent wprowadził od razu pięć wariantów. Obok odpowiedników standardowej kawy latte (Starbucks Caffe Latte), cappuccino (Starbucks Cappuccino) czy espresso (Starbucks Doubleshot Espresso) pojawiły się również wersje kawy latte bez cukru, laktozy i na odtłuszczonym mleku Starbucks Skinny Latte Lactofree, a także słodkie Starbucks Caramel Macchiato.
 
– To największe hity sprzedażowe z rynków zachodnich, które zweryfikowane były z trendami konsumenckimi w Polsce oraz ulubionymi kawami spożywanymi przez Polaków – podkreśla Roman Jawczak. Informuje, że wsparcie sprzedaży koncentruje się przede wszystkim na marketingu handlowym, z wykorzystaniem szerokiego spektrum materiałów POSM oraz lodówek w sklepach. 
 
Arla Foods korzysta w Polsce z dużego doświadczenia w zakresie ekspozycji kaw Starbucks zapewniającej wysoką rotację, które zdobyła na kilkudziesięciu rynkach.  Rekomenduje ustawienie ich w pobliżu kas, z produktami żywnościowymi gotowymi do spożycia bezpośrednio po zakupie, typu kanapki, soki itd. (czyli  na półce nazywanej on-the-go lub grab ‘n go). W dalszej kolejności – w zależności od rodzaju sklepu – zaleca lokalizowanie kaw w lodówkach z napojami, energetykami. Taki sposób ekspozycji jest optymalny w sklepach przy stacjach benzynowych oraz dla formatu convenience.  Jeśli z różnych względów jest to utrudnione, wtedy najlepszym miejscem będzie lodówka z nabiałem w sąsiedztwie jogurtów pitnych. 
 
Napojów kawowych RTD sprzedaje się w Polsce rocznie za ponad 40 mln zł. – To nowa i młoda, względnie nieduża kategoria, ale rośnie dynamicznie w tempie dwucyfrowym – zaznacza Roman Jawczak. – Podobną wartość co obecnie u nas miała w 2013 r. w ciepłej Hiszpanii, dziś jest tam blisko czterokrotnie większa – argumentuje. Jej wzrostowi sprzyjają takie trendy, jak skłonność konsumentów do wygody czy jedzenia w drodze do pracy, szkoły itp. Charakteryzuje ją pewna sezonowość. Na zazwyczaj ciepłe miesiące od kwietnia do września przypada ok. 65 proc. sprzedaży. 
 
 – Z pewnością w 2019 r. pojawią się kolejne nowe warianty kaw RTD Starbucks oraz udoskonalenia obecnie wprowadzonych wariantów – zapowiada Roman Jawczak. – Asortyment kaw tej marki na wszystkich rynkach sięga już blisko 50 SKU i wciąż pojawiają się nowe, odpowiadające lokalnym i światowym trendom – podkreśla.  
--------
Kawa z mlekiem
Arla Foods partnerem licencyjnym firmy Starbucks została w 2010 r. Od tego czasu biznes Starbucks w kategorii kaw RTD rósł średnio 
o 40 proc. rocznie. Obecnie produkowane przez Arla Foods napoje Starbucks dostępne są 
w 38 krajach regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Producent spodziewa się sprzedawać ich ponad 110 mln sztuk rocznie. Produkty wytwarzane są w zakładach Arla Foods w Esbjerg w Danii z mleka pochodzącego od 1100 właścicieli rolników Arla Foods i ze 100-proc. kawy arabiki dostarczanej przez Starbucks Coffee Company. W czerwcu br. obie firmy przedłużyły umowę na dalsze 21 lat, o czym pisaliśmy tutaj.
---------
 
Barbara Mikusińska 715 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }