Następny krok integracji polskiego detalu

Rzeszowski Specjał systematycznie konsoliduje rodzimy hurt i detal. Przejął większościowe udziały w Rabacie Detal, operatorze sklepów franczyzowych, oraz sieć Aligator i zapowiada kolejne kroki.

Po okresie dynamicznych procesów konsolidacji w polskim handlu nastąpiło ich spowolnienie. Niektóre największe przedsiębiorstwa, które rosły w wyniku połączeń i przejęć, już nie istnieją lub działają, ale w innej formie i na inną skalę. Na przykład Emperia, której powstanie należało do jednych z najbardziej spektakularnych na polskim rynku handlowym. Był to efekt połączeń firm hurtowych i detalicznych, które zaczęły się jeszcze w latach 90. poprzedniego wieku. Obecnie jej część hurtowo-franczyzowa (Tradis) jest w portfolio Eurocashu, a sieć Stokrotka w Maxima Grupė. Emperia zniknęła z mapy.
 
Podobny proces połączeń i przejęć hurtowych towarzyszył historii Tarkon-Gradi, które wraz z supermarketami Eko stały się częścią Eko Holdingu. Między innymi w 2008 r. Eko Holding kupił większościowe udziały w spółce Rabat Detal. Przed sprzedażą sieci Eko Holding zmienił strukturę, wydzielając część hurtową w spółce Polska Grupa Drogeryjna wraz ze sklepami Aligator oraz z Rabatem Detal. W efekcie PGD stała się większościowym udziałowcem w tej spółce. Kolejny etap w historii Rabatu Detal dopisała Grupa Specjał, przejmując od PGD w połowie czerwca br. większościowe udziały franczyzowego operatora.
 
– PGD Polska nadal jest udziałowcem Rabatu Detal. Grupa Specjał dołączyła do grona właścicieli jako partner strategiczny w obszarze artykułów spożywczych – poinformowała redakcję „Handlu” Marzena Gradecka, założycielka i właścicielka PGD, a także prezes Drogerii Jasmin.
 
Marek Szybalski, prezes spółki Rabat Detal, podkreśla, że jej zarządowi zależało na pozyskaniu znaczącego udziałowca będącego dystrybutorem spożywczym. Tłumaczy, że PGD jest największym dystrybutorem kosmetyków i chemii gospodarczej, a wieloletnia współpraca mocno związała obie firmy. – Przez lata wypracowaliśmy bardzo logiczne i przejrzyste systemy dostaw – argumentuje.
 
Jednak Rabat Detal to przede wszystkim sklepy spożywcze. Od lat współpracuje ze Specjałem jako dostawcą do sklepów sieci. – Mamy know-how, rozwijamy sieć, rosną obroty kontrolowane sklepów (tylko kontrolowane, bo są to niezależne podmioty), chcemy im zapewniać jak najlepszy serwis i w to wpisuje się Grupa Specjał – mówi Marek Szybalski. Zaznacza, że jest to jedna z najdynamiczniej rozwijających się na polskim rynku grup w obszarze detalu i hurtu.
 
Organicznie i integrując
– Elementem decydującym jest rozwój organiczny, nie oznacza to jednak, że zaprzestaniemy starań zmierzających do takich przejęć, które go wyraźnie przyspieszą – powiedział pod koniec maja br. Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał (na zdjęciu), charakteryzując strategię rozwoju. Przyznał, że sytuacja na rodzimym rynku hurtowym i detalicznym nie jest łatwa. Bo nie ma zbyt dużo możliwości akwizycji, które miałyby sens pod względem finansowym i organizacyjnym. W wielu przypadkach, zarówno firm hurtowych, jak i operatorów franczyzowych, po audycie okazuje się, iż ich kondycja nie jest najlepsza. Mimo to Krzysztof Tokarz zapowiadał, że jeszcze w tym roku Specjał dokona zakupu. Tym bardziej że według deklaracji prezesa GK Specjał dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi, ma także dostęp do funduszy zewnętrznych. – Przedmiotem akwizycji wcale nie muszą być tylko podmioty krajowe – stwierdził prezes grupy. – Jest kilka firm o kapitale zagranicznym, które mogą być na sprzedaż – dodaje.
 
Przejęcia mają jeszcze bardziej wzmocnić pozycję Specjału, umożliwiając budowanie atrakcyjniejszej oferty hurtowni. Bo producenci w polityce cenowej posiłkują się skalą wielkości odbiorcy, jego pozycją na rynku i obrotami. Stąd różnice w traktowaniu dystrybutorów, co przekłada się na ceny w sklepach. – To dotyczy całego rynku, i detalicznego, i hurtowego – przypomina Krzysztof Tokarz.
 
Jego zdaniem polskie firmy handlowe na rynku FMCG wciąż dysponują sporym potencjałem rozwoju. To m.in było argumentem przy podejmowaniu decyzji o kupnie udziałów w Rabacie Detal. Nie bez znaczenia były też ponadmiliardowe obroty (estymowane) sklepów działających w tej sieci.
 
Nowe możliwości
Zarówno Krzysztof Tokarz, jak i Marek Szybalski podkreślają, że zmiana głównego udziałowca nie wpłynie na strategię, zasady działania, wypracowane technologie aplikacyjne, systemowe i rozliczeniowe Rabatu Detal. Jedyną zmianą jest objęcie przez Krzysztofa Tokarza funkcji wiceprezesa zarządu. – Od lat współpracujemy z Rabatem Detal, teraz jednak nasza logistyka i zaopatrzenie wzmocnią działania tej spółki, podobnie jak będziemy dzielić się doświadczeniem naszych sieci franczyzowych – zapewnia prezes GK Specjał.
 
Zdaniem Marka Szybalskiego dzięki temu, że grupa jest udziałowcem, stosunki będą partnerskie, „skróci się dystans”. Zapewnia, że nie zmieniły się cele, które spółka zamierza zrealizować. – Wizualizacja sklepów, asortyment, dobór optymalnych dostawców, działania promocyjne, marketing, wsparcie prawne, szkolenia – wymienia obszary, na których skupia się działalność operatora.
 
Krzysztof Tokarz dodaje jeszcze zwiększenie profitów dla franczyzobiorców i rozwój sieci. Obecnie w Rabacie Detal jest 1150 sklepów, z czego 65 proc. o powierzchni do 100 mkw. Zwłaszcza dla nich korzystny okazał się zakaz handlu w niedziele, bo w te dni sprzedaż w sieci rośnie. Natomiast rozwój ma objąć całą Polskę, celem jest też pozyskanie dużych sklepów.
 
Co do konkurowania placówek różnych sieci korzystających z dostaw od tego samego hurtownika Krzysztof Tokarz nie widzi tu niebezpieczeństwa. – Są miejscowości, w których działają tylko sklepy sieci PSH Nasz Sklep, co jest efektem rozwoju organicznego firmy ich właściciela – komentuje. Z kolei Marek Szybalski uważa, że monolityczny, jednobarwny rynek jest mniej atrakcyjny niż wielkoformatowy, który daje możliwości wyboru formatu i szyldu polskiemu detaliście. – Rynek musi być konkurencyjny – podkreśla.
 
Spotkanie Grupy Specjał i PGD jako udziałowców w jednej spółce może mieć jeszcze inny wymiar. – Dodatkowo PGD Polska jako specjalista od branży drogeryjnej i Grupa Specjał – specjalista od branży spożywczej – zamierzają ściślej współpracować i wspierać się w rozwijaniu polskiego handlu tradycyjnego – informuje Marzena Gradecka, nie zdradzając szczegółów.
 
Nie byłaby to pierwsza próba udziału GK Specjał w budowaniu dużej grupy dystrybucyjnej. W 2015 r. miała taka powstać, obejmując branże spożywczą, kosmetyczno-chemiczną i tytoniową. Jednak plany GK Specjał, Delko oraz PT Dystrybucji nie zostały zrealizowane i o rezygnacji z nich firmy poinformowały pod koniec 2017 r.
– Jeszcze w tym roku prawdopodobnie dojdzie do przejęcia – zapowiada Krzysztof Tokarz, już po zakupie od PGD sieci Aligator – 21 sklepów convenience działających w woj. dolnośląskim.  
 
 
 
 
Barbara Mikusińska 715 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }