Tylko u nas! Żabka otwiera średnio dwa sklepy dziennie

Dzięki rozwojowi sieci i formatu sprzedaż firmy Żabka wzrosła w 2017 r. do 7,2 mld zł z 6,4 mld zł wypracowanych rok wcześniej. W tym roku sieć powiększy się o ok. 700 sklepów, co oznacza dwa nowe sklepy dziennie.

Na zdjęciu: Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska

Od czasu, gdy fundusz z grupy CVC Capital Partners nabył firmę Żabka Polska w kwietniu 2017 r., firma jeszcze zintensyfikowała swój rozwój. Sieć powiększy się w tym roku o około 700 sklepów, co oznacza średnio dwa nowe sklepy dziennie. Na koniec pierwszego kwartału 2018 r. liczyła ok. 5 tys. sklepów, z których ponad 1900 działało już w nowym formacie, z nowym logo, w którym wcześniejszy wizerunek żabki zastąpił emotikon.

Nowy format to jednak przede wszystkim zmiany w asortymencie. - O połowę zwiększyliśmy ofertę dań z kategorii QMS [Quick Meal Solutions – przyp. red.], czyli produktów do szybkiego spożycia. Widzimy, że takie są oczekiwania klientów – mówi Adam Manikowski, wiceprezes ds. operacyjnych w firmie Żabka Polska. To dlatego w wybranych sklepach Żabka można też znaleźć kąciki kawiarniano-gastronomiczne. Umożliwiają one konsumpcję zakupionych w Żabce produktów żywnościowych na miejscu, z możliwością ich podgrzania (np. w mikrofalówce); rozbudowana również została strefa przekąsek za 2 zł. Kąciki powstają tam, gdzie może być na nie zapotrzebowanie – decyduje więc nie tylko wielkość placówki, ale i oczekiwania klienta.

- Zmiany w asortymencie powodują konieczność stałego usprawniania logistyki – podkreśla z kolei Katarzyna Słabowska, dyrektor logistyki w Żabka Polska. W czerwcu br. uruchomiono więc piąte już centrum logistyczne firmy. Powstało ono w Szałszy k. Gliwic. - O wyborze tej konkretnej lokalizacji zdecydowała możliwie mała odległość do jak największej liczby sklepów. Dostawy do nich realizujemy bowiem 24 godziny na dobę przez 6 dni w tygodniu – zaznacza Katarzyna Słabowska. Żabka na Śląsku buduje swoją pozycję od 1999 r., kiedy to powstał pierwszy sklep tej sieci w Dąbrowie Górniczej. Obecnie nowo otwarte centrum obsługuje dostawy do tysiąca sklepów miesięcznie z całej południowej Polski. Pełni też rolę mroźni dla ponad 2 tys. sklepów obsługiwanych przez Centrum Logistyczne w Tychach.

Żabka Polska to również sklepy Freshmarket. Pierwsza placówka tej sieci powstała w Lesznie w 2009 r., jednak od około dwóch lat nie było żadnych nowych otwarć pod tym szyldem. Freshmarkety z założenia odpowiadały na inne niż Żabka potrzeby zakupowe klientów, co widać było m.in. po metrażu. Freshmarkety powstawały w formacie supermarketów, dlatego ich średnia powierzchnia wynosiła 150-200 mkw., z czasem nawet więcej (ok. 500 mkw.). Dla porównania Żabki mają najczęściej ok. 60-90 mkw. (większość mieści się w przedziale od 30 do 120 mkw.). Asortyment Freshmarketów budowany był w oparciu o większy zakres produktów świeżych, takich jak mięso, wędliny, sery, owoce i warzywa. Praktyka pokazała jednak, że ta formuła wymaga modyfikacji.

- W efekcie niewielka część sklepów została zamknięta, a inne przekształcamy do nowego formatu Żabki. Nadal jednak jest wiele sklepów, które z powodzeniem funkcjonują pod szyldem Freshmarket – zapewnia Tomasz Suchański, prezes firmy Żabka Polska. I zapewnia, że osiągają one na tyle dobre wyniki finansowe, że są ważnym składnikiem całej sieci. Najbardziej prawdopodobna przyszłość to konwersja sklepów Freshmarket do nowego formatu Żabki. Na razie jeszcze decyzja o zniknięciu marki nie została podjęta – deklaruje.

Odnosząc się zaś do burzliwej w ostatnich miesiącach dyskusji na temat ograniczeń handlu w niedziele, prezes Suchański przyznaje, że większość sklepów Żabka (także Freshmarketów) pracuje w niehandlowe niedziele, choć trudno powiedzieć ile dokładnie, bo to się zmienia. - Każdy franczyzobiorca postępuje wedle własnego uznania. Jedni zamykają, inni otwierają. Różne są też godziny otwarcia. Ale proszę zrozumieć, że Żabka, jako koncept, to sklep otwarty zawsze tam, gdzie jest klient i większość naszych franczyzobiorców to rozumie – konkluduje Tomasz Suchański.

Niezwykle dynamiczny rozwój Żabki najlepiej obrazują liczby. Sklepy realizują obecnie 2 mln transakcji dziennie i 700 mln transakcji rocznie. Firma przyczyniła się do powstania ponad 18 tys. miejsc pracy w całej Polsce i integruje ponad 3,5 tys. franczyzobiorców, działających jako samodzielni przedsiębiorcy. W sklepach można zapłacić rachunki, kupić bilety miejskie, także nadać czy odebrać paczkę. Dzięki rozwojowi sieci i formatu, sprzedaż firmy Żabka wzrosła w 2017 r. do 7,2 mld zł z 6,4 mld zł wypracowanych w roku 2016.

Cytaty i dane liczbowe pochodzą z prezentacji i wypowiedzi, które padły podczas oficjalnego otwarcia Centrum Logistycznego Żabki w Szałszy k. Gliwic, w czerwcu 2018 r.

 

Ilona Mrozowska 2847 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }