Własne marki hamują

Udział własnych marek w rynku FMCG ustabilizował się, choć należy do nich więcej niż połowa niektórych kategorii.

Czy marki własne osiągnęły stan nasycenia? Dane Nielsena przygotowane dla PLMA pokazują, że w 2017 r. w stosunku do poprzedniego udział marek własnych w rynku FMCG zmienił się nieznacznie. Ubiegłoroczny 31,5-proc. udział ilościowy wobec 32,3 proc. w 2016 r., a w ujęciu wartościowym 21,9 proc. wobec 22,8 proc. to różnica poniżej jednego procenta (pamiętajmy jednak, że rynek wart był więcej niż rok wcześniej). Co oznacza, że triumfalny pochód własnych przez rynek mamy już za sobą. Wskazywało na to już wcześniej kilka procesów dotyczących dwóch najważniejszych dla rozwoju własnych marek formatów. Są to ograniczenie dynamiki rozwoju sieci przez Jeronimo Martins  i równocześnie spadek dynamiki rozwoju sieci dyskontów, pojawianie się na ich półkach produktów markowych oraz zahamowanie rozwoju hipermarketów.

Jeszcze kilka lat temu udział marek w niektórych kategoriach rósł w tempie dwucyfrowym. W ostatnim roku vs 2016 r. różnice oscylują wokół jednego procenta, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Największy spadek - o 1,3 proc. - nastąpił w mrożonkach, największy wzrost - o 1,2 proc. - w rybach (w puszkach, śledzie, łosoś) i owocach morza. To ta kategoria wiedzie prym jeśli chodzi o udział własnych marek (wartościowo i ilościowo) - sięga on 46,3 proc. Natomiast w mrożonkach - 35,1 proc. Wysoki jest ich również udział w nabiale (37 proc.), choć pozostał na stabilnym poziomie z minimalna różnicą w stosunku do 2016 r. - spadkiem o 0,6 proc.

W przypadku kategorii niespożywczych, jedynie medykamenty i suplementy diety (OTC) odnotowały wyróżniający się spadek - o 2,3 proc. , do poziomu 29,7 proc. W tej grupie produktów własne marki osiągnęły rekordowy 58,8-proc. udział w kategorii pieluszek i chusteczek dla dzieci. 57,3-proc. udział mają w szeroko pojętej kategorii artykułów higienicznych. Kolejne miejsce zajmuje karma dla zwierząt z 39,6-proc. udziałem własnych marek.

Top 20 kategorii z największym udziałem marek własnych, wartościowo, 2017 r.

1. Herbata instant dla dorosłych 65,0%
2. Chusteczki 64,8%
3. Płatki kosmetyczne 63,6%
4. Ścierki kuchenne 62,8%
5. Zapiekanki mrożone 62,2%
6. Ser żółty twardy 60,5%
7. Łosoś 59,8%
8. Papier toaletowy 59,5%
9. Chusteczki dla niemowląt 59,0%
10. Pieluszki 58,8%
11. Tortilla 57,4%
12. Produkty chłodzone 56,9%
13. Oliwki 56,1%
14. Śmietanka do kawy 53,9%
15. Orzechy i nasiona 53,6%
16. Frytki (mrożone)53,2%
17. Warzywa konserwowane 52,8%
18. Patyczki bawełniane 52,1%
19. Chałwa i sezam 47,5%
20. Ryż 47,4%

Źródło: PLMA za Nielsenem

Barbara Mikusińska 726 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }