Własne marki hamują
Udział własnych marek w rynku FMCG ustabilizował się, choć należy do nich więcej niż połowa niektórych kategorii.
Jeszcze kilka lat temu udział marek w niektórych kategoriach rósł w tempie dwucyfrowym. W ostatnim roku vs 2016 r. różnice oscylują wokół jednego procenta, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Największy spadek - o 1,3 proc. - nastąpił w mrożonkach, największy wzrost - o 1,2 proc. - w rybach (w puszkach, śledzie, łosoś) i owocach morza. To ta kategoria wiedzie prym jeśli chodzi o udział własnych marek (wartościowo i ilościowo) - sięga on 46,3 proc. Natomiast w mrożonkach - 35,1 proc. Wysoki jest ich również udział w nabiale (37 proc.), choć pozostał na stabilnym poziomie z minimalna różnicą w stosunku do 2016 r. - spadkiem o 0,6 proc.
W przypadku kategorii niespożywczych, jedynie medykamenty i suplementy diety (OTC) odnotowały wyróżniający się spadek - o 2,3 proc. , do poziomu 29,7 proc. W tej grupie produktów własne marki osiągnęły rekordowy 58,8-proc. udział w kategorii pieluszek i chusteczek dla dzieci. 57,3-proc. udział mają w szeroko pojętej kategorii artykułów higienicznych. Kolejne miejsce zajmuje karma dla zwierząt z 39,6-proc. udziałem własnych marek.
Top 20 kategorii z największym udziałem marek własnych, wartościowo, 2017 r.
1. Herbata instant dla dorosłych 65,0%
2. Chusteczki 64,8%
3. Płatki kosmetyczne 63,6%
4. Ścierki kuchenne 62,8%
5. Zapiekanki mrożone 62,2%
6. Ser żółty twardy 60,5%
7. Łosoś 59,8%
8. Papier toaletowy 59,5%
9. Chusteczki dla niemowląt 59,0%
10. Pieluszki 58,8%
11. Tortilla 57,4%
12. Produkty chłodzone 56,9%
13. Oliwki 56,1%
14. Śmietanka do kawy 53,9%
15. Orzechy i nasiona 53,6%
16. Frytki (mrożone)53,2%
17. Warzywa konserwowane 52,8%
18. Patyczki bawełniane 52,1%
19. Chałwa i sezam 47,5%
20. Ryż 47,4%
Źródło: PLMA za Nielsenem

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.
Komentarze