Skuteczność przede wszystkim

Środków do czyszczenia toalet nie można zastąpić żadnymi innym produktami. Mowa o płynach do WC, kostkach, zawieszkach, a także odświeżaczach powietrza.

Rynek środków do czyszczenia toalet szacowany jest w Polsce na około 670 mln zł i utrzymuje tendencję wzrostową (za Unileverem). Wciąż mocną pozycję mają płyny do mycia WC, szczególnie w popularnych opakowaniach ok. 700 ml. Siła i skuteczność to najważniejsze kryteria, jakimi kierują się klienci podczas ich zakupu. Tu liderem, niezmiennie od lat, pozostaje marka Domestos.
 
– Po 25 latach obecności na polskim rynku marka na tyle zaistniała w świadomości konsumenckiej, że Domestosem konsumenci nazywają dowolny produkt przeznaczony do czyszczenia toalet – zauważa Rafał Piotrowski, brand manager marki Domestos w Unileverze. Płyny Domestos stanowią prawie 60 proc. całej kategorii płynów do toalet, a wszystkie produkty marki to ponad jedna trzecia całego rynku środków do czystości toalet. Sztandarowym produktem od lat jest Domestos Przedłużona Moc 1250 ml Pine, potocznie nazywany zielonym Domestosem z czerwonym korkiem.
W portfolio marki Tytan także od lat najlepiej sprzedaje się płyn do mycia WC Tytan zielony i niebieski o pojemności 700 g.
 
Natomiast Henkel pod marką Bref oferuje dwie linie płynów do toalet: Bref 10 x Effect, który zmienia kolor podczas kontaktu z wodą, gdy w całej muszli zachodzą silne procesy czyszczące i bakteriobójcze oraz Bref Hygienically Clean & Shine, który usuwa osad, ale zapewnia także orzeźwiający zapach na bazie skoncentrowanych olejków.
Szerokie portfolio środków czyszczących do toalet, w tym także płynów, ma Global Cosmed Group pod marką Kret.

Kostki na topie
W ostatnich latach na rynku mocno zyskały kostki toaletowe. – Biorąc pod uwagę kostki toaletowe i płyny do czyszczenia toalet, na poziomie europejskim jest to relacja 1:1. W Polsce zauważalna jest przewaga na korzyść kostek toaletowych (3:2) – mówi Rafał Piotrowski. Jest jeszcze kategoria zawieszek do WC, których stosowanie – jak wynika z badania Kantar MillwardBrown zrealizowanego w okresie kwiecień 2017 – marzec 2018, deklaruje aż 80 proc. konsumentów.
 
Zdaniem Agnieszki Królikowskiej, brand manager assistant, marketing laundry & home care w firmie Henkel (Bref), obecnie na rynku zawieszek toaletowych widoczna jest coraz większa sprzedaż dużych opakowań. – Najbardziej liczy się dla konsumentów długotrwały zapach, funkcje zawieszki oraz jej skuteczność. Trendem zakupowym w tej kategorii jest też rosnąca rola segmentu premium, czyli droższych produktów mających dodatkowe funkcje – podaje Agnieszka Królikowska. W jej opinii konsumenci są w stanie zapłacić więcej, jeśli produkt zapewni dodatkowe działanie, np. barwienie wody i czystość pomiędzy spłukaniami (Bref Color Aktiv) czy zmianę zapachu zawieszki po spłukaniu (Bref Perfume Switch). W związku z tym – dodaje Królikowska – udział marek własnych w tej kategorii z roku na rok spada.

Kolor i zapach
– W kategorii środków do mycia toalet od wielu lat najmocniejsze są sprawdzone produkty, choć niektóre nowości systematycznie depczą im po piętach. Mowa tutaj o kostkach barwiących wodę czy sprayach do mycia WC – uważa Mikołaj Stachowiak z działu marketingu Zakładów Chemicznych Unia (Tytan). Kostki i zawieszki są o tyle łatwiejszą dla producentów kategorią, że prościej w nich o innowacje. To dlatego pojawia się tu najwięcej nowości. Unilever wprowadził do sprzedaży kostki toaletowe, które oprócz długotrwałej świeżości barwią wodę na niebiesko. – Kostki barwiące wodę to nie tylko rynkowa nowość, ale także technologicznie nowoczesne rozwiązanie. Kolejną innowacją są kostki zapachowe ze skoncentrowanymi olejkami, które dostarczają perfumowany zapach również pomiędzy spłukaniami – dodaje Rafał Piotrowski.
 
W kategorii kostek toaletowych na innowacje stawia też firma Dramers z marką Brait. – Jednofazowe kostki tradycyjne oraz dwufazowe kostki w kształcie fali są dobrze znane i cenione w Polsce i na rynkach zagranicznych. Na uwagę zasługują jednak kostki dekoracyjne Brait Decor w specjalnie zdobionych koszyczkach – podkreśla Łukasz Michalski, brand manager, Dramers. Mówi, że to propozycja unikatowa dla tych, którzy doceniają wartości estetyczne w każdym zakamarku domu, także w toalecie. – W lipcu wprowadziliśmy do sprzedaży nowe kostki Brait Rings w jedynym na rynku opatentowanym kształcie pierścieni. To efekt badań konsumenckich i wielomiesięcznej pracy firmy Dramers – zaznacza. Dodaje, że Brait Rings to zupełnie nowa technologia produkcji, która zapewnia mocną aktywną pianę oraz długotrwały intensywny zapach, co pomaga w utrzymaniu toalety w czystości.
 
Henkel w czerwcu tego roku wprowadził na rynek linię premium Bref Perfume Switch w trzech wariantach zapachowych: zielone jabłko – lilia wodna, słodka brzoskwinia – czerwone jabłko i świeżość oceanu – cytrus, w trzech rozmiarach: 50 g, 2 x 50 g, 3 x 50 g. Jak przekonuje Agnieszka Królikowska z firmy Henkel, jest to także innowacja na rynku zawieszek toaletowych. Dzięki opatentowanej technologii Aqua Aktiv produkt pozwala bowiem doświadczyć dwóch zapachów w jednej zawieszce. Pierwszy zapach jest aktywny, kiedy kostka jest sucha. Drugi zapach jest aktywowany po każdym spłukaniu. Po wyschnięciu kostka powraca do pierwotnego pierwszego zapachu. – Takie rozwiązanie sprawia, że konsument unika efektu znudzenia się jednym zapachem i czuje zapach i świeżość w swojej toalecie przez dłuższy czas. Właśnie teraz nasza nowość Pefume Switch jest wspierana nowoczesną reklamą telewizyjną oraz kampanią digitalową – dodaje Agnieszka Królikowska.
 
Z kolei Global Cosmed do portfolio marki Kret dołączył produkty z linii Bio. W tej serii znajdują się trzy żele WC Bio o zapachach: lawendy, lilii wodnej i mięty z eukaliptusem. Serię uzupełnia kostka do spłuczki. – Produkty te są doskonałą alternatywą dla silnych żeli. Są skuteczne i bezpieczne, a przy tym nie niszczą flory biologicznej oczyszczalny ścieków – podkreśla producent.
 
Automatyczne i w sprayu
O tym, jak ważny jest świeży zapach w toalecie nikogo nie trzeba przekonywać i tu do gry włącza się kategoria odświeżaczy powietrza. Na polskim rynku dostępna jest szeroka oferta odświeżaczy w różnych formach. Jak wskazuje Maria Wiktoria Kowalska, konsultant w Nielsenie, produkty te stanowią już czwartą największą pod względem sprzedaży wartościowej kategorię wśród produktów do pielęgnacji przestrzeni domowej. Dużym zaufaniem konsumentów cieszą się produkty marek własnych, jednak w ostatnim czasie widać spadek ich udziałów na rzecz produktów markowych. – Pod względem wolumenu sprzedaży ten rynek jest zmonopolizowany przez świeczki zapachowe, jednak z roku na rok ich udział maleje na rzecz innych typów produktów – mówi Maria Wiktoria Kowalska. Podaje, że największą i od kilku lat rosnącą popularnością cieszą się odświeżacze automatyczne w sprayu. Nie są one najtańszą z możliwych wariantów produktów, ale oferują wygodę użytkowania. Produkty te automatycznie uwalniają regularne i jednakowe dawki zapachu, dzięki czemu ma się pewność, że w pomieszczeniu zawsze ładnie pachnie. – Jest to bardzo wygodne i wpisujące się w obserwowany ostatnio w sprzedaży wielu kategorii trend convenience i premiumizacji. Konsumenci coraz chętniej wybierają produkty, które oferują im wygodę użytkowania, pozwalają zaoszczędzić czas, dlatego są skłonni za nie więcej zapłacić – wskazuje Maria Wiktora Kowalska.
 
Dramers, producent marki Brait, podaje, że w dominującym na rynku formacie odświeżaczy automatycznych najlepsze wyniki w portfolio firmy osiągają produkty Brait Moon Garden oraz Brait Relaxing Moments, a w segmencie odświeżaczy w aerozolu – Party i Cold Alaska.  
 
Ilona Mrozowska 2671 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }