Pogromcy potu

Większość Polaków używa dezodorantów na co dzień. Latem jednak ich sprzedaż lekko rośnie.

Kategorię dezodorantów podzielić można na dwie podstawowe grupy: dezodorantów zapachowych oraz antyperspirantów. O ile te pierwsze zabijają znajdujące się na skórze bakterie, rozkładające bezwonny pot i odpowiadające za nieprzyjemny zapach, o tyle te drugie blokują wydzielanie potu (zawierają także substancje zapachowe i bakteriobójcze). Obecnie już trzy czwarte kategorii stanowią antyperspiranty.
 
– Rynek dezodorantów w Polsce jest wart ponad 830 mln zł i notuje wartościowo około 4-proc. wzrost  względem roku poprzedniego – mówi Marta Urbańska, senior brand manager Eastern Europe marki Adidas w firmie Coty, powołując się na dane Nielsena (Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami, marzec 2016 – luty 2018). – Kategoria ta cechuje się subtelną sezonowością, w okresie letnim widzimy wzrost sprzedaży tego typu produktów, wynikający głównie ze zwiększonej częstotliwości użytkowania. Jednak korzystanie z dezodorantów jest już na tyle powszechne, że z biegiem lat sezonowość uległa wypłaszczeniu, a produkty są użytkowane systematycznie przez cały rok – informuje Marta Urbańska.
 
Konsumenci najczęściej sięgają po odświeżacze w sprayu, które wartościowo odpowiadają za ponad połowę rynku. Na drugim miejscu pod względem popularności znajdują się kulki (roll-on), które wybiera co trzeci użytkownik. Sztyfty preferuje 12 proc. konsumentów w ogóle korzystających z dezodorantów.
 
– Spray, roll-on oraz sztyft to trzy najpopularniejsze metody aplikacji antyperspirantów, ich udziały w kategorii są bardzo stabilne i w ostatnich latach nie zauważamy znaczących zmian w strukturze sprzedaży różnych formatów na rynku – komentuje Marta Urbańska.
 
Wbrew obiegowym wyobrażeniom mężczyźni korzystają z dezodorantów niemal równie często jak kobiety, dlatego warto mieć na półce produkty i dla niego, i dla niej. Produkty przeznaczone dla pań odpowiadają za 53 proc. wartości sprzedaży. Jednak to segment męski rośnie szybciej: w okresie marzec 2017 – luty 2018 jego wartość sprzedaży wzrosła o 5 proc., podczas gdy w segmencie damskim – o 4 proc. (dane jw.)
 
– W ramach portfolio Coty zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn największą popularnością cieszy się antyperspirant Adidas climacool w sprayu, którego głównym benefitem jest dotrzymywanie tempa użytkownikowi – mówi Marta Urbańska. – Ma on unikatową formułę z zaawansowaną technologią kapsułek świeżości, które aktywują się podczas ruchu, dzięki czemu zapewnia długotrwałą świeżość i skuteczność – wyjaśnia. 
 
Nowe trendy
Tradycyjnie związkami, które w składzie antyperspirantów odpowiadały za blokowanie wydzielania potu, były sole glinu. Najnowszym trendem na rynku dezodorantów są jednak blokery ich pozbawione. Na Zachodzie to już poważna część rynku, ale także u nas producenci uzupełniają portfolio o ten wariant.
 
–  Produkty tego typu pozwalają skórze oddychać i jednocześnie eliminują nieprzyjemny zapach. Adidas jako pierwsza z kluczowych marek na rynku wprowadziła do oferty linię adipure, czyli produkty 0% soli aluminium, z opatentowaną technologią cotton-tech, pochłaniającą zapach potu – mówi przedstawicielka firmy Coty.
 
W tym sezonie producent wprowadził na rynek nową linię antyperspirantów Adidas adipower, przeznaczoną dla osób, które szukają intensywnej ochrony przed poceniem. Produkt reaguje na wzrost temperatury ciała podczas wysiłku, dzięki czemu działa skutecznie niezależnie od jego stopnia. Nowość została wsparta kampanią telewizyjną oraz internetową, a także szeregiem działań samplingowych.
 
–  Aktualnie w naszym asortymencie dostępne są wyłącznie produkty w kulce – wśród nich antyperspiranty dla kobiet i mężczyzn w różnych wersjach zapachowych, produkty specjalne – blokery oraz oliwkowy dezodorant bez soli glinu – mówi Joanna Kowalczuk, kierownik działu marketingu firmy Ziaja. – Spośród wszystkich wymienionych preparatów naszym hitem sprzedaży już od wielu lat jest bezzapachowy bloker, który ogranicza wydzielanie potu i przykrego zapachu, przeznaczony do stosowania 1-2 razy w tygodniu. Klienci doceniają go przede wszystkim za skuteczne działanie i konkurencyjną cenę w stosunku do innych produktów tego rodzaju – dodaje.
 
Magdalena Weiss 1594 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }