Terminale płatnicze: oczekiwania użytkowników

Nowoczesne terminale płatnicze to zaawansowane urządzenia, które mogą działać praktycznie wszędzie i obsługiwać różne rodzaje płatności - kartą, telefonem czy Blikiem. eService spytał ich użytkowników, jakie jeszcze funkcje powinien mieć, aby spełnić ich oczekiwania.

Płatność kartą przy pomocy terminali płatniczych to obecnie najpopularniejsza i najczęściej wybierana forma zapłaty za zakupy czy usługi. Codziennie w ten sposób wykonuje się setki milionów transakcji m.in. w sklepach i punktach usługowych.

eService przeprowadził badanie rynku, którego celem było ustalenie oczekiwań i preferencji użytkowników terminali płatniczych. Do udziału zaproszono sprzedawców - właścicieli sklepów i lokali usługowych oraz klientów, którzy dokonują płatności bezgotówkowych.

Kwestionariusz badawczy obejmował m.in. pytania dotyczące oczekiwań wobec estetyki ekranów, interakcji oraz ewentualnych animacji wyświetlanych na ekranie terminala. Zapytano także o preferencje dotyczące funkcjonalności i designu, umożliwiając respondentom wskazanie najlepszych rozwiązań spośród licznych przykładów wizualizacji i zdjęć terminali dołączonych do badania.

Z zebranych danych wynika, że dla zdecydowanej większości respondentów najważniejsza jest czytelność i zrozumiałość komunikatów pojawiających się na ekranach terminali. Badani wskazywali, że niejasne, długie komunikaty i zbyt wiele opcji wyboru może przyczyniać się do pomyłek podczas obsługi urządzeń. Jednocześnie ponad 55 proc. badanych stwierdziło, że wyświetlenie przyjaznej wiadomości pożegnalnej po dokonaniu transakcji może uprzyjemnić korzystanie z terminala. Blisko 70 proc. użytkowników jest zdania, że sposobem na uprzyjemnienie użytkowania mogą być też subtelne animacje.

Wyniki badania zostały już wykorzystane w praktyce. Posłużyły do stworzenia nowych wersji przyjaznego interfejsu terminali oferowanych przez eService. W przypadku projektowania interfejsu dla terminali tego akceptanta kart płatniczych, założeniem było zagwarantowanie procesu, który będzie przyjemny i przyjazny dla użytkownika. Upraszczając, używanie terminali płatniczych miało przywoływać wyłącznie pozytywne emocje.

- Na podstawie wyników badania rynku przyjęliśmy, że chcemy postawić na czytelne polecenia, a przy tym tak ułożyć architekturę informacji, aby zminimalizować prawdopodobieństwo zakłopotania użytkownika zbyt dużą liczbą opcji do wyboru. Ponadto, zaproponowaliśmy dodanie przyjaznej notki pożegnalnej po zakończeniu transakcji płatniczej – wymienia Piotr Wilk, właściciel TeddyGraphics, który został wybrany przez eService na głównego projektanta interfejsu terminali płatniczych. - Zdecydowaliśmy się też na odważny krok wykorzystania w komunikacji tzw. emoji – dodaje Wilk.

Urządzeniem, na którym najlepiej widać finalny efekt, jest jeden z najnowszych terminali dostępnych na rynku - Smart D220. To lekkie, poręczne urządzenie mobilne, które jest niezwykle proste w obsłudze i przyjazne dla użytkowników. Wyglądem przypomina smartfon z dużym, dotykowym wyświetlaczem. Komunikaty pojawiające się na jego ekranie są przejrzyste i łatwe w odbiorze, nawet dla osób z wadami wzroku. Można też dostrzec na nim sympatyczne emotikony, które uśmiechem, „puszczeniem oczka” czy podniesionym w górę kciukiem uprzyjemniają klientom płacenie kartą.

W planach eService przewidziane są kolejne badania rynku, testy realizowane we współpracy z użytkownikami, a także stałe monitorowanie potrzeb klientów w zakresie usług płatności bezgotówkowych.

Katarzyna Pierzchała 2240 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }