Mądry Polak na zakupach

Jak wynika z badania Payback Opinion Poll, Polacy chętnie kupują online, korzystają z promocji i porównywarek cenowych oraz czytają opinie użytkowników wybranych produktów.

Pojęcie "smart shoppingu" jest znane niemal połowie (47 proc.) ankietowanych przez Payback. Większości osób z tej grupy kojarzy się ono z kupowaniem przez internet (65 proc.) lub po prostu z przemyślanymi zakupami (51 proc.).

Najczęściej konsumenci korzystają z tradycyjnych rozwiązań w postaci promocji i rabatów (deklaruje tak 74 proc. respondentów, którym znana jest idea smart shoppingu). Często używają też porównywarek cenowych (71 proc.) i zasięgają opinii innych kupujących – z recenzjami produktów zapoznaje się dwóch na trzech badanych. Mniejszą popularnością cieszą się natomiast zakupy grupowe – korzysta z nich mniej niż co trzecia osoba (30 proc.).

Niezależnie od tego, czy respondenci zetknęli się z pojęciem smart shoppingu czy nie, zdecydowana większość (93 proc.) zadeklarowała, że kupuje online, a 45 proc. badanych robi to przynajmniej raz w tygodniu. Jeszcze więcej osób korzysta z usług bankowości elektronicznej (95 proc.).

Wśród "internetowych" konsumentów największą popularnością cieszą się portale aukcyjne – korzysta z nich 83 proc. badanych. Prawie połowa ankietowanych wykorzystuje internet do rezerwacji usług, takich jak wizyta u kosmetyczki czy seans w kinie (47 proc.), a także do rezerwacji noclegów (43 proc.). Rzadziej natomiast aplikacje wykorzystywane są do zamawiania przewozów pasażerskich – korzysta z nich mniej niż co piąty badany (19 proc.).

Jednak na zakupy online Polacy nie przeznaczają dużych kwot. Większość ankietowanych (58 proc.) wydaje w ten sposób maksymalnie 300 zł miesięcznie. Jedynie 6 proc. deklaruje, że ich wydatki online przekraczają 1 tys. zł.

– Polacy chętnie korzystają z możliwości, jakie oferuje internet. Nie lubimy tracić zbyt dużo czasu ani pieniędzy, stąd duża popularność wszystkich narzędzi umożliwiających nam dokonywanie „sprytnych” i przemyślanych zakupów. Jednym z elementów smart shoppingu jest korzystanie z programów lojalnościowych, na co wskazało 35 proc. badanych – komentuje Marcin Pilarski, dyrektor zarządzający Payback Polska. – Dzięki nim mamy dostęp do specjalnych promocji i rabatów, a niejednokrotnie możemy też liczyć na dodatkowe benefity za nasze wybory zakupowe – dodaje.

Aby zrobić zakupy przez internet lub skorzystać z usług bankowości elektronicznej, konsumenci zdecydowanie najczęściej sięgają po laptop (odpowiednio 57 proc. i 41 proc.). Urządzenia mobilne nie cieszą się jeszcze aż taką popularnością przy kupowaniu – tylko 21 proc. ankietowanych wykorzystuje w tym celu smartfon. To jednak i tak odsetek wyższy niż w przypadku komputerów stacjonarnych (20 proc.). Natomiast 37 proc. osób korzysta z aplikacji mobilnych banków.

Ankieta Payback Opinion Poll została przeprowadzona w dniach 21-23 maja 2018 r. metodą ankiety online na grupie 1074 uczestników Programu Payback w wieku 18-65 lat.

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 1587 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }