Miejsca pracy w rewolucji technologicznej

Sodexo ogłosiło tegoroczną edycję Global Workplace Trends, zawierającą analizę trendów kształtujących miejsca pracy w 2018 roku.

Raport opisuje czynniki, jakie będą kształtować przyszłość rynku pracy oraz pokazuje, jak samopoczucie pracownika wpływa na jego zaangażowanie, a także na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Pokazuje również, w jaki sposób indywidualny i kolektywny rozwój wpłynie na technologię, mając na względzie wzrost roli robotyzacji i sztucznej inteligencji, zarówno w miejscach pracy, jak i w życiu codziennym.

– Jesteśmy świadkami rewolucji, która dotyka prawie wszystkich obszarów naszego życia- mówi Yann Gontard, prezes Sodexo On-site Services na Europę Środkowo-Wschodnią. - Żyjemy w inteligentnych miastach, zarządzamy inteligentnymi budynkami, pracujemy w inteligentnych przestrzeniach, wyposażonych przez inteligentne, połączone w sieć urządzenia. Elementy ekonomii współdzielenia, takie jak np. publicznie dostępne rowery czy samochody, a także współdzielone przestrzenie biurowe zmieniają nasze zwyczaje i może nawet światopogląd z posiadania na doświadczenie i użytkowanie – stwierdza Yann Gontard.

Tegoroczny raport skupia się na siedmiu trendach wokół tematu potrzeba rozwoju kolektywnej inteligencji we wszystkich dziedzinach miejsca pracy. Mowa w nim m.in. o tzw. pokoleniu Z (w Polsce zalicza się do niego osoby urodzone w XXI wieku, na świecie nawet o 10 lat starsze), wychowane w świecie nowoczesnych technologii, wymagające elastyczności w pracy i ceniących sobie dobre samopoczucie, internecie rzeczy, który zmienia sposób pracy w przedsiębiorstwach czy inteligencji emocjonalnej, która staje się wiodącą umiejętnością przedsiębiorców i liderów. Kolejną okolicznością, z którą firmy będą musiały się zmierzyć, jest ekonomia współdzielenia, która pozwala na wypracowanie oszczędności oraz prawdziwe równouprawnienie kobiet poprzez likwidacje barier przeszkadzających im w karierze.

Sodexo zwraca też uwagę w raporcie na fakt, że stoimy u progu nowej ery zarządzania kapitałem ludzkim, które opiera się na integracji wszystkich dostępnych technologii i programów (szkolenia, uznanie, dobre samopoczucie w miejscu pracy) w celu przekształcenia doświadczania pracy w doświadczenie życiowe. Celem tzw. zarządzania kapitałem ludzkim 3.0 jest ulepszanie i pogłębianie doświadczeń pracowników, a przez to wspieranie rozwoju zatrudniających ich przedsiębiorstw. Wreszcie pamiętać trzeba o bardzo ważnym obecnie obszarze odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw: dziś pracownicy są decydującą stroną w obszarze kształtowania strategii CSR. Dla odpowiedzialnych społecznie przedsiębiorstw prowadzenie dialogu z pracownikami jest niezbędne do osiągnięcia ich możliwie największego zaangażowania w pracę na rzecz lepszej przyszłości dla wszystkich.

– Rozwój nowoczesnych technologii i różnorodność zespołów funkcjonujących w firmach redefiniują wyzwania stojące przed organizacjami, zwłaszcza w kontekście zatrudnienia i utrzymania wartościowych pracowników. Firmy w Polsce coraz częściej sięgają po zaawansowane technologicznie rozwiązania skoncentrowane na człowieku i jego potrzebach, takie jak np. platformy do budowania indywidualnych programów motywacyjnych opartych na świadczeniach pozapłacowych. A to właśnie one stanowią ważny element w walce o talenty i zaangażowanych pracowników i pozwalają wykorzystać w pełni potencjał różnorodnych zespołów – komentuje Arkadiusz Rochala, dyrektor wykonawczy, wiceprezes zarządu ‎Sodexo Benefits and Rewards Services.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 1648 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }