Europejskie alianse pod lupą

Francuski urząd antymonopolowy zapowiedział, że prześwietli planowane sojusze zakupowe największych europejskich detalistów.

Chodzi o dwa ogłoszone na początku lipca alianse, które połączyły dotychczasowych konkurentów: brytyjskie Tesco i francuskiego Carrefoura oraz francuskie firmy Casino, Auchan i Schiever z niemieckim Metro.

Autorite de la Concurrence przeanalizuje możliwy wpływ powstania tych gigantycznych grup zakupowych na konkurentów wspomnianych detalistów, a także dostawców i konsumentów. Uczestnicy porozumień nie kryją, że liczą na korzystniejsze ceny u dostawców zarówno produktów markowych, jak i tych produkowanych pod ich markami własnymi.

Przypomnijmy: na początku lipca liderzy rynków francuskiego i brytyjskiego poinformowali o rozpoczęciu współpracy, która potrwa co najmniej trzy lata. Łączna sprzedaż obu sieci wynosi rocznie 171 mld dolarów. Według Tesco i Carrefoura sojusz pozwoli im ograniczyć koszty i poprawić podaż towarów dostępnych w ich sklepach. Umowa obejmie również zakup towarów nieprzeznaczonych do odsprzedaży.

Szczegóły współpracy mają zostać opracowane do końca sierpnia, a potrwa ona co najmniej trzy lata. O zjawisku konsolidacji pisaliśmy m.in. tutaj. Ponieważ Polska jest jedynym rynkiem, na którym obecne są zarówno Carrefour, jak i Tesco, ma zostać z aliansu wyłączona.

W tym samym czasie alians zakupowy ogłosiły także w tym samym czasie niemieckie Metro, francuskie grupy, Casino, Auchan oraz Schiever. To nie wszystko. Sainsbury’s i należąca do Walmarta Asda, potwierdziły 30 kwietnia br., że zawarły umowę o połączeniu, na podstawie której powstanie największa sieć detaliczna w Wielkiej Brytanii (prześcignie dotychczasowego lidera Tesco). Łączne udziały Sainsbury's i Asdy w brytyjskim rynku wynoszą obecnie 31,4 proc., podczas gdy do Tesco należy 27,6 proc. udziałów.

Wcześniej, bo w końcu 2017 r. Tesco uzyskało zgodę na połączenie z Bookerem, największą na Wyspach siecią hurtowni cash & carry.

Magdalena Weiss 1471 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }